جایزه کتاب سال چهارمحال و بختیاری کارشناسی اجرایی می‌شود

 به گزارش لیزنا، در راستای اجرای مصوبات کارگروه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی جلسه ای به ریاست شهرام مقدس، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و با حضور فرهاد خلیل مقدم، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، جواد کارگران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ فرزاد رحیمی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ حجت ا.. شیروانی، رئیس حوزه هنری استان و جمعی از نمایندگان مراکز آموزش عالی استان در محل سالن شهید مردانی استانداری با محوریت امکان سنجی اجرای طرح «جایزه کتاب سال» برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به اهمیت کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از شاخص های توسعه هر کشور و جامعه اشاره کرد و افزود: در موضوع کتاب و کتابخوانی تعدادی از دستگاه ها متولی این کار هستند و تعدادی دیگر جنبه معین و حمایت کننده دارند ولی هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد و در کنار مشکلات و محدودیت های موجود هر جامعه باید موضوع کتاب و کتابخوانی در اولویت باشد.

وی به اجرای طرح «جایزه کتاب سال» در استان پرداخت و اذعان داشت: اجرای این طرح باید به گونه ای انجام شود که بهبود کمی و کیفی آثار نویسندگان استانی،  اعتلای دانش مکتوب و در نهایت ارتقا سطح شاخص های فرهنگی استان را به دنبال داشته باشد پس باید به این مقوله به صورت دقیق و کارشناسی پرداخته شود و تحقق آن تلاش ویژه ای را می طلبد.

در ادامه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان به مصوبه ۶۹۲ شورای فرهنگ عمومی پرداخت و افزود: توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی عزم عمومی و تعامل کلیه دستگاه ها به ویژه  دستگاه های فرهنگی را می طلبد.

خلیل مقدم افزود: طرح جایزه کتاب سال طرحی است که باید با هم افزایی و دقت نظر بالا انجام گیرد و منجر به تولید کتابهای مفید و کاربردی، تشویق نویسندگان و پژوهشگران استان و در نهایت افزایش سطح مطالعه را در بر داشته باشد.

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز ضمن استقبال از اجرای این طرح اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت تألیفی استان، ظرفیت مناسبی برای اجرای این طرح است؛ ما در سال ۹۷ شاهد تألیف بیش از ۹۸ عنوان اثر توسط نویسندگان استانی بوده ایم که بیشترین این تألیفات را حوزه ادبیات تشکیل می دهد.

وی افزود: حوزه تألیف و نشر کتاب نیاز به توجه بیشتری دارد و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیتهای موفق فرهنگی نیاز به سالها کار و تلاش دارد و نباید از آن غافل شد.

سپس مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز به لزوم اجرای این طرح پرداخت و افزود: اجرای این طرح می تواند انگیزه و زمینه ای برای شکوفایی استعدادهای نهفته را فراهم کند پس باید این طرح با دقت نظر بالا اجرا شود.

حجت الله شیرانی، رئیس حوزه هنری استان نیز در خصوص اجرای این طرح گفت: در این طرح جایزه، هدف اصلی نیست، هدف ترغیب نویسندگان به تولید کتاب بهتر، ترغیب گرافیست ها به تولیدات گرافیکی بهتر، تشویق ناشران به انتشار آثار فاخرتر و ترغیب سایر عوامل چرخه تولید یک کتاب است و باید برای رسیدن به این مهم کار دقیق کارشناسی صورت گیرد.

گفتنی است تشکیل کارگروه جایزه کتاب سال استان با حضور دست اندر کاران حوزه کتاب و کتابخوانی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجام کار تخصصی و کارشناسی در این خصوص با هدف اجرای هرچه صحیح و دقیقتر این طرح، از مهم ترین دستاوردهای این جلسه بود.