اختتامیه چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد برگزار شد

به گزارش لیزنا، اختتامیه چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به میزبانی استان همدان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل امور بانوان استانداری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای‌شهر، مدیران کل کتابخانه های عمومی استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان و کتابدارانی از این استان ها در مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار شد.

در این مراسم عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و بیان کرد: قصه‌گویی نقش بسیار مهمی در انتقال مفاهیم، تقویت دایره واژگان، آشنایی با جنبه‌های حسی گفتار و از همه مهم‌تر ارتباط بین بزرگ‌سالان و کودکان در محیط خانواده، مدرسه و کتابخانه‌های عمومی دارد. همچنین کتابخانه های عمومی مانند مراکز آموزشی و پرورشی کودکان، مرکزی برای تعاملات، ارتباطات و انتقال تجربیات است.

عاطفه زارعی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی فراخوانی در آبان ماه از قصه‌گویان و مروجان فرهنگی دعوت به شرکت در اولین جشنواره قصه‌گویی کرد. در اواخر آذرماه، فایل‌های صوتی در سامانه‌های قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفت و پس از اعلام اسامی منتخبین مرحله اول، مقرر شد جشنواره در ۸ منطقه برگزار شود که استان همدان به عنوان چهارمین منطقه برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی، میزبان استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه و همدان است.

زارعی افزود: طی ۲ روز برگزاری جشنواره، ۳۸ قصه‌گو، ۲۶ نفر در روز اول و ۱۲ نفر در روز دوم، قصه‌های خود را ارائه دادند.

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان منطقه‌ای به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دوره، اولین تجربه همدان در برگزاری جشنواره قصه‌گویی بود و تجربیات مفیدی اعم از آشنایی با گویش‌ها و فرهنگ‌ها، برای برگزارکنندگان داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان عنوان کرد: کتابداران کتابخانه های عمومی می‌توانند با قصه گویی برای کودکان مروجان خوبی در حوزه مطالعه و کتابخوانی باشند و مروجانی را نیز در این زمینه تقویت کنند.

در ادامه غلامرضا کیومرثی، یکی از اعضای هیأت‌داوران بیانیه این هیأت را قرائت کرد و گفت: امروزه در عصر ارتباطات و حضور پررنگ رسانه‌های دیداری و شنیداری و شبکه‌های مجازی هنوز هم هنر قصه‌گویی استوار و در جایگاه یکی از جذاب‌ترین هنرها نقش سازنده‌ای در عرصه تعلیم و تربیت دارد.

وی اظهار کرد: کودکان همچنان مشتاق شنیدن قصه‌ها هستند و با شنیدن روایت‌های قصه به سرزمین‌های دور سفر کرده و با ماجراهای گوناگون و شخصیت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و علمی آشنا می‌شوند.

کیومرثی با بیان اینکه کودکان با قصه‌ها، الگوهای مناسب رفتاری را برای خود برمی‌گزینند، تصریح کرد: استقبال خوب از جشنواره قصه‌گویی وامدار تلاش و احساس مسئولیت کتابداران است که با هدف کسب تجربه و یادگیری بیشتر هنر قصه‌گویی در این جشنواره شرکت کردند.

کیومرثی در ادامه با بیان اینکه هیأت‌داوران نکاتی را برای بهتر شدن هنر قصه‌گویی به قصه‌گویان پیشنهاد می‌کند، افزود: هنر قصه‌گویی بر شالوده قصه بناشده است، ازاین‌رو انتخاب قصه مناسب، مهم‌ترین رکن قصه‌گویی است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری صحیح از زبان و گویش‌های محلی در راستای ترویج فرهنگ اقوام ایرانی و تقویت هویت اسلامی ایرانی باید به‌گونه‌ای باشد که تمامی مخاطبان قادر به درک مفهوم قصه باشند.

گفتنی است، در این مراسم از هفت قصه گوی برتر در دو بخش عمومی و ویژه تقدیر به عمل آمد که در بخش ویژه سمیه مجیدی و محمد علی بختیاری از استان همدان و در بخش عمومی بهنام جهانی از استان همدان، فرشاد جمشیدی از استان کرمانشاه، پرشنگ سنگین‌آبادی و هه‌نا سکونتی از استان کردستان و رؤیا هواس‌بیگی از استان ایلام به مرحله ملی جشنواره راه یافتند.