241 نسخه خطی نفیس به گنجینه کتابخانه آستان قدس رضوی افزوده شد

 به گزارش لیزنا، كارشناس مسئول مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: مركز نسخ خطي از آغاز سال با اعزام گروه‌های ارزياب به شهرستان‌هاي تهران، قم، يزد و مشهد، 241 نسخه خطي و 92 جلد كتاب چاپ سنگي منتخب را شناسایی و به گنجینه نسخ خطی این سازمان اضافه کرده است.

سيدمحمدرضا فاضل هاشمي همچنین به جذب تعدادی از آثار ارزشمند قرآنی به صورت اهدا و وقف اشاره کرد و گفت: طی این مدت تعداد 15 جلد كتاب و قرآن خطي و سه جلد چاپ سنگي به مجموعه گنجینه نسخ خطی این سازمان اهدا شده است.

كارشناس مسئول مرکزنسخ خطی سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی افزود: در این مدت بيش از 5000 نسخه خطي كتابخانه وزيري يزد طی يك هفته فعاليت فشرده، مورد بررسی و کنترل و کارشناسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تمامي نسخه‌هايي كه به صورت خريد و اهداء جذب شده، نيازمند تهيه شناسنامه، ارزيابي، ثبت دفتر اموالي، فهرست نويسي است، گفت: در حال حاضر بررسي نسخه‌هايي كه نياز به مرمت دارد در حال انجام است که تحويل نسخ براي مرمت و تهيه نسخه ديجيتال و پشتيبان بخشی از فعاليت‌هاي مستمر و روزانه این مرکز است.

هاشمی در ادامه گفت: گنجينه کتب خطي کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي با دارا بودن بيش از صد هزار نسخه خطي ارزشمند در موضوعات مختلفي همچون فقه و اصول، ادبيات، نجوم، پزشکي و غيره، يکي از غني‌ترين گنجينه‌هاي کتب خطي در جهان اسلام است و آثار بسياري از علما و دانشمندان در حوزه‌هاي گوناگون علمي، در اين گنجينه نگهداري می شود.