دوره آموزشی «مبانی و روش های حفظ صحت و سلامت» در اصفهان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان، نخستین دوره آموزشی از سری آموزش های عمومی تحت عنوان «مبانی و روش های حفظ صحت و سلامت» با همکاری مؤسسه سلامت ایرانیان برگزار شد.

در ابتدای این دوره مرضیه مشتاقی، دکترای تخصصی روان شناسی سلامت و مدرس دانشگاه به مبحث بهداشت و سلامت روان پرداخت و گفت: انسان امروز به همان میزان که از تکنولوژی، مهارت و امکانات رفاهی بهره مند شده است، بیش از هر زمانی از سلامت روان فاصله گرفته و به افسردگی و اضطراب مبتلا شده و مرتکب جرم و جنایت می شود. آگاهی از مولفه های سلامت روان و عملکرد مناسب در این زمینه، عامل ایجاد تعادل در زندگی انسان و رضایت و خرسندی از زندگی دانست.

وی بیان کرد: سلامتی یک مسئله چند بعدی است. حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی، جنبه معنوی را هم در نظر می گیرند و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامت، تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند. مشکلات جسمی، بر روان افراد، مشکلات روانی بر جسم افراد و این مشکلات بر جامعه نیز اثر می گذارد. لذا اقدامات انجام شده در این زمینه باید به تمام جوانب سلامتی فردی (جسمی، روانی و معنوی) و اجتماعی توجه داشته باشد. به این ترتیب، مؤلفه ­های زندگی سالم شامل مؤلفه­ های جسمانی و روانشناختی ست.

سپس مهناز نیک کار، دکترای روانشناسی بالینی، اظهار داشت: با کنترل آگاهانه افکار و احساسات می­ توان زندگی سالم تر و روان پویاتر و شادتری داشت. نیک کار در ادامه ضمن بیان تعاریف ذهن‌آگاهی، تمرین های عملی از جمله تمرکز بر تنفس صحیح، درک طعم ها و کنترل بر رفتارهای روزمره اجرا شد

در بخش سلامت جسم نیز، سبک زندگی سالم توسط مجید کلاهدوزان متخصص تغذیه، استاد دانشگاه و مدیر کلینیک های سلامت ایرانیان و سپاهان، تشریح و به چهار مشکل اصلی چاقی و اضافه وزن، دیابت، فشار خون و کبد چرب اشاره شد.

در انتهای این جلسه روش های شناسایی و درمان این مشکلات مورد بحث قرار گرفت.