بازدید رایگان از موزه ملی ملک به مناسبت روز وقف

 به گزارش لیزنا، کتابخانه و موزه ملی ملک، با مجموعه‌ای بزرگ از تالارها و نمایشگاه‌های موزه‌ای، به مناسبت فرارسیدن 27 صفر 1440 قمری، روز وقف، نیز هم‌زمان با گشایش نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر تاریخی»، در روز سه‌شنبه 15 آبان 1397 به رایگان از دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای میزبانی می‌کند.

 روز وقف که در ایران سرآغاز هفته گرامی‌داشت آیین وقف به شمار می‌آید، فرصتی مناسب و درخور برای بازدید از موزه‌ها و مراکز وقفی فرهنگی و تاریخی به شمار می‌آید. از همین‌رو، میزبانی شایسته از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی در چنین زمان‌هایی، از اهداف بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران است.

در کنار تالارهای آثار موزه‌ای، همچنین نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر تاریخی» در این روز به مناسبت روز وقف گشایش می‌یابد که گوشه‌هایی نادیده از زندگی حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک را به نمایش می‌گذارد. «روزگار آقای واقف» روایتی نو از کوشش بزرگ‌مردی در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌آید که همه دارایی خویش را برای گردآوری نسخه‌های خطی و آثار تاریخی این سرزمین هزینه کرد و با وقف آن بر بارگاه مقدس حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، این گنجینه بزرگ را به همه مردم ایران تقدیم داشت.

کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار کتابخانه نفیس نسخه‌های خطی و چاپی، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه، حدود 10 هزار سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را دربرگرفته است. در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار دارد که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گردآمده است. تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی را دربرمی‌گیرد. مجموعه هنر لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که در کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است. یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی بانو عزت‌ملک ملک، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک واقف این گنجینه است که گنجینه‌ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی را در خود دارد. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است که در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است. سه تالار جدید «هزارداستان»، «تمبر» و «هنر و زندگی» نیز که از سال 1396 خورشیدی به تالارهای موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک پیوسته‌اند، تصویری نو از تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام به نمایش می‌گذارند.

علاقه‌مندان و دوستداران عرصه فرهنگ و هنر می‌توانند در روز سه‌شنبه 15 آبان 1397 خورشیدی به مناسبت روز وقف به رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به نشانی «میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» بازدید کنند. ساعت بازدید از این مجموعه، هر روز از شنبه تا پنج‌شنبه از 8:30 تا 16:15 (پنج‌شنبه تا 15:15) است.