آئین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «قصه های چهار فصل» در کتابخانه امام خمینی (ره) ری استان تهران

به گزارش لیزنا، آیین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «قصه های چهار فصل» ویژه کودکان با حضور محمدرضا یوسفی نویسنده کتاب، برزو سریزدی منتقد، اسماعیل جانعلی پور معاون اداره کل کتابخانه های استان تهران، علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان ری و تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان و علاقمندان به حوزه کتاب در کتابخانه امام خمینی (ره) شهرستان ری برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از خوشامدگویی و خیرمقدم به مهمانان، لیلا سجادی پور مجری برنامه با طنز کوتاهی درباره محمدرضا یوسفی نویسنده کتاب و زندگینامه وی باب صحبت را آغاز کرد. سپس مراسم رونمایی کتاب با حضور اسماعیل جانعلی پور معاون اداره کل کتابخانه های استان تهران، علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان ری، ریحانه صباغی مسئول کتابخانه، نویسنده و منتقد برگزار گردید.

در ادامه جلسه، محمدرضا یوسفی، با ابراز خوشحالی جهت حضور در چنین جلساتی، کتابخانه را مکان مناسبی برای پرورش خلاقیت ذهنی کودکان و نوجوانان دانست. وی با یادآوری خاطرات کودکی و کتابخوانی خود عنوان کرد: مادران نقش بسیار زیادی در شکل گیری تخیل کودکان با قصه دارند. مشوق اصلی من مادرم بوده است که از کودکی برایم قصه می گفت؛ روزی قصه ای را برای زنگ انشاء پیشنهاد کرد و با استقبال و تشویق معلمم همراه شد. از آن پس هر هفته قصه ای می نوشتم و برای زنگ انشاء در کلاس می خواندم و اینگونه بود که نویسنده کتاب کودک شدم.

در بخش دیگری از این مراسم برزو سریزدی منتقد جلسه به عنوان یک مترجم موفق کتابهای کودکان اظهار داشت: همانطورکه غربی ها برای هر روز از سال قصه ای می نویسند و اینگونه ۳۶۵ قصه می سازند. این مجموعه قصه های چهار فصل برای هر هفته قصه ای نوشته شده که قابل تقدیر است.

وی افزود:قصه های چهار فصل در چهار مجموعه بهاره، تابستانه، پاییزه، زمستانه توسط انتشارات ویژه نشر در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است. هر کدام از این مجموعه ها قصه های کوتاهی برای کودکان دارد که علی خدائی، بهار اخوان و زهرا کبیری تصویرگری آنها را بر عهده داشته اند. برخی از این قصه ها به اقتباس از قصه های فولکولوریک ایرانی است.

سریزدی خواندن مجموعه کتاب «قصه های چهارفصل» را به کودکان توصیه کرد و گفت: برای مثال داستان «از همه قوی تر» به اقتباس از یک داستان قدیمی آذربایجانی نوشته شده است. انتخاب نامها و استفاده از فرهنگ ایرانی و اسلامی در داستان ها و نیز در تصاویر این کتابها کاملا مشهود است.

 در انتها سریزدی از کودکان خواست تا متناسب با قصه هایی که برای آنان خوانده شد بر روی کاغذ هایی که در اختیار دارند تصاویر داستانها را نقاشی کنند و در جلسه بعدی با حضور مسئولین مدرسه در کتابخانه به ۳ نفر که بهترین تصویر را برروی کاغذ پیاده کنند جوایزی اهدا می گردد.

در ادامه جلسه کودکان و حاضرین در مراسم، با پرسشهای خود از نویسنده به بحث و گفتگو پرداختند.

گفتنی است در پایان برنامه از نویسنده و منتقد جلسه تقدیر و هدایایی به رسم یادبود به آنان اهدا شد.