مدیران استان فارس از کتابخانه عمومی رئیسی اردکان بازدید کردند

به گزارش لیزنا، سیده معصومه دستغیب، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس و زهرا افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با حضور در کتابخانه عمومی رئیسی شیراز از شیوه خدمات دهی این کتابخانه و بخش های مختلف آن دیدن کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این بازید با اشاره به خدمات کتابخانه های عمومی فارس، بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۴ کتابخانه عمومی در استان فارس فعال است. در تلاش هستیم که کتابخانه های عمومی را به مکان های پویای فرهنگی و فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل کنیم.

روح الله منوچهری همچنین با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای جذب کودکان به کتابخانه از اولویت های این مجموعه است، گفت: بیشتر کتابخانه های عمومی دارای بخش کودک، مستقل هستند که با انجام برنامه های فرهنگی، نیازهای مخاطبان کتابخانه های عمومی را پاسخ می دهد.

این مقام مسئول طرح «ماندگاران» را یکی از طرح های اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برای گردآوری مجموعه های شخصی ارزشمند دانست و گفت: تاکنون چهار مجموعه شخصی را جذب کتابخانه های عمومی کردیم که این مجموعه ها در کتابخانه های عمومی و به نام فرد خیر قرار می گیرد تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

به گفته منوچهری در هفته کتاب امسال از طرح ماندگاران «اهدای کتابخانه های شخصی به کتابخانه های عمومی فارس» رونمایی شد.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی فارس در ادامه به خدمات بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی اشاره کرد و گفت: این بخش در حال حاضر در حدود پانصد عضو روشندل دارد. تولید کتاب های صوتی و ارسال پستی برای روشندلان در استان، ارائه خدمات کتابخانه ای به صورت پستی و حضوری، خدمات دهی به کودکان روشندل، برگزاری کارگاه های مهارت های رفتاری، استفاده از ابزارهای الکترونیک، برنامه طبیعت گردی برای کودکان، نشست های شاهنامه خوانی و کتابخوان از جمله خدمات این بخش است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این بازدید ضمن قدردانی از خدمات فرهنگی کتابخانه های عمومی، با تجلیل از گردآوری مجموعه غلامحسن اولاد در این کتابخانه، گفت: طرح ماندگاران این مجموعه با هدف گردآوری مجموعه های شخصی اقدام ارزشمندی است که باید توسعه یاید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد خواستار اهدای مجموعه های شخصی خود و حفظ آن هستند، گفت: این طرح باید بیش از پیش اطلاع رسانی شود تا بتوانیم مجموعه های بسیاری را در کتابخانه های عمومی گردآوری کنیم.

سیده معصومه دستغیب با بیان خدمات ارزشمند کتابخانه های عمومی، به کمبود فضای کتابخانه ای در شیراز اشاره کرد و گفت: کتابخانه های عمومی درصورت وجود زیرساخت های مناسب می توانند خدمات خود را به صورت گسترده تری انجام دهند و بسیاری از نیازهای شهر شیراز و استان برطرف خواهد شد.

گفتنی است این بازدید در ادامه دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس با برخی از مسئولان استان فارس با موضوع هم اندیشی درباره برگزاری همایش کتاب محور در شیراز انجام شد.