به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاهاطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، دومین دوره کارگاه «کودک، کتاب، اندیشهورزی» با هدف آموزش مهارتهای فکری از طریق قصهخوانی و تقویت قدرت اندیشهورزی کودکان، توسط معاونت برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور و با همکاری اداره کل کتابخانههای عمومی قزوین و مؤسسه فرهنگی «سپهر بینش و حکمت و اندیشه سبحان»، با حضور و مشارکت ۲۵ نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان قزوین از امروز یکشنبه دهم تیرماه آغاز شده و تا چهارشنبه سیزدهم تیرماه ادامه خواهد داشت.
کتابداران حاضر در این کارگاه آموزشی ۴ روزه که به شیوه مشارکت تعاملی مدرسان و فراگیران و رویکرد تسهیلگری برگزار میشود، مبانی نظری و مهارتهای عملی مباحث مرتبط را فرا میگیرند تا بتوانند از طریق کتابخوانی و قصه گویی، روحیه پرسشگری را تقویت کنند و زمینههای بروز خلاقیت، تفکر سنجشگرانه اخلاقی و اجتماعی کودکان را ارتقاء دهند.
پس از تجربه موفق برگزاری کارگاههای «آموزش فلسفه برای کودکان (فبک)» برای کتابداران استانهای تهران، البرز، آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی و یزد و بعد از بازخوردگیری برگزاری جلسات بررسی و ارزیابی، مرحله مقدماتی کارگاههای «کودک، کتاب و اندیشهورزی» با ارائه سرفصلهای جدید و با توجه بیشتر به اقتضائات بومی و ملی، همچنین زمینههای معرفتی ایرانی و اسلامی، گامی دیگر در نقشآفرینی مؤثرتر کتابداران کتابخانههای عمومی در مواجهه با کودکان و جامعه اندیشهورز امروز و فرداست.
نخستین دوره این کارگاه آموزشی در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ در تالار جلسات ادارهکل استان تهران برگزار شد که طی آن ۲۵ نفر از کتابداران استان تهران، مبانی نظری و مهارتهای عملی مباحث مرتبط را در قالب موضوعاتی همچون: «نقد و بررسی دیدگاه رایج در تعلیم و تربیت کودک»، «انسانشناسی و تأثیر آن بر نظریههای تربیتی»، «ضرورت و تأثیر قصهگویی برای کودکان در فرآیندتعلیم و تربیت» و «روش قرائت داستانهای فلسفی و اخلاقی و مرور تجربیات» توسط شماری از اساتید برجسته دانشگاه آموختند.