کارگاه نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی در سنندج برگزار شد

 به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی چاپ سنگی و سربی  با تدریس رضا محمود پور، کارشناس نسخ خطی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با حضور محمد عبدالملکی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان و جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی استان در سنندج برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان در ابتدای این کارگاه آموزشی با اشاره به نقش مهم خط در تاریخ بشریت، گفت: معیار پژوهشگران برای سنجش آغاز تمدن ها در تاریخ خط بوده است. اختراع خط سر آغاز شکل گیری تمدن های بزرگ در تاریخ بوده و با اختراع آن اطلاعات و آگاهی ها به اشتراک گذاشته شد و علم توسعه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه نسخ خطی بسیار ارزشمند هستند، بیان کرد: وجود نسخ خطی در هر جامعه ای بسیار مهم است و به واسطه آن می توان اطلاعات بسیاری در خصوص تاریخ، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر بخش ها به دست آورد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان عنوان کرد: هم اکنون تعدادی کتاب خطی در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج نگهداری می شود اما با این وجود نسخه های خطی بسیاری در خانه های مردم وجود دارد. نسخه های خطی گنجینه ای ارزشمند برای هر منطقه و جامعه است. تجمیع تمام نسخه های خطی موجود و نگهداری از آن ها در بهترین شرایط، امری ضروری است که باید به آن توجه شود.

عبدالملکی نقش کتابداران را در ایجاد اعتماد به منظور اهدای کتاب های خطی به کتابخانه های عمومی مهم دانست و گفت: این منابع پس از جمع آوری باید به دقت بررسی و پس از استخراج اطلاعات، در بهترین شرایط نگهداری شود.

وی به نقش آموزش در نگهداری و بهره مندی بهتر از نسخه های خطی اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای کتابداران از برنامه های این نهاد فرهنگی در این زمینه است.

مدرس کارگاه آموزشی نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی در این جلسه اظهار داشت: نسخ خطی سرمایه های ارزشی و ملی در هر کشوری هستند که باید به آن بها داده شود.

رضا محمودپور اضافه کرد: آشنایی با اهمیت این مقوله به منظور نگهداری بهتر از آن ها، که اندوخته های فکری هر ملتی هستند، امری ضروری است.