مشارکت در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۵۹ درصد افزایش افزایش داشته است

 به گزارش لیزتا، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با اشاره به پیشینه برگزاری این جشنواره، به تشریح روند برگزاری نهین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت و گفت: ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از جمله موضوعات مهم و پردغدغه مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده و هست و ایشان هم در عمل و هم در مقام سخنرانی به این نکته اساسی اذعان داشته و دارند. بدون شک یکی از وسایل همگانی کردن مطالعه برگزاری مسابقات کتابخوانی است و وقتی این گونه برنامه‌ها با سایر علقه‌های مردمی بخصوص در حوزه دین و مذهب گره می‌خورد تأثیری شگرف دارد.

وی افزود: جشنواره رضوی به همت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در همه اداوار برگزاری، هدفمند حرکت کرده و این هدفمندی به دلیل ارتباط با فرهنگ رضوی ایجاد شده که همیشه خط اصلی و محوری این جشنواره بوده است. جشنواره رضوی که هم اکنون به نماد توجه و اشاعه فرهنگ رضوی در کشور تبدیل شده است، اتفاق مبارکی است که باید از آن مراقبت کرد و در جهت گسترش آن از هیچ تلاشی فرو گذار نکرد.

 رمضانی با اشاره به برگزاری چهار دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام است که حدود ۱۷ سال از قدمت آن می‌گذرد. رشته کتابخوانی که حدود ۹ سال است به این جشنواره اضافه شده، بر اساس یک تقسیم‌بندی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار می‌شد. اما با حضور آقای مختارپور در نهاد، پیگیری‌های ایشان و پیشنهاد بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از چهار سال قبل نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی برگزاری کشوری این جشنواره شد.

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: با توجه به وجود بستر لازم و ظرفیت‌هایی چون حدود ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی و خیل اعضای آن در سراسر کشور، پایه توسعه کتاب و کتابخوانی در نهاد واقع شده است و از این جهت واگذاری جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، واگذاری یک موضوع تخصصی به نهاد متخصص آن موضوع بوده است.

 رمضانی با اشاره به گستردگی و فراگیری جشنواره کتابخوانی رضوی، عنوان کرد: بر اساس مدت زمانی که در حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب فعالیت می‌کنم، می‌توانم بگویم که تا کنون هیچ جشنواره کتابخوانی با این ابعاد، گستره، تنوع و تعداد شرکت کننده در کشور نداشته‌ایم و به اذعان کارشناسان و کتابداران، نهمین دوره برگزاری این جشنواره نیز به لحاظ کیفیت آثار ارائه شده در آن، بهتر و قوی‌تر شده است. قاطعانه می‌توانم بگویم که هیچ جشنواره‌ای در سلسله جشنواره امام رضا(ع) به گستره مخاطبان عمومی و همچنین گستره شرکت کنندگان و گستره دسترسی در جشنواره کتابخوانی نمی‌رسد.

 معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به روند روبه رشد این جشنواره به لحاظ محتوا و فرآیندها گفت: پیش‌بینی برگزاری این جشنواره برای گروه های سنی مختلف، به ویژه برای کودکان و به صورت خانوادگی و همچنین تغییر نگاه و ساختار جشنواره از مکتوب به سوی الکترونیک، باعث جذابیت هر چه بیشتر و گسترش شناخت و معرفت مردم به ویژه جوانان، نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام می‌شود.

وی با ارائه آماری از افزایش مشارکت در جشنواره طی سال‌های اخیر، ادامه داد:  بر این اساس آمار شرکت کنندگان در ششمین دوره جشنواره رضوی در سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۳۸ هزار و ۳۸۲  نفر بود که در هفتمین دوره در سال ۹۷ با افزایش ۲.۵ برابری نسبت به دوره قبل به ۶۴۸ هزار و ۲۲۸ نفر رسید. شرکت‌کنندگان هشتمین دوره این جشنواره نیز  با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال پیشتر ۸۵۸ هزار و ۶۹۵  نفر بودند.

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: اما تعداد شرکت کنندگان در نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سال جاری، بر اساس مهلت اعلام شده در فراخوان و در ادامه تمدید ده روزه آن، با افزایش ۵۹ درصدی به یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۱۰۴ نفر رسید که از این میان ۵۶۴ هزار و ۵۲۷ به صورت مکتوب و ۷۹۹ هزار و ۵۷۷ نفر به صورت الکترونیک ثبت نام و شرکت کرده اند.

مهدی رمضانی در ادامه با ارائه آماری از ابعاد مختلف میزان مشارکت در این جشنواره گفت: آمارها نشان می‌دهد در این دوره ۱۸ درصد کودک، ۱۵ درصد نوجوان، ۶۷ درصد جوان و بزرگسال شرکت کرده‌اند که بیشترین میزان مشارکت در مسابقات مربوط به رده سنی بزرگسال (۱۸ سال به بالا) است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: همچنین میزان مشارکت بر اساس مقاطع سنی مختلف در هشتمین دوره و امسال حاکی از رشد ۵۹ درصدی است. این میزان رشد به تفکیک در گروه سنی کودک ۵۵ درصد، نوجوان ۲۰ درصد و جوان و بزرگسال ۷۳ درصد است. بر این اساس تعداد ۲۴۶ هزار و ۳۳۳ کودک، ۲۰ هزار و ۹۵۶۴ نوجوان و ۹۰۸ هزار و ۲۰۷ جوان و بزرگسال در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند.

 دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی  با اشاره به مشارکت فعال بانوان در این دوره از جشنواره گفت: از مجموع شرکت کنندگان تعداد ۷۲۲ هزار نفر زن و ۶۴۱ هزار نفر مرد هستند. در واقع ۵۳ درصد مشارکت را زنان و ۴۷ درصد را مردان تشکیل دادند. همچنین بیشترین تعداد شرکت در مسابقه از رده سنی جوان و بزرگسال (۶۷ درصد) و کمترین مشارکت در رده سنی خردسال( ۸درصد) است.

 وی ادامه داد: در مجموع آمار شرکت کنندگان در مسابقه نقاشی در دو گروه سنی کودک و نوجوان تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۷ نفر است.   از این میان ۸۶ درصد شرکت کنندگان را کودک و ۱۴ درصد را نوجوان تشکیل دادند. مقایسه آمار نقاشی امسال در مجموع با سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته؛ این سرانه در مجموع آمار نقاشی امسال با سال گذشته تقریباً ۱.۵ برابر است؛ به طور میانگین سرانه هر کتابخانه در نقاشی حدود ۶۴ مورد بوده است.

 رمضانی با اشاره به ایجاد امکان شرکت دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال در پویش کتابخوان مجازی و همچنین اضافه شدن معرفی کتاب دلخواه مرتبط با موضوع جشنواره برای سن بزرگسال، عنوان کرد: میزان مشارکت در پویش کتابخوانی در سال جاری ۸۹ هزار و ۹۱۳ نفر است. که از این میان ۶۰ درصد کودک، ۱۸ درصد نوجوان و ۲۲ درصد بزرگسال بودند. مقایسه آمار سال جاری (۸۹ هزار و ۹۱۳ نفر) نسبت به دوره قبل با در نظر گرفتن تمامی شرکت کنندگان فارغ از گروه سنی، رشد بیش از ۹.۵ برابری داشته است. در مقایسه با شرکت کنندگان کودک میزان رشد ۶ برابر شده است.

وی یادآور شد: البته این میزان مشارکت مربوط ۲ هزار و ۵۳۴ باب کتابخانه است که در پویش مشارکت کرده‌اند. به طور میانگین سرانه هر کتابخانه در بخش پویش حدود ۳۵ شرکت‌کننده است.

 دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه به ارائه آمار داوطلبان شرکت در بخش چهارگزینه‌ای این جشنواره پرداخت و گفت: این مسابقه در دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال  به صورت مکتوب و آنلاین برگزار شد. میزان مشارکت در مجموع ۹۸۲ هزار و ۷۱۸ نفر بود که از این تعداد ۱۶۲هزار و ۹۸۷ نفر در بخش مکتوب  ۸۱۹ هزار و ۷۳۱ نفر در بخش آنلاین شرکت کردند. درصد میزان مشارکت امسال در سن نوجوان(دو کتاب) ۱۷ درصد و   ۸۳ درصد بزرگسال(پنج کتاب) است. درصد میانگین رشد این رشته نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد است که سرانه هر کتابخانه  شامل ۳۸۷ مسابقه است.

 رمضانی با اشاره به اضافه شدن رشته «معرفی متنی کتاب» به رشته های مسابقه الکترونیک این جشنواره برای اولین بار گفت: این رشته فقط در رده سنی بزرگسال انجام گرفته که علاوه بر ۵ کتاب جشنواره تمامی کتابهای مرتبط با موضوع جشنواره را شامل می‌شد. میزان مشارکت در این رشته ۶۸ هزار و ۸۱۶ نفر بوده است که مشارکت در این مسابقه شامل ۸۷ درصد منابع جشنواره  و ۱۳ درصد منابع دلخواه است و میانگین سرانه مشارکت این رشته نیز ۲۷ معرفی در هر کتابخانه است.

 دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با تأکید بر پرهیز از هرگونه آمارسازی در روند برگزاری جشنواره گفت: هدف ما صرفا افزایش تعداد شرکت کنندگان نیست. البته باید توجه داشت که برگزاری برنامه‌های اینچنینی بدون مخاطب بی‌معنی است، ولی به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی بخواهیم تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره را بالا ببریم، چرا که این اعداد باید مابه ازای واقعی داشته باشد و در نهایت یک اتفاق فرهنگی را رقم بزند.

وی تصریح کرد: ما با این آمار نمی‌توانی بگوییم که بیش از یک میلیون نفر کتابخوان شده‌اند و از سوی دیگر نمی‌توانیم به سادگی از کنار آن بگذریم و این رویداد فرهنگی را نادیده بگیریم. هدف از برگزاری این جشنواره توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و در این میان چه موضوعی بهتر از امام رضا (ع) و ائمه اطهار می‌تواند به مشارکت مردم در این جریان کمک کند.

 وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در روند اجرایی نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: ما در فرآیند اجرایی ممکن است گاهی با خطاهای احتمالی مواجه شویم مخصوصا در بخش الکترونیک. اما دوستان ما در سامانه جشنواره کتابخوانی رضوی و سایر سامانه‌های مرتبط در حال رصد ثبت نام و فرآیند اجرایی هستند. در رصدی که دوستان داشتند حدود ۵۰ کتابخانه احتمال این بود که دچار خطا شده باشند که از سرجمع آمار کل مشارکت در جشنواره خارج شدند.

رمضانی تأکید کرد: ما هرجا احساس کردیم که ممکن استن به ساحت جشنواره خدشه‌ای وارد شود، ابتدا تذکر دادیم و خطا را تصحیح کردیم و در صورت ادامه آمار شرکت کنندگان در آن کتابخانه‌ها را از جمع آمار کلی مشارکت، حذف کردیم. به دلیل اینکه اجر و زحمت عده بسیاری از کارکنان ما که شبانه روز کار می‌کنند از دست نرود، اجازه نخواهیم داد که چنین اتفاقات و خطاهایی رخ دهد.

 معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز برگزاری این جشنواره گفت: چشم‌انداز جشنواره کتابخوانی رضوی حتما چشم انداز روشنی است و حتما می‌تواند یک مدل موفق فعالیت فرهنگی در کشور باشد. به عنوان مثال سامانه ایجاد شده برای برگزاری این جشنواره می‌تواند به عنوان بستر برگزاری کلیه مسابقات کتابخوانی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، مدل ترویج آن، افرادی که در آن شرکت کرده‌اند و بخش‌های متنوعی که به آن اضافه شده بخشی از اقدامات صورت گرفته در این جشنواره است.

وی افزود: در کنار این اقدامات هنوز کارهای انجام نشده در این حوزه بسیار زیاد است که یک همکاری جمعی را می‌طلبد. به عنوان مثال افزایش همکاری با صدا و سیما، آموزش و پرورش و غیره تأثیر بیشتری در گسترش این حرکت فرهنگی خواهد داشت.

 رمضانی در ادامه با اشاره به میزان مشارکت چشمگیر هموطنان اهل تسنن، گفت: نکته جالب توجه مشارکت خوب هموطنان اهل تسنن در استان‌های گلستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده است. البته ما علاقه‌مند بودیم که در این دوره منبع مستقل برای عزیزان اهل سنت معرفی کنیم؛ کاری که در دوره‌های گذشته انجام شده بود. اما این دوره هرچه جست‌وجو کردیم اثر قوی و متقنی برای ارائه، که بتواند بار این حوزه را بکشد، پیدا نکردیم.

 دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه درباره ظرفیت بین‌المللی این جشنواره توضیح داد: در دوره‌های قبل با همکاری جامعه‌المصطفی و ترجمه منابع جشنواره به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی، تجربیاتی در این زمینه و در سطح طلاب این نهاد آموزشی داشتیم. اما صرف اینکه این اتفاق در یک جمع محدودی رخ دهد، نمی‌توان آن را بین‌المللی دانست. اما با همکاری با مراکز مذهبی شیعیان در سراسر جهان یا دست کم کشورهای همسایه و منطقه، می‌توان این بخش را فعال کرد. ترجمه منابع، ارتباط‌گیری با مراکز مربوطه و اطلاع‌رسانی در موضوع جشنواره که با رسانه‌های نوین بسیار آسان شده، می‌تواند این ظرفیت را در ادوار آینده فعال کند.

وی درباره امکان معرفی و شرکت زائران شهرهای مشهد و حتی قم در جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: طرح‌ها و برنامه‌هایی در این خصوص در  دست بررسی است که با توجه به آمار چشمگیر زائران در این دو شهر، در صورت استفاده از این ظرفیت، می‌توان دامنه شرکت در این جشنواره را بیش از پیش گسترش داد.

 رمضانی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته برای مشارکت گروه‌های خاص در این دوره از جشنواره گفت: متأسفانه بنیاد رودکی که ذیل مجموعه بهزیستی فعالیت داشت، تقریبا تعطیل شده و اکنون تنها تولید کننده کتاب بریل نابینایان نهاد است که این کار را در مراکز خود قم و تبریز انجام می‌دهد. در راستای بهره‌برداری و خدمت رسانی بهتر و بیشتر گروه های خاص از منابع جشنواره برای روشندلان نظیر سال گذشته اقدام لازم جهت بریل و گویا سازی منابع انجام شد که بر این اساس از ۱۲ عنوان کتاب جشنواره حدود ۱۲۰۰ نسخه بریل تهیه شد و در اختیار کتابخانه‌های دارای این بخش قرار گرفت.

وی با اشاره به وجود ۷۴ کتابخانه مخصوص نابینایان در جمع کتابخانه‌های عمومی افزود: همچنین ۴ عنوان کتاب کودک و دو کتاب نوجوان گویاسازی شد و در سایت و نرم افزار موبایلی قرار گرفت و به منظور استفاده ناشنوایان نسخه ویدئویی از "قصه روزی بود و روزی نبود" از کتاب "هشت قصه از امام جواد علیه ااسلام" ساده سازی شده و با زبان اشاره از طریق سایت در اختیار قرار گرفت.

 دبیر نهمین جشناره کتابخوانی رضوی با اشاره به انتخاب «ارتش» مشارکت کننده برتر در سال گذشته گفت: در سال جاری نیز دستگاه‌های زیادی از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان امور زندان‌ها، صدا و سیما، بانک‌های مختلف و شهرداری‌های شهرهای مختلف و ...در جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به بستری که در سامانة برگزاری مسابقات نهاد پیش‌بینی شده است برای هر یک از این دستگاه‌ها و ارگان‌ها یک کد اختصاصی مشخص شده و هم اکنون میزان مشارکت هر کدام از آن‌ها نیز به تفکیک قابل احصاء است. در مجموع بیش از ۳۷۰ ارگان و سازمان در کشور و استان‌های مختلف در جشنواره مشارکت کرده‌اند.

 مهدی رمضانی تأکید کرد: همواره مشتاق بوده‌ایم که بخشی از سیاستگذاری و روند اجرای جشنواره را به استان‌ها واگذار کنیم و استان‌های مختلف بتوانند بر اساس اقتضائات خاص هر منطقه، سیاست‌گذاری را تا حدودی در دست بگیرند. در دوره قبل معمولا همه کارها در تهران انجام می‌شد اما در این دوره به ۷ استان اختیار دادیم که در فرآیند اجرایی همراه ما بودند. بر این اساس بخش قابل توجهی از عملیات اجرایی این دوره هم به استان‌ها واگذار شد. اگر در دوره‌های آینده این ظرفیت در استان‌ها تکمیل بشود، می‌توان برخی اختیارات را به صورت منطقه‌ای تفویض کرد. چرا که این موضوع می‌تواند به افزایش ظرفیت جشنواره کمک کند.

وی ادامه داد: نکته قوت جشنواره کتابخوانی رضوی، نام مبارک امام رضا(ع) بوده که نامی وحدت آفرین است. جمع کثیری از دوستان ما در نهاد و کتابخانه‌های عمومی، فعالیت در جشنواره کتابخوانی رضوی را از سر ارادت و انگیزه شخصی انجام می‌دهند نه از سر شغل حرفه‌ای خود. همچنین استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه، شورای اداری استان‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی، همگی به صورت جدی پای کار جشنواره هستند.

 معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد درباره برخی تغییرات صورت گرفته در این دوره گفت: ما در دوره‌های گذشته اختتامیه را در سه سطح برگزار می‌کردیم که یکی از این سطوح «اختتامیه ملی» بود که با حضور برگزیده‌های ملی در تهران برگزار می‌شد که این دوره روز ۲۴ مرداد ماه با مشارکت برخی دستگاه‌ها در شهر مشهد برگزار می‌شود. سطح دیگر «اختتامیه استانی» و سطح سوم «اختتامیه‌های کتابخانه‌ای» بود. در این مدل انرژی استان‌ها برای برگزاری اختتامیه در سراسر کشور به مراکز استان‌ها معطوف می‌شد و این باعث کمرنگ شدن اختتامیه‌های کتابخانه‌ای می‌شد.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت انگیزه‌های فردی و منطقه‌ای برای شرکت در این جشنواره، ادامه داد: با پیشنهاد دوستان ما تصمیم گرفتیم که دیگر اختتامیه استانی نداشته باشیم و به جای آن اختتامیه شهرستانی برگزار کنیم. بر این اساس اینکه چه شهرستان‌هایی با چه کیفیتی می‌توانند اختتامیه برگزار کنند  و همچنین بر اساس تعداد کتابخانه و تعداد برگزیدگان به یک فورمولی رسیدیم که از آن ۲۳۰ شهرستان مشمول برگزاری اختتامیه شهرستانی شدند.

رمضانی افزود: این موضوع باعث شد تا سایر مسئولین و فرمانداران شهرستان‌های دیگر نیز انگیزه پیدا کنند و برای برگزاری اختتامیه در شهرستان خود اعلام آمادگی کنند. که بر این اساس ۲۷ شهرستان به ۲۳۰ شهرستان قبلی افزوده شد. از این جهت هرچه انگیزه‌های منطقه‌ای را تقویت کنیم، تأثیر کار حتما ماندگارتر و اثرگذارتر می‌شود.

 دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره بودجه اختصاص یافته به این جشنواره نیز توضیح داد: به لحاظ عدد و رقمی بودجه‌ای که برای برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی درنظر گرفته شده، یک بودجه حداقلی است که بخشی از آن به تأمین منابع جشنواره برای کتابخانه‌ها، بخشی به جوایز و بخشی دیگر به فرآیند اجرایی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: امسال نیز همچون سال گذشته با قول مساعد معاون محترم امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هر کتاب ۵ هزار نسخه برای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، اعم از نهادی  و مشارکتی و همچنین مراکز و سازمان‌های مشارکت کننده خریداری کردیم. اما به طور کلی بودجه برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با همه بخش‌های خود شامل تهیه کتاب‌ها، روند اجرایی و جوایز به مبلغ ۲ میلیارد تومان نمی‌رسد. این در حالی است که عمده هزینه‌های جشنواره به ترتیب به خرید کتاب، سپس جوایز و بعد از آن فرآیند اجرایی اختصاص می‌یابد.

رمضانی تأکید کردک این در حالی است که بودجه این جشنواره نسبت به دوره قبل نه تنها افزاییش پیدا نکرده، بلکه حدود ۲۰ درصد نیز کاهش داشته است. یعنی با وجود افزایش قیمت‌ها طی یکسال اخیر، افزایش حجم اختتامیه‌های امسال نسبت به سال گذشته، توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم. حتی با استان‌ها اعلام کردیم که برای برگزاری اختتامیه این جشنواره در سطح استانی، هزینه را از اعتبارات استانی تأمین کنید.

 مهدی رمضانی با اشاره به انتشار فراخوان نهمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: همانند سه سال گذشته، همکاران ما در اداره کل منابع با رصد و بررسی‌های کارشناسی از میان کتاب‌های موجود در بازار نشر آثاری را با موضوعات مرتبط با جشنواره انتخاب کردند که پس از دسته بندی و ارزیابی اولیه، تک تک این آثار در شورای سیاستگذری جشنواره مورد بررسی نهایی قرار گفت و در نهایت دوازده عنوان کتاب در ۳ سطح کودک، نوجوان، جوان و بزرگ‌سال به عنوان منابع این جشنواره انتخاب و معرفی شد.

وی افزود: بر این اساس در رده سنی کودک (۴-۱۲ سال) کتاب‌های «فاطمه و فاطمه»، «کبوترها و آهوها»، «امام رضا علیه‌السلام» و «هشت قصه از امام جواد علیه‌السلام»،   در رده سنی نوجوان (۱۳- سال۱۷) کتاب‌های «راز آن بوی شگفت»، «درختی که بال در آورد»، «با کبوترهای گنبد» و در نهایت در رده سنی بزرگ‌سال (۱۸ سال به بالا)، کتاب‌های «مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا علیه‌السلام»، «فصل فیروزه»، «درّ عصمت: نگاهی بر زندگانی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها» و «زندگانی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام (شاه‌چراغ)»، «زندگانی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام (شاه‌چراغ)» معرفی شدند.

دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در تشریح وظایف شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به منظور برنامه‌ریزی کلان جشنواره تشکیل شده که از دبیرکل، معاونین نهاد، مدیرکل فرهنگی، چند نفر از افراد صاحب نظر در حوزه کتابخوانی چون آقایان علیرضا برازش، محسن پرویز، محمد سرشار تشکیل شده است که اقداماتی چون بررسی و نهایی سازی سطح کیفی و کمی جشنواره، تعیین شاخص‌های انتخاب، ارزیابی و داوری منابع و مسابقات، اخذ گزارش از سطح کیفی اجرای فرآیندها، کاستن نقایص دوره های قبل و ارزیابی و بررسی سئوالات را برعهده دارند.

وی ادامه داد: با تصمیم شورای سیاستگذاری مقرر شد هر ساله منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین به کتاب‌های جشنواره اضافه شود که بر این اساس در جشنواره نهم منابع مرتبط با حضرت ابن‌الرضا امام جواد به موضوعات جشنواره شامل حضرت امام رضا (علیه‌السلام)،   حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) و حضرت احمدبن موسی (علیهماالسلام)، اضافه شد.

 رمضانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی همواره به آن اشاره کردم، بحث محتوایی جشنواره است. به هرحال منابعی که برای این جشنواره تولید شده و منابعی که در حال تولید است، بسیار محدود هستند. بر این اساس ما با یک ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل با ناشران، عنوان کردیم که ما در این موضوع و این محورها نیاز به محتوای مناسب داریم و هر ناشری که در این زمینه فعالیت کند، ما می‌توانیم در قالب تأمین منابع برای کتابخانه‌ها از این تولید آثار حمایت کنیم.

 دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی درباره نحوه طراحی و تدوین سوالات جشنواره نیز گفت: در دوره نهمین جشنواره باتوجه به استانداردهای لازم در طرح سوالات، این قدام با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث انجام شد. در این مرحله برای هفت عنوان کتاب (دو کتاب نوجوان و پنج کتاب بزرگسال) حدود ۵۰ فرم سئوال متفاوت ۲۰ تایی طراحی شد. با توجه به پراکندگی سئوالات در کل کتاب و مفهمومی بودن برخی از آنها، شرکت‌کنندگان بایستی حتماً کتاب را کامل مطالعه می‌کردند تا بتوانند به تمام سئوالات پاسخ دهند که این نکته خود سبب مطالعه کامل و بهتر است.

وی با تأکید بر پرهیز از طراحی سوالات به صورت شکلی، گفت: تدوین سئوال از کل محتوای کتاب، طراحی چندین سری سئوال اصلی از یک کتاب با همسانی سختی و آسانی، طراحی چندین سری سئوال پشتیبان از یک کتاب با توجه به تغییر چیدمان سئوال و گزینه‌ها و در نهایت تدوین سئوال از هر کتاب در ۴ حوزه مختلف شامل سؤالات صریح متن، استناد مستقیم، تفسیر و تلفیق متن(سؤالات مفهومی)، بررسی و ارزیابی متن، از جمله ویژگی‌های درنظر گرفته شده برای تدوین و طراحی سوالات بودند.

 مهدی رمضانی با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای جذب و مشارکت کودکان و نوجوانان در این جشنواره گفت: اگر می‌خواهیم موضوع کتاب و کتابخوانی را در عمل پیش ببریم، هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تقویت این موضوع در حوزه کودک و نوجوان برویم. در این مقطع سنی بچه‌ها امکان و ظرفیت دریافت فرهنگ مطالعه را دارند و کتابخانه در این مسیر با ایجاد بستر لازم برای دسترسی به کتاب و ایجاد بستری امن‌تر برای ارائه محتوای مناسب، بهترین مکان برای رسیدن به این هدف است.