تجلیل از محمود گلزاری در آیین چهل قلم استان زنجان

به گزارش لیزنا، در راستای اجرای طرح چهل قلم، مراسم تجلیل از محمود گلزاری، روان شناس و پژوهشگر برجسته کشور روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه در سالن اجتماعات کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد.

مسیح الله سلطانی، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز اظهار داشت: از جمله ویژگی های استاد محمود گلزاری این است که همزمان در حوزه علمی و اجرایی فعالیت داشته اند و با زاویه دید گسترده ای به مسائل نگاه می کنند؛ در نتیجه واقعیت را بهتر لمس کرده و علاوه بر آن راهکارهای کاربردی تر و اجرایی تری اتخاذ می کنند. از دیگر ویژگی های این استاد فرهیخته، صداقت، پشتکار و توانمندی وی است. ایشان در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی به صورت تخصصی فعالیت داشته اند و این مهم، زمانی اتفاق افتاد که کمتر کسی جسارت ورود به این عرصه داشت.

امیر علی نیکبخش، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز به وجود افرادی که در حوزه درمان آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نیاز مبرم داریم؛ چراکه این مهم به جد دغدغه مسئولان نظام است و هر کدام از ما به نوعی دغدغه این موضوع را داریم. همگان در کاهش آسیب های اجتماعی نقش اثر گذاری دارند و آگاهی افراد در این زمینه نتیجه بهتری را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: کتابخانه‌ها نیز به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود کرده‌اند. امروز، افزایش سطح آگاهی مردم عاملی اثرگذار در کاهش آسیب های اجتماعی است.

محمود گلزاری در این مراسم اظهار داشت: آسیب اجتماعی، آسیب فردی نیست؛ این نوع آسیب سه نوع مشخصه داشته و با بیماری های روانی تفاوت دارد. آسیب اجتماعی غیر از خود فرد، به دیگران نیز ضرر می رساند. در این میان اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و خشونت بالاترین میزان را در کشور دارد.

 وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی، آسیب های دیگری را تولید کرده و هزینه های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی بر اجتماع وارد می کند. آسیب های اجتماعی را باید بیش از گذشته در جامعه مورد توجه قرار داد و برای کاهش آن برنامه ریزی کرد.

 

گلزاری افزود: در تولید آسیب های اجتماعی عوامل فردی و اجتماعی از جمله خانواده، محیط های آموزشی های رسمی و غیر رسمی و عوامل کلان اجتماعی نیز دخالت دارد.

 

وی اضافه کرد: هم اکنون خشم در جامعه افزایش یافته و بروز این مسئله به عوامل مختلفی باز می گردد و برای کاهش این معضل کلینک هایی در سطح کشور ایجاد شده است. علل خشم به بروز ناکامی و احساس ظلم و تحقیر باز می گردد و به نوبه خود تولید کنده خشم است. کلام دلنشین در برخوردهای روزانه مردم کاهش یافته و در این میان چهره گشاده رو می تواند بسیاری از تنش ها را کاهش دهد اما زبان هتاک و بی ادبانه بسیار مشاهده می شود.

 

در پایان این مراسم نیز با اهدای لوح تقدیر از دکترمحمود گلزاری تقدیر به عمل آمد.