برگزاری عصرانه های ادبی در خانه فرهنگ نوردانش تهران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 21، برنامه عصرانه ادبی شنبه، 9 تیر 97 از ساعت 17 توسط استاد رحیم کاویان در خصوص خوانش، تفسیر و صحیح خوانی دیوان اشعار مثنوی مولانا با حضور شهروندان علاقه مند به شعر فارسی در خانه فرهنگ نوردانش برگزار شد.

 در این نشست ابوالفضل دانشمند و سیدرضا سیدحسینی از شعرا و صاحب دیوان اشعار و آثار شعر نو حضور داشتند.

در ابتدا کاویان به خوانش و تفسیر حکایتی از مثنوی مولوی با عنوان «مجنون و شتر» پرداخت و گفت:

  روز و شب در جنگ و اندر کشمکش/کرد چالش اولش با آخرش

 همچو مجنون در تنازع با شتر/گه شتر چربید و گه مجنون حر

همچو مجنون اند و چون ناقه اش یقین/می کند آن پیش و آن واپس به کین

 یک دم ار مجنون ز خود غافل شدی/ ناقه گردیدی و واپس تر شدی

وی ادامه داد: یکی از داستان‌های جالبی که مولانا جلال‌الدین محمل قرار داده تا یکی از موضوعات بسیار اصیل عرفانی را مطرح نماید همان داستان معروف ناقه‏ی مجنون است که ناقه به سوی کره‏اش کشیده می‏شد و مجنون می‏خواست به سوی لیلی برود. اگر بخواهیم این داستان را با وضع درونی خود تطبیق دهیم باید بپذیریم که عقل عاقبت اندیش آدمی؛ مانند مجنون، عاشق حق و حقیقت است و عشقی جان سوز هم وجود او را گرفته است و به سوی حق کشش خاصی دارد. عقل جدا از کالبد مادی نمی‏تواند حرکت کند و این کالبد مادی هم برای خود وابسته‌هایی دارد و کشش آن به سوی وابسته‌هاست و این چنین داستان محمل قرار می‏گیرد تا موضوع چالش عقل با نفس را به زبان تمثیل و بسیار هنرمندانه بیان کند.

  میل مجنون پیش آن لیلی روان/ میل ناقه پس پی کره اش دوان

کاویان گفت: اما باید توجه داشت عقل آدمی گاهی همچون مجنون به خویشتن خویش آگاه می‏شود و در چنین حالتی است که انسان توان مهار هرزگی‌ها و گرایش هواهای نفسانی را به پستی به دست می‏آورد اما در وجود آدمی همیشه میدان به فعالیت‌های عقل داده نمی‏شود، گاهی عقل از فعالیت می‏ایستد و چون غرایز حیوانی میدان را خالی می بیند؛ مانند ناقه‌ی مجنون به عقب بر می‏گردد و به دنبال خواسته‌های خود می‏رود.

 عشق و سودا چون که پر بودش بدن/می نبودش چاره از بی خود شدن

  آن که او باشد مراقب عقل بود/عقل را سودای لیلی در ربود

 لیک ناقه بس مراقب بود و چست/چون بدیدی او مهار خویش سست

 فهم کردی زو که غافل گشت و دنگ/رو سپس کردی به کره بی درنگ

به گفته کاویان، به یقین نظر مولانای این است که این علت ناشی از خیالاتی است که ارتباطی با محبوب حقیقی ندارد و ساخته و پرداخته‏ی هواهای نفسانی انسان است و چه بسا عشق بدل و ناخالص را در نظر آدمی حقیقت جلوه می‏دهد و سر آغاز اشتباه و غفلت برای انسان می‏شود این خواسته همانی است که مولانا در این ابیات آن را برای ما گوشزد می‏ کند.

علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 44531777 واحد آموزش خانه فرهنگ نوردانش تماس بگیرند.