جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مشهد برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد با حضور جمعی از اعضا در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

محمدرحیم نوروزیان، فرماندار مشهد در این جلسه با تأکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی مناطق مختلف به‌ویژه حاشیه شهر مشهد عنوان کرد: باید ظرفیت‌ها و امکانات حاشیه شهر را بسنجیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم و سپس به هدف‌گذاری در خصوص توسعه کتابخوانی بپردازیم.

وی با اشاره به شرایط مردم حاشیه‌نشین به عنوان جامعه‌ای کم‌برخوردار گفت: قدم اول در مسیر افزایش دسترسی مردم این مناطق به امکانات فرهنگی، تهیه بانک اطلاعاتی از امکانات دستگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق حاشیه‌ای است، زیرا ممکن است این مناطق دارای امکاناتی باشد که بتوان از ظرفیت آن بهره برد.

نوروزیان با اشاره به رشد تعداد کتابخوانان به‌عنوان هدف اصلی احداث کتابخانه عمومی گفت: بهره‌گیری از توان سمن‌ها می‌تواند با صرف هزینه‌ کمتر، امکانات موردنیاز را ایجاد کند و اگر بخش کوچکی از بودجه‌های توسعه کتابخوانی به سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص یابد، شاهد بازدهی زیادی خواهیم بود.

معاون استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: محدود شدن به چارچوب‌های موجود نمی‌تواند توسعه فرهنگی مناسبی در زمینه کتابخوانی ایجاد کند، باید برای رشد در این زمینه از قالب‌های کلیشه‌ای خارج شد و تحقق این هدف نیز بدون فعال کردن سمن‌ها میسر نمی‌شود.

فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: مسئله دیگر حمایت صنایع و کارخانه‌ها و ازاین‌گونه فعالیت‌هاست. بسیاری از صاحبان صنایع در حاشیه شهر برای توسعه فرهنگ کتابخوانی مشتاق هستند و ضروری است در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود که بتوان از این ظرفیت با شیوه مناسبی بهره برد.

وی اضافه کرد: برای توسعه کتابخوانی بیش از منابع مادی به طرح، روش‌مندی و برنامه‌ریزی‌ نیازمندیم، باید با استمرار و جدیت فعالیت کتابخانه‌ها را گسترش دهیم و در این راه از همفکری و یاری افراد دلسوز و مشتاق بهره‌مند شویم.

نوروزیان با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت مساجد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی، تصریح کرد: کانون مساجد ظرفیت مناسبی برای رشد کتابخوانی در جامعه است که باید مورداستفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: پیش از توسعه سخت‌افزاری باید فرهنگ مطالعه را در مردم نهادینه کنیم و جامعه را با کتاب آشتی دهیم و در این راستا استفاده از طرح‌ها و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران ضروری به نظر می‌رسد.

نوروزیان با اشاره به ظرفیت گوشی‌های هوشمند برای دسترسی به کتاب‌های دیجیتال و صوتی افزود: پشتیبانی کتابخانه‌های عمومی از گسترش کتابخوانی در مدارس، همچنین استفاده از کتابخانه برخی ادارات از اقدامات مؤثر در رشد کتابخوانی به‌شمار می‌آید.

وی ادامه داد: کلان‌شهر مشهد، می‌تواند در زمینه فرهنگی الگوی سایر مناطق کشور باشد و طرح‌های موفق آن در شهرهای دیگر نیز اجرا شود.

در ادامه، مریم رام رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد نیز با اشاره به تجربه موفق کتابخانه سیار نور امید در مناطق روستایی بخش احمدآباد و رضویه از سال ۱۳۹۴ تاکنون گفت: کتابخانه سیار نور امید در حال حاضر به پنج منطقه روستایی، خدمات ارائه می‌کند.

 

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری از همکاری سایر ارگان‌ها جهت راه‌اندازی کتابخانه سیار جدید گفت: در حال حاضر مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد از زیرساخت‌های فرهنگی مانند کتابخانه محرومند و راه‌اندازی یک کتابخانه سیار دیگر، بخش بزرگی از این نیاز را رفع خواهد کرد.