استقبال شهروندان از برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی

به گزارش لیزنا، به همت کتابداران استان مرکزی، دوستداران کتاب و کتابخوانی در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی این استان شرکت کردند.

 

قصه گویی و بلندخوانی کتاب «پر» در کتابخانه علامه طباطبایی محلات

دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی دبستان شهید محمدرضا مقدم شهر محلات در کتابخانه عمومی علامه طباطبایی حضور یافتند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، در برنامه قصه‌گویی و بلندخوانی کتاب «پر» شرکت کردند.

فاطمه خسروی، کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی گفت: بلندخوانی، خواندن یک کتاب با صدای بلند، همراه با بازتاب فضای عاطفی و فراز و فرود داستان برای یک کودک یا گروهی از کودکان است.

خسروی افزود: بلندخوانی یکی از موثرترین شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب است و در بلندخوانی و خواندن جمعی، کودکانی که هنوز مهارت خواندن و نوشتن را نیاموخته‌اند یا بر آن چیرگی کافی ندارند، در لذت خواندن سهیم می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از خوانش کتاب نیز دانش‌آموزان نقاشی مربوط به داستان کتاب «پر» تالیف چائو ون شوان را به تصویر کشیدند.

کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی گفت: نقاشی کردن کودک از داستان خوانده‌شده، در ایجاد علاقه به مطالعه و افزایش خلاقیت موثر است و در پایان هر برنامه، نقاشی‌های کودکان جهت بازدید اعضا و مراجعه کنندگان، در بخش کودک کتابخانه به نمایش گذاشته می شود.

 

جمع خوانی کتاب «حدیث عشق» در کتابخانه حضرت زهرا(س) مهاجران

با حضور جمعی از بانوان شهر مهاجران، کتاب «حدیث عشق» در کتابخانه عمومی حضرت زهرا(س) معرفی و جمع خوانی شد.

عاطفه محمودی، مسئول کتابخانه حضرت زهرا(س) گفت: در این کتاب زندگی نامه ۵۰ سردار شهید استان مرکزی و خلاصه وصیت نامه آن ها نگارش شده است و در این برنامه زندگی نامه عالم وارسته شهید فضل الله محلاتی به صورت گروهی مورد مطالعه قرار گرفت.

 

کتابخانه ولیعصر(عج) ساوه میزبان جلسه مثنوی خوانی شد

با حضور جمعی از اعضای فعال، نشست مثنوی خوانی در کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج) شهر ساوه برگزار شد و پیرامون داستان موسی و شبان از دفتر دوم مثنوی، بحث و تبادل نظر شد.

 

کارگاه صیانت از حقوق شهروندی در کتابخانه معراج خنداب

با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان خنداب و با حضور جمعی از بانوان، کارگاه آشنایی با حقوق شهروندی در سالن اجتماعات کتابخانه عومی معراج برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه پیرامون راه های ترویج کتابخوانی در بین خانواده ها نکاتی بیان و در ادامه خدمات و فعالیت‌های کتابخانه عمومی معراج به شرکت کنندگان معرفی شد.

 

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عباس اقبال شهر آشتیان

با حضور دختران نوجوان شهر آشتیان، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی عباس اقبال آشتیانی برگزار شد.

در این نشست «فیل در تاریکی» نوشته پرویز امینی، توسط زهرا شیری؛ «طوطی و بازرگان» نوشته پرویز امینی، توسط فاطمه ساده وند؛ «باز پادشاه و پیرزن» نوشته پرویز امینی، توسط نگار داوودی نیک؛ «مار در دهان مرد خفته» نوشته پرویز امینی، توسط فاطمه طهماسبی و «مرد مفلس» نوشته پرویز امینی، توسط فاطمه قربانی معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی در کتابخانه شهدای سنجان

با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی، کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی با موضوع «مهارت‌های هسرداری، مواجهه با مشکلات و تعارضات» در کتابخانه عمومی شهدای سنجان شهر اراک برگزار شد.

مریم عباسی، کارشناس حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این کارگاه گفت: آمار بالای طلاق در سطح کشور و وجود مشکلات و بحران‌های زندگی مدرن، آموزش مهارت‌های همسرداری و فرزندپروری را امری ضروری کرده و بر تأثیر این گونه کارگاه‌ها در تحکیم کانون خانواده تاثیر گذاشته است.

عباسی با بیان اینکه آموزش مداوم و همگانی از رسالت های همه ی دستگاههای فرهنگی واجرایی کشور است، افزود: باید در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی حساسیت ایجاد کنیم. متأسفانه در جامعه ما «مهارت نه گفتن» و «حل بحران و مسئله» وجود ندارد و همین مقوله به افزایش آسیب ها دامن می زند.

گفتنی است در این کارگاه‌های آموزشی سوالات کلیدی در ارتباطات زوجین قبل از ازدواج، حین ازدواج و خانواده مطرح شده و با مشارکت شرکت کنندگان و مدرس به آنان پاسخ داده می شود.

 

برگزاری نشست کتاب‌خوان در روستای راونج دلیجان

با حضور جمعی از کودکان روستای راونج، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد.

در این نشست «پرنده ای از گل» نوشته علی بابا جانی، توسط فاطمه اسماعیلی؛ «قیچی که دنبال کار می گشت» نوشته منیره هاشمی، توسط محمدامین صادقی؛ «خواب پله و ۶ داستان دیگر» نوشته سرور کتبی، توسط محمدطاها حسینی؛ «شتر مو قرمز» نوشته علی بابا جانی، توسط فاطمه علیزاده و «پر» نوشته کائو ون شوان، توسط یارمحمد بندعلی معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

جلسه مثنوی خوانی در کتابخانه شهدای قورچی باشی

با حضور دانش آموزان پایه دهم مدرسه زکیه، نشست دورهمی با عنوان مثنوی خوانی در کتاخانه عمومی شهدای شهر قورچی باشی برگزار شد.

 

کتاب‌خوان کودک و نوجوان در روستای علیشار برگزار شد

با حضور جمعی از دختران روستای علیشار شهرستان زرندیه، نشست کتاب‌خوان کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی شهدای علیشار برگزار شد.

در این نشست «آهو و شکارچی» نوشته مسلم ناصری، توسط مرضیه شیخلر؛ «مثل‌ها و قصه‌هایشان» نوشته مصطفی رحماندوست، توسط بهاره چمرلو؛ «سفر به سرزمین غدیرخم» نوشته مهدی وحیدی صدر، توسط رقیه خلیق؛ «۱۰۱حکایت اخلاقی» نوشته زهره معینی فر، توسط پریسا رشادی فر؛ «سفر گلبرگ» نوشته منوچهر کی مرام، توسط صبا شیخلر و «تا سه می شمرم» نوشته امیل ژادول، توسط الهام شیخلر معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

آشنایی کودکان روستای وفس با خدمات بخش مرجع

به همت سید حمیدرضا میری، مسئول کتابخانه شیخ عبدالنبی وفسی، کودکان روستای وفس شهرستان کمیجان با خدمات و کتاب‌های بخش مرجع آشنا شدند و نحوه استفاده از لغتنامه‌ها و دایره‌المعارف‌ها را فراگرفتند.

 

مسابقه انشا نویسی در کتابخانه شهید بهشتی خمین

با حضور دانش آموزان مدرسه بوعلی سینا، مسابقه انشانویسی در کتابخانه عمومی شهید بهشتی شهر خمین برگزار شد و از نفرات برتر با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

 

جمع خوانی کتاب «راهنمای حقوقی شهروندان» در روستای گرکان

با حضور دختران روستای گرکان شهرستان آشتیان، کتاب «راهنمای حقوقی شهروندان» نوشته محسن اسماعیلی در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) معرفی و جمع خوانی شد.

 

مسابقه نقاشی در کتابخانه شهدای پرندک برگزار شد

با حضور دانش آموزان کلاس سوم دبستان بعثت، مسابقه نقاشی در کتابخانه عمومی شهدای شهر پرندک از توابع شهرستان زرندیه برگزار شد.

 

ساخت کاردستی در کتابخانه شهدای شهر قورچی باشی

با حضور جمعی از کودکان، برنامه ساخت کاردستی با استفاده از شانه تخم مرغ و کاغذ رنگی در کتابخانه عمومی شهدای شهر قورچی باشی برگزار شد و شرکت کنندگان با استفاده از کتاب «کاردستی‌های خلاق» نوشته آزاده حکیمی به ساخت قطار با استفاده از شانه تخم مرغ پرداختند.

 

قصه گویی و معرفی کتاب در کتابخانه اشراق دلیجان

به همت کتابداران شهرستان دلیجان و با حضور دانش آموزان دبستان دخترانه ریحانه، برنامه های متنوع فرهنگی در بخش کودک کتابخانه عمومی اشراق برگزار شد.

 

جمع خوانی کتاب در کتابخانه شهدای روستای علیشار

با حضور جمعی از اعضای کودک و نوجوان، کتاب «از زبان سوسمار» نوشته محمد کاظم مزینانی در کتابخانه عمومی شهدای روستای علیشار شهرستان زرندیه جمع خوانی شد.

 

نشست کتاب‌خوان دانش آموزی در روستای وفس کمیجان

به همت کتابخانه عمومی شیخ عبدالنبی وفسی، نشست کتاب‌خوان دانش آموزی در مدرسه ابتدایی ولایت فقیه روستای وفس شهرستان کمیجان برگزار شد.

در این نشست «کلاغ ها و مزرعه پنبه» نوشته افسانه شعبان نژاد، توسط زینب سادات میری؛ «جوجه اردک زشت» نوشته هانس کریستین اندرسن، توسط زینب شهری؛ «جوجه زرد حسنی کجایی» نوشته اسدالله شعبانی، توسط ثنا آرماینده؛ «کی بود، کی بود، خرگوشی بود» نوشته افسانه شعبان نژاد، توسط محمد آقایی؛ «آفتاب مهتاب چه رنگه» نوشته افسانه شعبان نژاد، توسط ابوالفضل بهادری و «لانه من کجاست» نوشته رن ماریس، توسط امیرمحمدباریکلو معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

برگزاری کلاس تفکر و پژوهش در کتابخانه معراج خنداب

کلاس تفکر و پژوهش دانش آموزان مدرسه معصومیه شهر خنداب در کتابخانه عمومی معراج برگزار شد و دانش آموزان براساس موضوع انتخابی خود و به کمک کتابداران، اقدام به مطالعه کتب موجود در کتابخانه نموده و در پایان مقالاتی را نیز نگارش کردند.

 

برگزاری کلاس خوشنویسی در کتابخانه ولیعصر(عج) ساوه

به همت کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج)، کلاس آموزش خوشنویسی با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان شهر ساوه برگزار شد.