سومین جلد از کتاب «هدهد سفید» همراه با نامه تقدیر وزیر ارشاد منتشر شد

 به گزارش لیزنا، پس از انتشار جلد اول و دوم از کتاب «هدهد سفید» که با استقبال اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی همراه شد، جلد سوم این کتاب نیز با ارائه مطالبی برای آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع شد.

در جلد سوم از کتاب «هدهد سفید» پس از مطلبی با عنوان «نقطه تلاقی مروارید و فوتبال» به قلم فریدون عموزاده خلیلی، در بخشی با عنوان «نامه آقای وزیر» نامه تقدیر دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار جلد اول و دوم کتاب «هدهد سفید» منتشر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه ضمن تقدیر و تشکر از تلاش دست‌اندرکاران انتشار این کتاب چنین نوشته است: مخاطب قرار دادن جمع میلیونی نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور در موضوع کتاب و کتابخوانی، هدف‌شناسی دقیق و ارزشمندی است. اینکه بذر شیفتگی به خواندن را در آینده‌سازان کشور بکارد و بپرورد و تکثیر کند.

در ادامه این نامه درباره نکات برجسته دو جلد منتشر شده از کتاب «هدهد سفید» چنین آمده: حضور نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان در تیم مدیران و نویسندگان، حضور محسوس نوجوانان در پیدایش دو مجموعه از نگارش آثار تا نقاشی‌هایی که تصویرگر داستان‌های برجستگان بوده‌اند و ...، فرصت‌سازی برای تعامل نویسندگان و نوجوانان، توجه به تربیت و تقویت ذوق و مهارت نویسندگی در نوجوانان، ارتقای عطش خواندن با معرفی کتاب‌های خوب، توجه به سوژه‌های کمتر مورد توجه در خلق قصه، خاطره، شعر و ... در موضوعاتی چون: کتاب، کتابخانه، نمایشگاه کتاب، کتابدار، کتابخانه سیار و ... و همچنین توجه به ابتکارات و خلاقیت‌هایی که در عرصه کتابخانه و کتابخوانی نوجوانان در حال اتفاق است و یا می‌تواند اتفاق بیفتد از جمله نمایشنامه خوانی و ... از نکات برجسته دو شماره منتشر شده از این کتاب بود.

نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین خاتمه می یابد: امید می‌رود که «هدهد سفید» بتواند گوشه‌ای از ملک باقی سلطنت کتاب را به نسل نوجوان‌مان بازنماید و آنان را با این نوای هدهد سلیمانی همنوا کند که: و اوتیت من کل شیء (نمل، ۲۳).

مروری بر مطالب جلد سوم هدهد سفید

اما بخش اول از جلد سوم کتاب «هدهد سفید» به «قصه‌هایی از سرزمین خراسان» اختصاص دارد که در آن داستان‌هایی از محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، علی اصغر سیدآبادی، عباسعلی سپاهی یونسی و گفت‌وگو با کلر ژوبرت آمده است. در بخش دوم این کتاب در مطلبی با عنوان «وقتی بهار امسال مهربان شد» به پویش بهار مهربانی و جمع‌آوری کتاب، اسباب‌بازی و اقلام فرهنگی  و توزیع آن در استان‌های سیل‌زده و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان سیل‌زده به منظور تأمین نیازهای روحی آنها پرداخته شده است.

داستان ایرانی «خداحافظی» از شهرام شفیعی، معرفی کتاب‌های مناسب برای نوجوانان، داستان خارجی «یک قصه شبانه» نوشته ایتالو کالوینو با ترجمه ابراهیم قربانپور، بخش «اولین روز در کتابخانه» شامل یادداشت‌های کوتاه نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی از اولین روز حضور خود در کتابخانه، نمایشنامه «اهدای اختیاری اجباری» نوشته ابراهیم قربانپور، ۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن، نوشته فریدون عموزاده خلیلی، داستان طنز «انگشت غلتان، صفحه درخشان، یوز خسته» و بخش‌ «شما قهرمانید» شامل نوشته‌هایی از نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی درباره قرار گرفتن به جای قهرمان اصلی یک داستان دلخواه، بخش‌هایی از این کتاب هستند.

همچنین داستان «آن سرو ۱۰۰۰ ساله» نوشته نسترن فتحی، خاطرات یک کتابدار با عنوان «دل‌مان برای کتابخانه تنگ می‌شود» از زهرا طهماسبی، بخش «کتابخوانی در شرایط بحرانی» شامل نوشته‌هایی از نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی درباره قرار گرفتن در شرایط وقوع سیل و از دست دادن تمام وسایل زندگی و انتخاب تنها یک کتاب که دوست دارند در آن شرایط با خود بردارند، داستان «کتابخانه سیار باباجان و آقا کامبیز موتوری» از مسعود رحمانی، بخش «کتابی که کتاب‌خوانم کرد» شامل یادداشت‌های کوتاهی از نویسندگان درباره کتابی که آنها را به کتابخوانی علاقه‌مند کرد و در نهایت داستان مصور «شهریار و زندانی چاه تاریک» سایر بخش‌های سومین جلد از کتاب «هدهد سفید» را تشکیل داده‌اند.

کتاب «هدهد سفید» کتابچه ای با موضوع کتاب برای نوجوانان و کودکان است که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به نوجوانان و کودکان در زمینه کتاب، ترویج، فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان و ترغیب آنان به مطالعه و انس بیشتر با کتاب و تعمیق دیدگاه مطالعاتی کودکان و نوجوانان در مواجهه با کتاب منتشر می‌شود.

مخاطب این کتاب کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی سراسر کشور، مراجعان کودک و نوجوان کتابخانه ها و دانش آموزان مدارس هستند که با مطالعه بخش‌های مختلف این کتاب، با موضوعاتی چون مناسبت‌های مختلف، ادبیات مناطق مختلف کشور، اجرای نمایشنامه در کتابخانه‌ها و آموزش داستان‌نویسی، آشنا شوند.

لازم به ذکر است که انتخاب محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان و نوجوانان موجود در کتابخانه‌های عمومی توسط مخاطبان این گروه با عنوان «نشان هدهد سفید» نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف تقویت جریان تألیف و حمایت از آثار ایرانی به ویژه کودکان و نوجوانان و تشویق پدیدآورندگان و مولفان و همچنین معرفی کتاب‌های تألیفی برگزیده در کتابخانه‌های عمومی کشور، در حال برگزاری است.