اهدای قرآن کریم توسط شهروند نیشابوری به بارگاه رضوی

 به گزارش لیزنا، معاون اداره مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اعلام کرد: «علی‌اکبر محیطی» ساکن شهرستان نیشابور، طی پانزده سال قرآنی را به نیت اهدا به کتابخانۀ حضرت رضا(ع) به صورت کامل کتابت کرد و آن را پس از کتابت، تقدیم بارگاه رضوی نمود.

سید محمدرضا رضاپور با اشاره به اینکه از صدر اسلام تاکنون بیش از 22 هزار نسخه خطی و دست‌نوشته قرآنی، وقف کتابخانۀ حضرت رضا(ع) شده است که قدیمی‌ترین نسخه اهدایی، به سال 327 ق برمی‌گردد، عنوان کرد: قبل از آن هم قرآن‌هایی متعلق به قرون اول هجری روی پوست موجود است که نشان می‌دهد قرآن‌نویسی از صدر اسلام بوده و تا امروز ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: کتب این مجموعه، از نظر تاریخی به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل نسخه‌های خطی تا قبل از صنعت چاپ است و بعد از آن، برای کتب دست‌نویس، اصطلاح دست‌نوشته را به کار می‌بریم که از جملۀ آن، همین قرآنی است که اکنون اهدا شده است.

سپس کاتب قرآنِ اهدایی توضیح داد: حدود پانزده سال قبل که با برادرم به کربلا رفتم، تصمیم به کتابت قرآن گرفتم. برای این کار ابتدا دو ماه به تمرین خط پرداختم که متأسفانه خطم پیشرفت چندانی نداشت. از طرفی چون بسیار علاقمند بودم که این کار را به نیت والدینم انجام دهم و هدیه به امام رضا(ع)کنم، در نهایت تصمیم به شروع کار گرفتم.

علی‌اکبر محیطی با بیان اینکه با راهنمایی برادرم حاج علی محیطی که از اساتید حوزه علمیه است، شروع به کتابت کردم، افزود: ابتدا شروع به طراحی حواشی کردم. حواشی که تمام شد، شروع به نقاشی و پس از آن کتابت نمودم که نوه‌ام در کشیدن نقاشی حواشی کمکم کرد.

وی با این توضیح که از سال 1378 کتابت را شروع کردم و پانزده سال به طول انجامید، بیان کرد: کتابت را از روی قرآن خط عثمان‌طاها انجام می‌دادم. تقریباً روزی دو تا سه ساعت وقت می‌گذاشتم. اول هر سوره، دو صفحه شأن نزول قرآن و شرح مختصری از کل سوره هم می‌نوشتم و برای آنکه جذابیت کار بیشتر شود، در ذیل آیات، ترجمه آن را از روی تفسیر آقای قرائتی کتابت کردم که هم روان‌تر بود و هم تفسیر بیشتری داشت.

این شهروند نیشابوری با بیان اینکه از ابتدا، به نیت آستان حضرت رضا(ع) کار را شروع و در صفحه اول هم، این مطلب را مکتوب کردم، احساس خود را از اهدای این قرآن، چنین ابراز کرد: حال خوشی که زمان کتابت داشتم، اصلاً قابل وصف نیست. تمام مسیر هم، قلبم در تب و تاب و طپش بود که نکند مورد پذیرش آقا امام رضا(ع) قرار نگیرد و کتابخانه به دلیلی آن را رد کند.

در ادامه، معاون اداره مخطوطات با این توضیح که قرآن‌های کتابت‌شده را از خطوط ممتاز مثل یاقوت مستعصمی تا قرآن‌هایی به خط معمولی می‌توان درجه‌بندی کرد، اضافه کرد: همۀ کسانی که قرآن می‌نویسند، صرفا برای هنرنمایی نیست بلکه ارادت و عشق و امید ثواب و اجر، آن‌ها را به این سمت سوق داده است و این قرآن اهدایی نیز، چه‌بسا جزو قرآن‌های ممتاز نباشد اما چون از سر عشق طی پانزده سال نوشته شده، بسیار برای ما ارزشمند است.

رضاپور با تأکید بر اینکه کتب قدیمی، تحت هیچ شرایطی، نزد افراد به مدت طولانی قابل نگهداری نیست و باید آن را به مراکزی که شرایط نگهداری از آن را دارند بسپرند، خطاب به کسانی که مایل‌اند آثار خود را به کتابخانۀ آستان‌قدس بسپرند، یادآور شد: غیر از روش وقف و اهدا، اگر کسی نیاز مادی داشته باشد، اثر ایشان، توسط کارشناسان ما قیمت‌گذاری و خریداری می‌شود. به‌علاوه، افرادی که به سبب تعلق خاطر، مایل به وقف یا فروش اثر نیستند، می‌توانند کتب قدیمی را جهت تصویربرداری به این مجموعه بسپارند که اگر اصل نسخه از بین رفت، تصویر آن ماندگار بماند و این کار به صورت رایگان انجام شده و اصل نسخه، به شخص برمی‌گردد.

معاون اداره مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس در پایان به علاقمندان کتابت قرآن توصیه کرد که اگر قصد کتابت دارند، بهتر است ابتدا با کارشناسان مجموعه‌ای که می‌خواهند اثر را اهدا کنند، در مسائلی مثل اینکه روی چه کاغذی و از روی چه قرآنی بنویسند و... مشورت نمایند.