امضای تفاهم نامه همکاری آموزش و پرورش و کتابخانه‌های استان مرکزی

 به گزارش لیزنا، با هدف انعقاد تفاهم نامه همکاری، حسین میرزایی، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی با مجید رستگاری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان دیدار و گفتگو کرد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در ابتدای این جلسه به نقش و جایگاه سوادآموزی در کشور پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعلیم و تربیت در همه سنین و همچنین سواد آموزی به عنوان یکی از ضرورت‌های جامعه اسلامی همواره مورد تاکید بوده است و بنیانگذار کبیر انقلاب نیز با تشکیل نهضت سوادآموزی، راهبردی همیشگی در ریشه کن کردن بی سوادی ایجاد کرد.

میرزایی با اشاره به همکاری معاونت سوادآموزی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی افزود: این تفاهم نامه همکاری با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان سوادآموزان، کمک به ریشه کن کردن بی‌سوادی، تثبیت آموخته‌های پیشین، آموزش مسائل جدید به نوسوادان و فراهم کردن بستر مناسب جهت شتاب بخشی به توانمندسازی سوادآموزان منعقد می‌شود.

وی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی به عنوان یک اصل در سواد آموزی مطرح است و همکاری بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و نهضت سوادآموزی تاثیر مستقیمی در تداوم سوادآموزی نوسوادان دارد.

در ادامه معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی وضعیت سواد و عملکرد معاونت سوادآموزی در استان را تشریح کرد.

رستگاری، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز در این جلسه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را برای همه اقشار جامعه ضروری دانست.

رستگاری گفت: در اکثر کتابخانه‌های عمومی بخش ویژه ای به کتاب‌های نوسوادان تعلق دارد و امیدواریم بتوانیم با ارائه پیشنهادات و برنامه‌های مداوم در قالب این تفاهم نامه، گام‌هایی موثر در ترویج مطالعه مفید، فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح دانش نوسوادان برداریم.

تامین کتاب‌های مناسب برای نوسوادان و توزیع آن در کتابخانه‌های عمومی، عضویت سوادآموزان نهضت به صورت رایگان و عضویت آموزش دهندگان و کارکنان نهضت و خانواده‌های آنان به صورت نیم بها در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه سواد آموزان، تهیه گزارش سالانه از میزان و شیوه استفاده  از کتاب‌های آسان خوان و ارائه آن به نهضت و آماده سازی منابع ویژه سواد آموزان در کتابخانه‌های عمومی از جمله تعهدات اداره کل کتابخانه‌های عمومی در این تفاهم نامه است.

همچنین مشارکت دادن کتابخانه‌های عمومی در طرح‌های حلقه‌های کتابخوانی و خواندن با خانواده، تامین بخشی از جوایز برگزیدگان مسابقات فرهنگی و کتابخوانی مشترک، ارسال یک نسخه از کتاب‌های در حال تدریس به کتابخانه‌های عمومی و ارائه کتب صوتی و فایل‌های مرتبط جهت استفاده نوسوادان عضو کتابخانه‌های عمومی نیز از جمله تعهدات معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش در تفاهم نامه است.

در پایان جلسه نیز ضمن بازدید معاون سواد آموزی و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی از کتابخانه عمومی استاد ابراهیم دهگان شهر اراک، کارکنان معاونت سوادآموزی به صورت رایگان به عضویت کتابخانه درآمدند و برای آنان کارت عضویت صادر شد