انعقاد تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل کتابخانه های عمومی و بهزیستی آذربایجان شرقی

به گزارش لیزنا، طی نشستی با حضور شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی استان، تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل کتابخانه های عمومی و بهزیستی آذربایجان شرقی منعقد شد.

در این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با تاکید بر نقش فرهنگ در توسعه، اهمیت مطالعه و کتابخوانی در کاهش آسیب های اجتماعی را یادآور شد و از آمادگی این اداره کل برای تسهیل استفاده معلولان از خدمات کتابخانه ای با همکاری اداره کل بهزیستی خبر داد.

شهرام خدایی از ایجاد بخش نابینایان در کتابخانه مرکزی تبریز و کتابخانه اوحدی مراغه ای و توسعه و تجهیز این بخش ها در سال های اخیر خبر داد و افزود: هم اکنون بیش از ۵۱۶ نفر نابینا و کم بینا در استان از امکانات، منابع و کتاب های بریل دو کتابخانه عمومی در شهرستان های تبریز و مراغه استفاده می کنند. با انعقاد این تفاهم نامه تلاش می کنیم خدمات دهی به نابینایان، ناشنوایان و سایر معلولان جسمی و حرکتی در سایر شهرستان ها نیز انجام شود.

خدایی با اشاره به وجود ۱۹۸۰ نسخه کتاب بریل و ۱۱۸۲۰ کتاب صوتی در بخش نابینایان کتابخانه های مرکزی تبریز و اوحدی مراغه ای، اظهار داشت: در کنار خدمات کتابخانه ای به نابینایان روشندل، تاکنون برنامه های فرهنگی متنوعی نظیر مسابقات کتاب خوانی، نشست های کتاب خوان و جمع خوانی کتاب، آموزش رایانه جهت استفاده از صفحه خوان های گویا، کلاس های آموزش شعر و شعرخوانی و آموزش خط بریل ویژه نابینایان و معلولان در کتابخانه های عمومی انجام شده است.

محسن ارشد زاده، مدیرکل بهزیستی استان در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هدف از امضای این تفاهم نامه را استفاده از ظرفیت کتابخانه های استان جهت ترویج کتابخوانی در بین جامعه هدف بهزیستی دانست.

ارشد زاده با تاکید بر لزوم مناسب سازی فیزیکی و محیطی جهت دسترسی معلولان به امکانات، افزود: در راستای تسهیل دسترسی گروه های خاص به کتاب، کمک به ترجمه کتاب هایی که امکان بریل سازی دارند و تولید کتاب های صوتی از جمله نکات مهم در این تفاهم نامه است.

اطلاع رسانی و معرفی کتابخانه های عمومی استان به جامعه هدف، معرفی اساتید، برگزاری جلسات مشاوره برای کتابداران و همکاران کتابخانه های عمومی، برگزاری دوره های آموزشی پیش از ازدواج و تربیت فرزند و پیشگیری از معلولیت های مادرزادی و ژنتیک و بهره مندی معلولان از کتابخانه های عمومی از دیگر مفاد تفاهم نامه مذکور بود که ارشدزاده به آن اشاره کرد.