دیدارمدیرکل و کارکنان اداره کل کتابخانه های استان گیلان با نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش لیزنا، آیت الله رسول فلاحتی چهارشنبه ۷فروردین در دیدار نوروزی با مدیرکل، معاونین و روسای ادارات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن اشاره به تلاش های علامه امینی برای تالیف کتاب «الغدیر»، اظهار کرد: مولف باید تلاش کند که ارجاعاتش از منابع اولیه باشد و علامه امینی همواره به دنبال کشف مجهولات با استفاده از کتب و منابع مهم و قابل استناد بود.

وی با بیان اینکه ۵۰ سال از عمرم را با کتاب و کتابخوانی مانوس بودم، افزود: اهل کتاب هستم و در هر گوشه‌ای از خانه‌ام کتاب وجود دارد و فرزندانم را ترغیب به مطالعه کتاب می‌کنم.

امام جمعه رشت با اشاره به رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای امروز، خاطرنشان کرد: هنوز کتاب و کتابخوانی جایگاه خودش را دارد و هیچ روشی نمی‌تواند مانند مطالعه در افزایش دانش و آگاهی قوی و مستحکم باشد لذا با وجود توسعه انواع ابزارهای رسانه‌ای جایگزینی برای کتاب یافت نشده است.

وی افزود: انسان‌هایی که در جهل به سر می‌برند با کتاب رابطه‌ای ندارند، اما کتاب عضو جدانشدنی زندگی انسان‌های فرهیخته، بصیر و آگاه به شئون اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه اهالی کتاب و کتابداران باید خودشان کتابخوان و اهل مطالعه باشند، عنوان کرد: همواره به طلاب و دانشجویان سفارش می‌کنم که در سال حداقل ۲۰ جلد کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای بخوانند تا از علم و دانش فاصله نگیرند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه انسان بدون کتاب نادان می‌ماند، تصریح کرد: یک انسان فرهیخته، دلسوخته و آگاه، دائما باید با کتاب مانوس باشد. در واقع یک اهل کتاب و کتابدار خودش باید فاضل وکتاب‌شناس باشد و اطلاعات و اسامی کتب را بداند و منابع شیعه و سنی را بشناسد.

وی کتاب را عامل نشاط و حیات انسان دانست و متذکر شد: امروزه که ابزارهای مدرن بشری سرانه مطالعه را کاهش داده باید از هر فرصتی برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم و در این راستا بهره‌برداری از فضای بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، کلینیک‌ها، پارک‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز پادگانی که دارای جمعیت هستند برای راه‌اندازی کتابخانه ضرورت دارد.

امام جمعه رشت حفظ کتاب را یکی از مهمترین وظیفه یک کتابدار خوب دانست و گفت: کتابخانه سن‌پترزبورگ، کتابخانه الظاهریه دمشق و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی قم سه کتابخانه برتر دنیا هستند که کتابداران آن در زمینه نگهداری و مرمت کتاب های ارزشمند موجود در این مراکز بسیار هنرمند هستند.

آیت‌الله فلاحتی کتابخانه مرکزی رشت را یک پروژه بزرگ فرهنگی برای عموم مردم دانست و خاطرنشان کرد: همواره از دل رنج و زحمت ها، شخصیت‌های بزرگ و اثرگذار خارج می‌شوند، اما متولیان امر وظیفه دارند فضای فیزیکی لازم را برای مطالعه مردم آماده کنند، زیرا کتاب میراث جاوید بشری است و باید به کتاب مراجعه کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این دیدار گفت: سرانه مطالعه گیلانی‌ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ در شاخص عضویت رشد ۱۷.۵ درصدی و در شاخص امانت کتاب در منابع غیر درسی رشد ۳۶ درصدی داشته است.

پرسا کرمی با بیان اینکه ۱۰۳ باب کتابخانه در سطح استان داریم، اظهار کرد: در این تعداد ۸۴ کتابخانه نهادی، ۱۸ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.

وی با بیان اینکه کتابخانه های ما دورترین نقاط استان را تحت پوشش قرار داده است، افزود: در بسیاری از بخش ها و روستاها کتابخانه ها تنها مرکز فرهنگی فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم را یکی از اهداف نهاد کتابخانه های عمومی از زمان تاسیس دانست و گفت: اگر سطح دانش و آگاهی مردم افزایش یابد، جامعه از بسیاری از آفت ها و آسیب های اجتماعی مصون می ماند لذا می طلبد که توجه ویژه ای به کتاب و کتابخوانی شود.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه فعالیت های کتابخانه های عمومی از حالت بده و بستان کتاب خارج شده است، تصریح کرد: به دنبال ایجاد فضای جذاب و شاداب برای مخاطبان کتابخانه ها هستیم و در این راستا اقدام به برگزاری برنامه ها و جشنواره های فرهنگی با محوریت کتابخوانی کرده ایم. در این راستا هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت بیش از ۳۰ هزار نفر از گیلانیان برای سه گروه سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در سال گذشته برگزار شد.

وی از رشد سرانه مطالعه در شاخص‌های مختلف نسبت به یک سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: سرانه مطالعه گیلانی‌ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ در شاخص عضویت رشد ۱۷.۵ درصدی، در شاخص امانت کتاب در منابع غیر درسی رشد ۳۶ درصدی و در شاخص منابع کتابخانه ای رشد دو درصدی داشته است.

کرمی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۷ بیش از ۲۶ هزار نسخه کتاب و منابع آموزشی به ارزش تقریبی ۱میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال توسط مردم، سازمان ها و نهادها و ناشران استان و کشور به کتابخانه های عمومی استان اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: سال گذشته هفتمین کتابخانه خیرساز استان احداث و به مردم هدیه شد لذا همانگونه که احداث مسجد و مدرسه جزو امور مقدس است باید کتابخانه سازی هم تبلیغ و ترویج شود تا به واسطه گسترش فضای فیزیکی، سرانه کتابخوانی نیز ارتقا یابد.

 

وی تریبون های نماز جمعه را بهترین فضا برای ترغیب و هدایت مردم به سمت کتابخوانی دانست و یادآور شد: اگر به بحث آگاهی مردم و رفع جهل در جامعه توجه نکنیم، از رشد و توسعه باز خواهیم ماند.

کرمی در پایان، برگزاری جشنواره «اهدای کتاب؛ اهدای دانایی» و نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی را از مهمترین برنامه های پیش روی این مجموعه در سال جاری عنوان کرد.