جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

 به گزارش لیزنا، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و دیگر اعضای انجمن در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: باید آسیب شناسی شود که چرا فضاهای اختصاص یافته به عنوان کتابخانه در ادارات و دستگاه هایی با استقبال کارمندان مواجه نشده است.

 حسن جعفری افزود: باید نظرات دستگاه های اجرایی در این زمینه دریافت شود و مطابق با نتایج آسیب شناسی، برنامه ریزی لازم برای فعال شدن مجدد و تجهیز فضاهای کتابخانه‌ای انجام گیرد.

 وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید اعلام کنند که عدم استفاده بهینه از کتاب های موجود در کتابخانه ادارات چه دلیلی دارد و برای فعال شدن مجدد فضاهای کتابخانه‌ای چه اقدامی باید در دستورکار قرار گیرد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ هدیه کتاب در سنوات گذشته نهادینه شده بود، ادامه داد: متاسفانه امروز این فرهنگ تغییر کرده است و دستگاه ها برای تقدیر از برگزیدگان جشنواره ها به جای کتاب از تابلوهای نفیس استفاده می کنند درحالی که مجدد باید فرهنگ هدیه کتاب احیا شود.

 جعفری در ادامه سخنان خود بر لزوم استفاده از فضای مجازی برای نشر کتاب تاکید کرد و گفت: امروزه فضای مجازی مرزهای فیزیکی را کنار زده است بنابراین باید از این ظرفیت برای تولید محتوای فرهنگی استفاده بهینه شود و در این زمینه نخبگان دانشگاهی به خوبی می توانند مشارکت داشته باشند.

 وی تصریح کرد: برای معرفی کتاب و تشویق اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به مطالعه کتاب باید از ظرفیت قالب های هنری مانند فیلم، سریال و انیمیشن استفاده شود.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخوانی باید به عنوان یک ارزش در جامعه تلقی شود، افزود: با تحقق این مهم، زمینه ورود خیران به موضوع ساخت کتابخانه و ترویج کتاب و کتابخوانی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به ابتکار انجمن کتابخانه ها ی عمومی استان خراسان رضوی در معرفی کتاب با حضور نویسندگان بومی استان در جلسات انجمن گفت: در جلسه قبلی انجمن کتابخانه های عمومی استان کتاب "دختران هم شهید می شوند" معرفی شد که در این جلسه نویسنده کتاب درخواستی مبنی بر نامگذاری مکانی فرهنگی در استان به نام شهیده قهرمان داستان کتاب عنوان کرد.

 حجت الاسلام سبزیان ادامه داد: در راستای تحقق این درخواست در روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر مراسم خوانش کتاب "دختران هم شهید می شوند" همراه با نامگذاری سالن مطالعه خواهران کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهدبه نام شهیده مهری زارع عباس آبادی با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

 وی در ادامه با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال جاری از مشارکت چشمگیر علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در استان خراسان رضوی در این جشنواره خبر داد و یادآور شد: با حمایت و همکاری دستگاههای اجرایی استان در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی 210هزار نفر از استان خراسان رضوی در این جشنواره شرکت کردند که همانند هشتمین دوره جشنواره در سال گذشته استان خراسان رضوی رتبه اول بیشترین مشارکت را به خود اختصاص داد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی شهید مهدی محمدی مفرد با همکاری قرارگاه منطقه ‌ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شمال شرق كشوراز همکاری و همراهی اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان و دیگر دستگاهای اجرایی در خصوص افتتاح این کتابخانه تشکر کرد.

 حجت الاسلام علی اکبر سبزیان همچنین با اشاره به افتتاح ساختمان اداری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی بعد از 15سال اجاری نشینی این دستگاه فرهنگی از شهرداری و شورای شهر و سازمان همیاریهای استانداری در مساعدت برای وصول مطالبات معوق و واگذاری این ساختمان تشکر کرد.

 وی در ادامه به دیگر برنامه های عمرانی و فرهنگی انجام شده و در حال انجام اداره کل کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد وادامه داد: کلنگ زنی کتابخانه مرکزی نیشابور، افتتاح کتابخانه عمومی مولانا در شهرستان تایباد نیز از دیگر برنامه ها و فعالیتهای انجام شده در روزهای گذشته و همزمان با ایام دهه کرامت بود.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی کلنگ زنی کتابخانه مرکزی سبزوار و دومین کتابخانه عمومی شهر شاندیز، کلنگ زنی کتابخانه عمومی روستای شامکان و شهر روداب سبزوار، افتتاح کتابخانه عمومی شهدای روستای ابویسان شهرستان جغتای، افتتاح کتابخانه عمومی خیرساز ناوی شهرستان سبزوار و افتتاح کتابخانه عمومی روستای انداده شهرستان جوین را ازجمله برنامه هایی عنوان کرد که تا پایان دهه ولایت به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی انجام خواهد شد.

 وی پیگیری ایجاد کتابخانه در 11شهر فاقد کتابخانه استان خراسان رضوی از جمله شهر بار وقدمگاه شهرستان نیشابور،شهررباط سنگ شهرستان تربت حیدریه ، شهرشادمهر شهرستان مه ولات،شهر نشتیفان شهرستان خواف، شهرهای فرهادگرد و سفید سنگ شهرستان فریمان،شهر کندر شهرستان خلیل آباد،شهرمزداوندشهرستان سرخس،شهرمشکان شهرستان خوشاب،شهر سمیع آباد شهرستان تربت جام و نامه به فرمانداران این شهرستانها را برای پیش بینی بودجه لازم از دیگر اقدامات اداره کل عنوان کرد.

  وی با اشاره به عضویت تنها 5درصد از بانوان باسواد استان در این کتابخانه های عمومی گفت: با در نظر گرفتن عضویت بانوان در کتابخانه های آستان قدس، دانشگاهی و تخصصی، باز هم میزان قابل توجهی از بانوان با سواد استان عضو هیچ کتابخانه ای نیستند و بر همین اساس اداره کل کتابخانه های عمومی استان به جهت افزایش علاقه مندی بانوان به کتاب و کتابخوانی طرح ها، ایده ها و برنامه های مختلفی را اجرا کرده است.

 حجت الاسلام علی اکبر سبزیان برگزاری همایش اعضای انجمنهای عمومی کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی در شهریورماه سال جاری را از دیگر برنامه های اداره کل عنوان کرد.

 سیده کوکب موسوی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری ایجاد موزه ای برای گردآوری و نمایش هدایای اهدا شده به والیان و استانداران خراسان رضوی در طول تاریخ از ایجاد این بخش در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد خبر داد.

 وی ادامه داد: در بازدید از کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) و اعلام آمادگی این مجموعه بزرگ فرهنگی برای ایجاد این موزه در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) امیدورایم در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان نیز این طرح مصوب شود.

مديركل دفتر امور زنان و خانواده استانداري خراسان رضوي نیز در این جلسه از برنامه های انجام شده در حوزه زنان و بانوان توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تقدیر کرد.

فرسته سلجوقی ادامه داد:زنان اولین مربی هر انسان هستند و به عنوان ستون و محور فعالیت هر خانواده نقشی موثر و تاثیرگذار در جامعه برعهده دارند.

 وی ادامه داد: برگزاری نشست کتاب خوان ویژه بانوان مدیراستان در سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، ایجاد فضای مناسب برای حضور خانواده ها و کودکان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد و همچنین توجه به امر کتاب و کتابخوانی در روستاهای شاخص در طرح شناسایی روستاهای پاک با قرار دادن شاخصه روستای کتاب خوان با فاکتور مطالعه حداقل یک کتاب توسط بانوان روستا در طول سال از جمله برنامه های حوزه کتاب و کتابخوانی با محوریت زنان بوده است.

  شایان ذکر است در ابتدای جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی کتاب "راهی برای رفتن"با موضوع سرگذشت زنی مبازر وایثارگر از ایام انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس از انتشارات سوره مهر توسط مریم عرفانیان نویسنده بومی کتاب معرفی شد و در ادامه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بر برگزاری مراسم خوانش این کتاب در آینده ای نزدیک خبر داد.