«قدرت خواندن از سقراط تا توییتر» در نشست «آثار خواندن» بررسی شد

 به گزارش لیزنا، نشست فرهنگی مطالعه، نقد و بررسی کتاب «قدرت خواندن از سقراط تا توییتر» با حضور سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از مسئولان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه مطالعات خواندن روز چهارشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۸ در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

در ابتدای جلسه شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور علاقمندان به حوزه مطالعه و «آثار خواندن»، هدف از برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب در حوزه های «مطالعات خواندن» را خوانش دسته جمعی این آثار و تقویت فرهنگ پرسشگری در جلسات فرهنگی و به تبعه آن جامعه است.

خدایی ابراز امیدواری کرد با تداوم این نشست ها بتوان از نتایج آن برای ایجاد و تقویت راهکارهای مطالعه مفید و به کارگیری آن در کتابخانه های عمومی استان استفاده کرد.

در این نشست سیامک محبوب، پژوهشگر مطالعات خواندن و مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان مقدمه کوتاهی از تاریخچه و اهداف شکل ­گیری نشست ها با محوریت موضوعی «مطالعات خواندن» گفت: از سال ۱۳۹۰ نهاد کتابخانه های عمومی کشور جهت پایه ریزی و تقویت «مشاوره خوانندگان» در کتابخانه های عمومی، اقدام به آموزش و تربیت متخصص، برگزاری نشست ها و کارگاه های علمی و همچنین انتشار مجموعه هایی در این حوزه کرده است تا زمینه ای برای گسترش ادبیات نظری این حوزه شود.

وی افزود: با برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته، نهاد کتابخانه های عمومی کشور به قطب و پیشگام حوزه «مطالعات خواندن» در کشور تبدیل شده است.

سیامک محبوب در ادامه این نشست در مورد کتاب «قدرت خواندن از سقراط تا توییتر» اظهار داشت: این کتاب، روایتی تاریخی از خواندن و مخاطرات آن در هر دوره تاریخی است. کلمات مکتوب، از خواستگاه قدیم خود تا کنون، هم بیانگر و هم تهدیدی علیه هنجارهای اخلاقی بوده اند و امروز، که هواداران سواد، مکررا برای زوال عادت کتاب خوانی سوگواری می کنند، عجیب به نظر می رسد که در گذشته ای نه چندان دور درباره مخاطرات مطالعه بی ملاحظه هشدار می دادند و گفتمانی تحت عنوان «خطر خواندن» را ایجاد کرده بودند.

وی افزود: در تاریخ رسانه، هر بار که رسانه ای جدید ایجاد شده است در مقابل آن پیش داوری هایی صورت گرفته است که این رسانه باعث مخاطره اخلاقی خواهد شد. بنابراین دلواپسی های امروزی هم پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب خوان، مساله جدیدی نیست که باعث نگرانی شود. زیرا پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان های بی شماری برای رشد فردی فراهم می سازد. بنابراین چالش فراروی جامعه امروز، فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه.

محبوب با نام بردن از سه حوزه خبر، حقایق علمی و داستان، جدال اصلی و عامل ایجاد نگرانی ها از گسترش اینترنت و فناوری دیجیتال را حوزه خبر دانست و افزود: کتاب در معرض تهدیدات توسعه دیجیتالی نیست چون محتوای فضای مجازی خود «متن محور» است.

در ادامه این نشست جمعی از پژوهشگران و علاقمندان حوزه «مطالعات خواندن» از جمله محمد حریری اکبری، استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز؛ سولماز زرداری، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز؛ محمد رمضانی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان؛ ناصر دشت پیما، استاد گروه زبان انگلیسی دانشگاه نبی اکرم تبریز؛ مریم مقدمی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران و سایر حاضران و علاقمندان براساس مطالعه ای که از کتاب داشتند به بیان عقاید، نظریه ها، پرسش ­ها و پیش بینی های خود از آینده این حوزه پرداختند.