برگزاری مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل

 به گزارش لیزنا، با حضور اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد؛ روح الله هاشمی ذاکر، مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ مسعود امامی یگانه، معاون امور عمرانی استاندار اردبیل، مدیران و مسئولان حوزه فرهنگی استان اردبیل، مراسم تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل در سالن بیضا کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل برگزار شد.

معاون اداری و مالی نهاد در این مراسم یکی از راهبرد های نهاد کتابخانه های عمومی کشور را  حرکت در مسیر ارتقای مطالعه و ترویج فرهنگ مطالعه  عنوان کرد و گفت: در این راستا در ۵ سال گذشته تلاش کردیم تا کتابخانه ها از حالت سنتی خارج شده و به یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی چند منظوره تبدیل شوند.

شفاعی افزود: ایجاد انگیزه در بین کودکان و برنامه ریزی برای افزایش کتایخوانی کودکان یکی از برنامه های مهم در نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و در این راستا توجه به بخش های کودک و تامین تجهیزات مورد نیاز بخش های کودک اعم از منابع و تجهیزات مورد نیاز برای کودکان مورد توجه جدی بوده و ثمرات آن در تمامی کتابخانه های کشور مشهود است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتخاب مدیران استانی گفت: بدور از نگاه سیاسی در انتخاب مدیران کل استانها حرکتی را آغاز کردیم تا بر محور تخصص گرایی و تجربه از بین فعالان فرهنگی استان و به ویژه کارکنان با صلاحیت  مجموعه کتابخانه های استان ها مدیران انتخاب و مسئولیت را بر عهده بگیرند. در این راه از هرگونه نگاه سیاسی و حزبی نیز پرهیز کرده ایم.

معاون عمرانی استاندار نیز در این مراسم گفت: در حالی که تحولات  در حوزه های مختلف سرعت قابل توجهی به خود گرفته در بخش انتقال اطلاعات و همچنین آگاهی بخشی به مردم بهتر است به جای استفاده از عناصر متکثر، از کتاب به عنوان دوست مهربان بهره  بگیریم که این امر می تواند از دوران کودکی و با تقویت فرهنگ مطالعه کتاب به آغاز شود.

مسعود امامی یگانه بیانن کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات دولتی در بحث کتابخانه سازی باید از تجربه مجمع خیرین مدرسه ساز استفاده شود تا در همه مناطق شهری و روستایی شاهد احداث و توسعه فضاهای کتابخانه ای باشیم.

رباب عزیزخانی مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان نیز در این مراسم با تشریح عملکرد ۵ ساله خود گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار عضو فعال در کتابخانه های عمومی استان حضور دارند و منابع مکتوب کتابخانه ها  نیز از مرز ۱ میلیون نسخه گذشته است.

وی از احداث ۱۵ باب کتابخانه عمومی در دوره مسئولیت خود خبر داد و گفت: در این ۵ سال به ازای هر سال ۳ باب کتابخانه عمومی در سطح استان اردبیل افتتاح شده است.

عزیزخانی بیان کرد: کتابخانه های عمومی در برگزاری برنامه های متعدد در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و همچنین ارتقای کیفی و کمی برنامه رشد قابل توجهی داشته است که  این شاخصه ها نشان می دهد برنامه های اجرا شده در طراحی و اجرا  با یک برنامه ریزی درست و دقیق همرا بوده است.

پروانه رضا قلیزاده مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی  اردبیل نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: تلاش خواهیم کرد در دوره جدید با بهره گیری از  تجربیات گذشته ضمن توسعه و گسترش فرهنگ کتاب خوانی در بین گروه های مختلف جامعه، فضاهای کتابخانه ای را نیز افزایش دهیم و با اجرای برنامه های ترغیبی و تشویقی اهداف خود را عملیاتی کنیم.

وی گفت: یکی از برنامه های اولویت دار ما تقویت بخش فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود که سعی خواهیم کرد در مناطق مختلف شهری و روستایی گروه های مختلف سنی جامعه را با کتاب و لذت مطالعه آشنا کنیم.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایایی از زحمات و تلاش های رباب عزیزخانی مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان اردبیل تقدیر و حکم انتصاب پروانه رضا قلیزاده به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان اردبیل به او اعطا شد.