داوران نخستین جشنواره قصه‌گویی نهاد مطرح کردند:
برگزاری بزرگ‌ترین و موثرترین جشنواره قصه‌گویی کشور توسط نهاد کتابخانه ها

به گزارش لیزنا، جشنواره منطقه‌ای قصه گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که با هدف ترویج قصه‌گویی به عنوان ابزاری تربیتی و فرهنگی در کتابخانه‌ها، شناسایی کتابداران قصه‌گو و ارزیابی میزان توانمندی و مهارت‌های آنان، سنجش مهارت‌ها و کارآمدی کتابداران در امر قصه‌گویی و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی طی دو روز (سه شنبه ۲۵ و چهارشنبه ۲۶ دی ماه) به میزبانی استان گیلان برگزار شد، با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

ملک چیذری، از داوران جشنواره منطقه‌ای در استان گیلان، با موثر و مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره قصه‌گویی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نمونه‌های دیگری از این اقدامات نیز در حال برگزاری هستند، مانند برگزاری جشنواره قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که بیستمین دوره خودش را پشت سر گذاشته است. اما هیچ کدام از آنها وسعت برگزاری جشنواره قصه‌گویی نهاد را ندارند؛ جشنواره‌ای سراسری که در تمام استان‌ها، تا دور افتاده‌ترین نقاط در روستاها را نیز پوشش می‌دهد.

وی افزود: تا پیش از برگزاری این جشنواره و حضور در آن به عنوان داور، اطلاعی از تعداد کتابخانه‌های عمومی و تعداد نیروهای فعال نهاد در استان گیلان که در نقاط مختلف این استان مشغول فعالیت‌های ترویجی هستند، نداشتم؛ از این جهت وسعت پوشش دهی جشنواره قصه‌گویی نهاد در سراسر کشور را امکان منحصر به فرد این جشنواره می‌دانم که در سایر اقدامات مشابه نظیر و همتا ندارد. این امکان ظرفیتی را در اختیار حوزه فرهنگ قرار داده تا میزان پوشش دهی و تأثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی، بالاترین میزان را داشته باشد.

این مدرس قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، با اشاره به حضور موثر کتابداران به عنوان مربی در این جشنواره، گفت: در برخی از اقدامات مشابه مانند جشنواره قصه‌گویی کانون از سلبریتی‌ها و بازیگران شناخته شده برای دعوت بچه‌ها به کتاب و کتابخوانی استفاده می‌شود، اما حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی در جشنواره قصه‌گویی نهاد که از پیش ارتباط رو در رو و نزدیکی با بچه‌ها و اعضا در کتابخانه‌ها داشتند، بهترین گزینه برای عنوان مربی در این جشنواره بودند و واقعا نیازی به حضور سلبریتی‌ها و بازیگران مشهور وجود نداشت.

همچنین نرگس جعفری از دیگر داوران حاضر در این جشنواره، با تأکید بر لزوم جریان‌سازی فرهنگی با اجرای از طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی گفت: هر اقدام فرهنگی که بتواند به افزایش سرعت جریان کتابخوانی در جامعه کمک کند، قطعا بسیار موثر خواهد بود و در این میان برگزاری جشنواره قصه‌گویی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را می‌توان از این دست اقدامات برشمرد.

این مدرس حوزه قصه‌گویی با اشاره به پوشش دهی و میزان تأثیرگذاری مثبت این جشنواره در سراسر کشور، گفت: به طور کلی این راه‌اندازی جشنواره قصه‌گویی از سوی نهاد را می‌توان یک آغاز قوی و بسیار خوب برای گسترش کتابخوانی و مهارت قصه‌گویی در جامعه دانست؛ مهارتی که در زندگی افراد و آینده کودکان تأثیرگذار خواهد بود.