آیین افتتاحیه جشنواره اهدای کتاب استان البرز برگزار شد

 

 به گزارش لیزنا، سه شنبه ۲۲ آبان ۹۷، با حضور محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی؛ سیروس شفقی، فرماندار ویژه شهرستان کرج؛ حجت الاسلام و المسلمین رضایی، امام جمعه مهرشهر؛ احمدعلی هراتی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ محمود مروج، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛  حمید همت زاده، مدیرکل اداره کل مخابرات استان؛  اصغر نصیری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج؛ محسن بخشی، معاون امور پستی اداره کل پست استان، خیرین، کتابداران و جمعی از اعضا و شهروندان، آیین افتتاح اولین جشنواره اهدای کتاب در کتابخانه دکتر معین کرج برگزار شد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن تبریک هفته کتاب، و خیر مقدم به میهمانان و مدعوین، با اشاره به اهمیت فرهنگ وقف و اهدای کتاب گفت: جشنواره اهدای کتاب می تواند گامی موثر در جهت غنی کردن قفسه ها و مخازن کتابخانه های عمومی باشد. با این جشنواره، کتاب های خوانده شده یا بلااستفاده از خانه ها به کتابخانه ها هدایت می شوند و با مشارکت مردمی در انجام این جشنواره، آشنایی بیشتر با کتابخانه های عمومی و فضای کتابخانه ها حاصل می شود.

  وی افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان در تلاش است با همکاری سازمان ها و نهادها و مشارکت مردمی، مخازن کتابخانه ها و قفسه کتابخانه ها را پربارتر از پیش کند و در بهبود فضای مطالعه و ایجاد شور و نشاط قدم بردارد.

 هراتی گفت: دبیرخانه جشنواره اهدای کتاب شعار «کتابخانه بهتر با یک کتاب بیشتر» را به عنوان شعار امسال خود برگزید تا با تأکید و اشاعه بر فرهنگ اهدای کتاب، به این مهم بپردازد که همه کتاب ها می توانند مخاطبانی داشته باشند و با خوانده شدن وارد فضای کتابخانه ها شوند.

 رئیس دبیرخانه انجمن کتابخان های عمومی استان با اشاره به اهداف این جشنواره، اعلام کرد: ترویج و اشاعه فرهنگ اهدای کتاب، تقویت مخزن و قفسه کتابخانه های عمومی، تشویق و ایجاد علاقه و ارتباط با کتابخانه های عمومی، شناساندن و معرفی کتابخانه های عمومی به هم استانی های گرامی از جمله اهداف این جشنواره است.

 وی افزود: شرکت کنندگان در این جشنواره شامل عموم مردم و تمام ارگان ها و سازمان های دولتی و غیردولتی هستند که از  تاریخ ۲۴ آبان لغایت ۲۴ آذر سال جاری می توانند کتاب های اهدایی خود را تحویل کتابخانه های عمومی بدهند.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خاطرنشان کرد: کارشناسی و بررسی کتب جهت انتقال به مخزن کتابخانه ها، در دی و بهمن ماه ۱۳۹۷ انجام خواهد شد.

 هراتی  گفت: در ایام  برگزاری جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به ۱۰ نفر از برترین اهدا کنندگان هدایایی به رسم یادبود تقدیم خواهد شد.

 در ادامه، کولیوند ضمن تبریک هفته کتاب و تشکر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی به ویژه کتابدران استان، گفت: با هدف بالا بردن سطح  اطلاعات مردم این استان می توان تفاهم نامه ای بین اداره کل کتابخانه های عمومی البرز و مرکز پژوهش های مجلس منعقد کرد.

 وی اضافه کرد: در مرکز پژوهش های مجلس، اطلاعات و اسناد قابل دسترسی زیادی وجود دارد که می توان با اتصال به آن، گام موثری در ارتقای سطح مطالعه مردم برداشت.

 نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری کتابخانه های عمومی البرز با کتابخانه و مرکز اسناد وزارت امور خارجه از دیگری مواردی است که در غنا بخشیدن به فعالیت های فرهنگی تاثیرگذار است.

 در ادامه مراسم، پس از تقدیر از خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اظهار داشت: مردم می توانند پس از تماس با شماره ۱۳۷ سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، کتاب های خود را تحویل این سازمان دهند، تا به کتابخانه های عمومی منتقل شود.

 در ادامه فرماندار ویژه کرج، طی تماسی، با اعلام نشانی خود، در لیست اهدا کنندگان کتاب قرار گرفت و طی روزهای آتی، مامورین سازمان مدیریت پسماند با مراجعه به نشانی اعلام شده توسط فرماندار ویژه، برای دریافت کتب اهدایی وی اقدام خواهند کرد.

 در پایان، طی مراسمی نمادین، پاکتی حاوی نشانی کتابخانه های عمومی استان و نحوه شرکت در جشنواره اهدای کتاب، تحویل یکی از مامورین اداره پست شد. طبق توافق بین اداره کل کتابخانه های عمومی و اداره پست استان، مامورین اداره پست همزمان با انجام ماموریت های روزانه خود، اقدام به توزیع شیوه نامه شرکت در  این جشنواره می کنند.