به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان مرکزی، دوره آموزشی دو روزه هم افزایی مهارتهای قصه گویی توسط شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان و با حضور مدیرکل و کتابداران بخشهای کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان مرکزی در سالن اجتماعات شهدای مدافع حرم کتابخانه عمومی دکتر حصیبی شهر اراک برگزار شد .
حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان مرکزی در آیین افتتاحیه این کارگاه گفت: منطق قرآن کریم و بسیاری از آموزههای آن بر اساس قصه است و در بسیاری از فرهنگها و آداب و رسوم، قصه و داستان جایگاه و منزلت بالایی دارد.
حجت الاسلام دانشی افزود: استفاده از زبان قصه در تربیت کودکان بسیار موثر است و اثرگذاری آن از پند و نصیحت مستقیم به مراتب بیشتر است.
وی ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت گفت: کارهای فرهنگی و هنری دلچسب ترین کارها، سرشار از نشاط و شادابی و جلوهای از جمال و جلال الهی در عالم خاکی است.
دانشی افزود: کتابداری از بهترین فعالیتهای حوزه فرهنگ است که اگر کتابداران با نگاه کارمندی به این حرفه نگاه نکنند و عاشقانه کار خود را دنبال کنند، بسیار با نشاط و هیجان انگیز خواهد بود.
وی گفت: امیدوارم روزمرگی دامنه کار و تلاش شما کتابداران را نگیرد و با حرکتی رو به رشد و تعالی بتوانید گامهای بلندی در مسیر موفقیت برداشته و از مطالب کاربردی این دوره در راستای اعتلای خدمات کتابخانههای عمومی استفاده کنید.
شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان نیز در خصوص این دوره گفت: دوره «هم افزایی مهارتهای قصه گویی» به منظور تقویت مهارتهای کتابداران بخش های کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی کشور، در سراسر کشور برگزار خواهد شد و استان کرمانشاه بیست و یکمین استانی است که این دوره در آن برگزار شده است.
موسی زاده در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان و با توجه به تاکید دبیرکل محترم نهاد، برنامههای قصه گویی در بخشهای کودک کتابخانههای عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین برنامههای ویژه برای کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: کتابداران با کسب مهارتهای قصه گویی میتوانند کودکان و نوجوانان را به کتابخانههای عمومی جذب کنند و خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی از طرف نهاد کتابخانههای عمومی کشور صورت پذیرفته است.
موسی زاده گفت: در این دوره ها که به مدت دو روز برگزار می شود، به ارائه مطالب مورد نیاز مربی و کتابدار کودکی که میخواهد در حوزه قصهگویی فعالیت داشته باشد، میپردازیم و روز دوم هریک از کتابداران به قصه گویی با توجه به مطالب ارائه شده میپردازند.
وی گفت: در این کارگاه موضوعاتی از قبیل انتخاب قصه با توجه به شرایط و روحیه قصه گو، مخاطب قصه، زمان و نوع قصه، تمرینات و خلاقیتهای پس از انتخاب قصه، چگونگی شروع کردن، پیش بردن و پایان مناسب قصه با ارائه مثالهای کاربردی به کتابداران آموزش داده شد.
این مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان با اشاره به پتانسیل بالای کتابداران در این حوزه عنوان کرد: در روز دوم هریک از کتابداران با توجه به مطالب روز قبل یک قصه را انتخاب و اجرا کردند، که تجربه مفید و خوبی برای این عزیزان بود.
وی در پایان گفت: اجرای برنامههای خلاقانه در کتابخوان کردن کودکان بسیار تاثیرگذار است و ارتباط کتابخانههای عمومی با مدارس در این زمینه راهگشا خواهد بود.