افتتاح کتابخانه خیرساز شمسی موسوی واجارگاه در گیلان

به گزارش لیزنا، مراسم افتتاح کتابخانه عمومی خیرساز شمسی موسوی واجارگاه به عنوان هفتمین کتابخانه خیرساز استان گیلان عصر پنجشنبه ۱۸بهمن و در هفتمین روز از دهه مبارک فجر با حضور مصطفی سالاری، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان؛ مجید هاشم پور، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان و سرپرست حوزه استاندار گیلان؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ اسدالله عباسی، نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی؛ محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان و عضو کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت؛ یوسف گلشن، مشاور استاندار و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری های ویژه استانداری گیلان؛ مرتضی عاطفی، مدیرکل روابط عمومی و تشریفات استانداری گیلان؛ علی وارسته، فرماندار شهرستان رودسر؛ عنایت الله اسماعیل پور، شهردار واجارگاه؛ هادی پور امیر، رئیس شورای اسلامی شهر واجارگاه؛ روسای دستگاه های اجرایی این شهر، کتابداران و اصحاب رسانه افتتاح و به بهره برداری رسید.

 

 

 معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم افتتاح و در جریان بازدید از کتابخانه عمومی شمسی موسوی واجارگاه با قدردانی از حمیدرضا صادقی پور و شمسی موسوی، دو خیر کتابخه ساز واجارگاهی، احداث کتابخانه در این منطقه را در رشد سرانه مطالعه و دانش و بینش کودکان و نوجوانان موثر دانست.

 

 

 

اسماعیل شفاعی با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد ورود پررنگ خیرین به بحث کتابخانه سازی هستیم، به ویژگی های ایجاد کتابخانه در مناطق فاقد این مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود زیرساخت های فرهنگی خصوصا در حوزه کتابخانه های عمومی در اقصی نقاط کشور خصوصا استان گیلان، خیرین می توانند  با ورود به این حوزه بسیاری از مشکلات را مرتفع سازند.

 

 

شفاعی همچنین لزوم فرهنگ سازی حضور خیرین در حوزه کتابخانه سازی را مهم دانست و گفت: نهاد کتابخانه های عمومی زمینه های حضور خیرین کتابخانه ساز برای ورود به این عرصه را فراهم کرده است. وی همچنین در بازدید از بخش های مختلف کتابخانه عمومی خیرساز شمسی موسوی واجارگاه از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده در این کتابخانه قرار گرفت.

 

 کرمی؛ کتابخانه عمومی خیرساز شمسی موسوی واجارگاه در کمتر از دو سال به بهره‌برداری رسید

 

 

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از دو خیر کتابخانه ساز واجارگاهی اظهار داشت: از همراهی مسئولانی که تلاش کردند این پروژه در کمتر از دو سال به بهره‌برداری برسد تا به مردم تحویل داده شود، تشکر می‌کنم.

 

 

پریسا کرمی گفت: کلنگ این پروژه در زمینی که از طرف شهرداری واجارگاه به مجموعه نهاد کتابخانه‌ها اهدا شد، در آبان سال ۹۵ با حضور خیر و مقامات استانی و شهرستانی زده شد و در کمتر از دو سال به بهره‌برداری رسید.

 

 

وی افزود: در این پروژه استانداردهای یک کتابخانه عمومی رعایت شده و این کتابخانه دارای بخش مستقل کودک، سالن مطالعه مجزا برای بانوان و آقایان، سالن ارائه خدمات قرآنی و سالن اجتماعات سلمان فارسی برای فعالیت های فرهنگی مختلف و بخش مرجع است و با پیش بینی این بخش های متنوع، مجموعه کتابخانه‌های عمومی سعی در ارتقای دانش، فرهنگ و نیازهای اجتماعی افراد دارند.

 

استان گیلان ۷ کتابخانه عمومی خیرساز دارد

 

 

 محمدحسن عاقل‌منش نیز در مراسم افتتاح کتابخانه خیرساز شمسی موسوی در واجارگاه شهرستان رودسر اظهار داشت: کتابخانه عمومی زنده یاد فیض لاهیجی، شهید ابوالحسن کریمی و زنده یاد آرش رمضانی در لاهیجان، کتابخانه عمومی زنده‌یاد فرشید احمدی در رستم آباد، کتابخانه عمومی دکتر کتایون منتصر کوهساری در سیاهکل، کتابخانه عمومی شهدای دهنه سر سفیدرود در آستانه‌اشرفیه و کتابخانه شمس موسوی واجارگاه ۷ کتابخانه خیرساز در گیلان هستند که به دست توانمند نیکوکاران نیک اندیش احداث و به مردم استان هدیه شده اند.

 

مدیرعامل انجمن کتابخانه‌ساز استان گیلان با بیان اینکه ساخت کتابخانه یک باقیات صالحات ارزشمند است خاطرنشان کرد: این کار فرهنگی بعد از ۶۸ سال تلاش مشترک این زوج فرهنگی و دلسوز قابل تقدیر است و امیدوارم فرزندان این خطه از وجود این کتابخانه ارزشمند بهره کافی را ببرند.

 

وی تصریح کرد: اینجا فقط یک کتابخانه نیست بلکه مجموعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی و قرآنی در آن شکل می‌گیرد؛ اینجا محل آموزش شهروندی است و شما هم می‌توانید از این مکان در جهت اهداف آموزش شهروندی استفاده کرده و همه عزیزان امور کتابخانه‌ها در کنار شما خواهند بود.

 

خیر کتابخانه ساز: امیدوارم کتابخانه شمس موسوی مکانی برای حل مشکلات مردم باشد

 

حمیدرضا صادقی‌پور گفت: پول ساخت این بنا نتیجه زحمت ۶۸ سال کار من و همسرم است و امیدوارم که این کتابخانه مکانی برای حل مشکلات مختلف مردم اعم از کشاورزی، اجتماعی و پزشکی و مکانی جذاب برای بچه‌ها باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های عادی بعد از چند سال تازگی خود را از دست می‌دهند اما قرآن همیشه جدید است و حرف برای گفتن دارد، از این رو دارالقرآن یک بخش ویژه در این کتابخانه است و من امیدوارم که بتوانیم فرزندان خود را با قرآن آشنا کنیم زیرا یقیناً اجر آن را از خدا می‌گیریم.

 

 

خیر کتابخانه‌ساز نیز در این مراسم اظهار داشت: همسرم همیشه قصد داشت که بعد از بازنشستگی یک کار فرهنگی انجام دهد و ما در نهایت تصمیم گرفتیم که به اینجا آمده و کتابخانه‌ای احداث کنیم.

 

 گفتنی است عملیات احداث کتابخانه عمومی شمس موسوی واجارگاه در زمینی به مساحت۶۷۱متر مربع، با زیربنای۳۶۰متر مربع در دو طبقه از آبان ماه سال۹۵ آغاز و با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۰میلیارد ریال از سوی حمیدرضا صادقی پور و همسر وی شمسی موسوی از خیرین شهرستان روسر و خرید تجهیزات کتابخانه ای به ارزش ۳میلیارد ریال از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان و در مجموع با هزینه ای بالغ بر۱۳میلیارد ریال در کمتر از۲سال به بهره برداری رسید.

 

 

 

شهر واجارگاه در منتهی‌الیه شرق گیلان با جمعیتی در حدود ۶هزار نفر  و در بخش کلاچای شهرستان رودسر قرار دارد.