برگزاری جلسه‌ کتابخوانی «یک‌شنبه‌های کتاب» که در کتابخانه دکتر شهیدی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه8 و فرهنگسرای گلستان، طاهره ایبد، در جلسه‌ کتابخوانی «یک‌شنبه‌های کتاب» که در کتابخانه دکتر شهیدی برگزار شد، خطاب به مخاطبان کودک و نوجوان خود گفت: بهترین راه برای این‌که بدانید آنچه نوشته‌اید، خوب است یا نه؛ این است که داستان خود را در یک گروه بخوانید و نظر دیگران را بشنوید. اگر دوستان شما خوش‌شان آمد یعنی قصه‌ای که نوشته‌اید خوب و خواندنی است اما اگر از نوشته‌تان اشکال گرفتند هم ناراحت نشوید و تلاش کنید تا کاستی‌ها را کم و کمتر کنید.

نویسنده مجموعه «بیزبیزپشه» در پاسخ به این‌که برای نوشتن داستان‌هامان، چطور ایده‌یابی کنیم بیان کرد: نه تنها کودکان و نوجوانانی که علاقه‌مند به نوشتن هستند که نویسندگان حرفه‌ای هم با این مشکل مواجه‌اند و پیداکردن ایده کار بسیار دشوار است. یکی از راه‌ها برای سوژه‌یابی، زندگی کردن و تجربه زیستی است که البته بچه‌ها نمی‌توانند از این روش استفاده کنند چراکه کوتاه زندگی کرده‌اند اما می‌توانند خاطرات و اتفاقات روزانه‌شان را بنویسند و روی اتفاقات روزمره تمرکز کنند.

ایبد همچنین بیان کرد: فضای مدرسه، مجال خوبی برای سوژه یابی است. حتی بزرگسالان هم وقتی می‌خواهند برای بچه‌ها داستان بنویسند از ماجراهایی که در مدرسه اتفاق افتاده استفاده می‌کنند. اخبار و اطلاعات هم می‌توانند به ما در سوژه‌یابی کمک کنند. البته برای نوشتن یک داستان تنها به سوژه نیاز نداریم بلکه باید عناصر داستانی را هم بشناسیم و تکنیک داستان‌نویسی بدانیم.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، هر کتاب یک تجربه است و کسانی که کتاب می‌خوانند، تجربه بیشتری کسب می‌کنند و با تجربیات دیگران هم آشنا می‌شوند. از سوی دیگر خواندن داستان بر قدرت تخیل می‌افزاید. به همین خاطر، بچه‌هایی که قصه و داستان می‌خوانند باهوش ترند.

گفتنی است نشست ادبی «یکشنبه های کتاب» با حضور نویسندگان در کتابخانه های مراکز فرهنگی هنری منطقه8 هر یکشنبه برگزار می شود.