وقف قرآن 400 ساله به موزه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، واقف قرآن خطیِ 400ساله به کتابخانۀ آستان قدس رضوی، در مراسم رونمایی از این مصحف شریف که در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس برگزار شد، این مصحف را میراثی خاندانی نامید که از پدر به پسر بزرگ می‌رسیده و وظیفۀ فرزند تلاوت مستمر این مصحف بوده است. فرشته بلورچی اظهار داشت: پدربزرگم، شیخ محمود بلورچی کاشانی، طلبه‌ای با اصالت کاشانی بود که در تهران زندگی می‌‌کرد و در صفحۀ اول این قرآن دست‌نوشته‌ای از او وجود دارد که نوشته است: «این قرآن را به نورچشمی‌ام مصطفی بلورچی هبه می‌‌کنم

وی با بیان اینکه مصطفی بلورچی پدر او بوده است، افزود: شرط نگهداری این قران قرائت آن بود و پدرم نیز در این کار جدیت داشت. این بانوی واقف ادامه داد: قرآن پس از پدرم به برادرم محمدمهدی رسید که او نیز به رحمت خدا رفته است و این مصحف مدت‌ها نزد من بود و آن را تلاوت می‌کردم تااینکه تصمیم به وقف آن گرفتم. وی هدف خود را از اهدای این قرآن نفیس به آستان قدس رضوی امکان استفادۀ گسترده‌تر از این مصحف و همچنین شرایط مناسب نگهداری نسخ خطی در این مرکز ذکر کرد.

همچنین وحید توسلی، نسخه‌شناس و فرند فرشته بلورچی در مراسم رونمایی از این مصحف، این قرآن را از نظر تذهیب و ویژگی‌های کتابت شاخص و ممتاز خواند و گفت: این نسخه به نَسخ ممتاز 14سطری کتابت شده و دارای هشت لوح مذهب است. وی افزود: با توجه به ویژگی‌های خاصی که این نسخه درارتباط با حاشیه‌های منحصربه‌فرد و ملحقاتش دارد، می دانستیم که از ارزش مادی قابل توجهی برخوردار است اما تصمیم گرفتیم آن را به بارگاه امام‌رضا(ع) وقف کنیم.

گفتنی است نسخۀ مذکور در سال 1005 قمری کتابت شده است. این نسخه یکی از نسخ منحصربه‌فرد از قرآن کریم است که در کتابت آن 430 ابتکار خلق شده است و با شمارۀ ثبت 5101 در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.