دوره‌های تخصصی آموزش قصه‌گویی در قم برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، دوره‌های تخصصی آموزش قصه‌گویی ویژه کتابداران و کارکنان با تدریس شاهدخت موسی زاده در تالار غدیر این اداره کل برگزار شد.

در این کارگاه، موسی زاده به بیان انواع روش‌های قصه‌گویی پرداخت و گفت: در کنار توجه به گروه هدف و شیوه گزینش قصه، انتخاب قصه باید با توجه به ویژگی‌های قصه‌گو و هماهنگ با روحیه و رفتارهای او باشد. وجود یک واسطه یا نقل‌قول، باعث جذابیت در داستان می‌شود.

وی ۹ ویژگی حافظه قوی، صدای خوب و رسا، انعطاف‌پذیری بدنی و زبان بدن، نگاه پرجذبه، تسلط بر زبان‌های دیگر، توانمندی در ساخت ابزار، جسارت و شجاعت تعامل با مخاطب، استعداد در تصویرسازی و نقاشی همچون سفال، مجسمه‌سازی، خوش‌نویسی و تقلید صدا را از مهارت‌های قصه‌گویی دانست و از قصه‌گویی ماهرانه به‌عنوان یکی از راه‌های جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه یادکرد.

موسی زاده اظهار داشت: بازگویی قصه، دانش و استانداردهای خاصی دارد که رعایت آن به ترویج خواندن کمک می‌کند. تازگی در داستان، سازگاری با هنجارهای اجتماعی، توصیف‌های زیبا و توجه به قابلیت روایی از شاخصه‌های یک قصه خوب به شمار می‌رود؛ همچنین شیوه درست استفاده از ضرب‌المثل‌ها نیز در قصه از امتیازهای مثبت و قابل‌هضم برای کودک و نوجوان محسوب می‌شود. زمینه‌سازی، شروع خوب، گره‌افکنی و رمزگشایی نیز باید به‌دقت رعایت شود تا مخاطب خسته نشده و بر محتوای داستان تمرکز کند.

این مربی و استاد قصه‌گویی سپس به تفاوت قصه‌های عامیانه، علمی و افسانه‌ای و اجراهای متنوع آن اشاره کرد و در پایان گفت: توجه به علاقه‌مندی‌ها و درک و فهم مخاطب، میزان صبر و حوصله آن‌ها و ... از دیگر موارد مهم در بازگویی داستان و قصه است.