کتابخانه عمومی محمد رسول الله(ص) روستای بندان افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح کتابخانه عمومی محمد رسول الله(ص) روستای بَندان شهرستان نهبندان، هفتمین کتابخانه عمومی شهرستان، روز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه، با حضور نماینده بنیاد علمی آموزشی قلم چی، فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی، امام جمعه، فرماندار شهرستان نهبندان و اهالی منطقه برگزار شد.

محمدرضا رضایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در این مراسم، اظهار داشت: ساخت کتابخانه عمومی روستای بندان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مناسب، نزدیک به ۱۰ سال به طول انجامید. در سفر اخیر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان، مشکل پروژه کتابخانه این روستا مطرح و با پیگیری های انجام شده، برطرف شد.

محمدرضا رضایی، افزود: از طرفی با ورود بنیاد علمی آموزشی قلم چی و مساعدت ۴۰۰ میلیون ریالی این بنیاد به این پروژه، روند کار شتاب بیشتری گرفت و امروز شاهد افتتاح پنجمین کتابخانه روستایی شهرستان نهبندان هستیم. تا پایان هفته جاری و با افتتاح دو کتابخانه عمومی دیگر در روستاهای بیچِند و چاهداشی، تعداد کتابخانه های روستایی نهبندان به ۷ و در مجموع تعداد کتابخانه های عمومی شهرستان نهبندان به ۹ باب، افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه های عمومی شهرستان نهبندان در طول ۴ سال گذشته، سه برابر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: زیربنای کتابخانه ای در این شهرستان، رشدی در حدود ۱۳۲ درصد داشته است.

وی همچنین بر اهمیت کتابخانه به عنوان یک پایگاه فرهنگی به ویژه در روستاها، تأکید کرد و گفت: کتابدار ما در حکم یک سرباز فرهنگی است و شایسته است که امور فرهنگی روستا با محوریت کتابخانه و با همکاری کتابدار روستا، صورت گیرد.

رمضانعلی محسنی، نماینده بنیاد علمی آموزشی قلم چی نیز در این مراسم اظهار داشت: این بنیاد در اکثر پروژه ها به عنوان تمام کننده کار، مشارکت می کند و رئیس بنیاد علمی آموزشی قلم چی، در جایی به عنوان خیّر، ورود پیدا می کند که از اتمام کار و حصول نتیجه، اطمینان داشته باشد.

محسنی خاطرنشان کرد: کتابخانه محمد رسول الله (ص) روستای بندان با حدود ۲ هزار جلد کتاب و امکاناتی از جمله اینترنت، سامانه جستجوی کتاب (سامان)، امکانات گرمایشی و سرمایشی و دیگر نیازهای یک کتابخانه استاندارد، با کتابخانه های شهری مطابقت می کند.

وی با تأکید بر اینکه استفاده مناسب از فضای کتابخانه، از ساخت آن مهم تر است، گفت: بنیاد علمی آموزشی قلم چی و دیگر خیّران، بدون هیچ چشم داشتی مساعدت می کنند؛ اما استفاده مطلوب از فضاهای آموزشی و فرهنگی، از جمله کتابخانه ها، مورد انتظار همه خیّران است که بخش اعظمی از این مهم بر عهده کتابدارانی است که به طور حتم، امین و مشاور مخاطبان و اعضا در خصوص انتخاب درست کتاب هستند.

سردار علی قاسمی، فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی نیز در آیین افتتاح کتابخانه عمومی محمد رسول الله(ص) روستای بندان، گفت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف شده ایم که از آن جمله، رشد علمی ایران است که رتبه یک را در دنیا دارد.

سردار علی قاسمی، با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: اگر دو روز یک مؤمن با هم مساوی باشد، ضرر کرده است؛ بنابراین بایستی به دنبال تحصیل، مطالعه و کتابخوانی باشیم و اکنون که کتاب و کتابخانه به رایگان در اختیار ما است، باید به نحوی شایسته از آن بهره ببریم.

وی تأکید کرد: کتابخانه، یک پایگاه علمی است و کتاب های کاغذی نسبت به کتاب های الکترونیک، ارزش بالاتری دارند.

حجت الاسلام خزاعی، امام جمعه شهرستان نهبندان نیز در این مراسم خواستار بهره برداری مفید از کتابخانه محمد رسول الله(ص) شد و گفت: یکی از مهمترین مکان ها برای مصون ماندن جوانان از ناهنجاری های اجتماعی، کتابخانه است.

همچنین ماشاءالله کریمان خراسانی، فرماندار شهرستان نهبندان در مراسم افتتاح کتابخانه روستای بندان، گفت: اخیراً ۳۳ مشکل عمده شهرستان را پس از بررسی های بسیار، اعلام کردیم که کتابخانه های روستاهای بندان، بیچند و چاهداشی از آن جمله بود که به سرعت، پیگیری شد و به نتیجه مطلوب رسید.

ماشاءالله کریمان خراسانی، با بیان اینکه ۱۳۱ پروژه عمرانی تا پایان سال در شهرستان نهبندان افتتاح می شود، اعلام کرد: تا ابتدای سال ۹۸، ایستگاه تمام اتوماتیک روستای بندان به بهره برداری می رسد.