کتابخانه مرکزی پارک‌شهر بازگشایی می‌شود

 به کزارش لیزنا، علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن اعلام این خبر، درباره کتابخانه مرکزی پارک‌شهر گفت: این کتابخانه که نزدیک به محله قدیمی سنگلج در منطقه ۱۲ شهر تهران واقع شده، فعالیت خود را از سال ۱۳۴۰ در بخشی از محوطه پارک‌شهر آغاز کرد و در سال ۱۳۵۰ به ساختمان فعلی خود در ضلع جنوب غربی این پارک منتقل شد و از همان ایام به‌دلیل قدمت و وسعت خود، همواره یکی از پر مراجعه‌ ترین کتابخانه‌های عمومی شهر تهران بوده است.

وی افزود: اما از آنجا که فعالیت این کتابخانه طی حدود ۵۰ سال گذشته، تنها با اعمال برخی تعمیرات سطحی ادامه یافته بود، فرسوده شدن تأسیسات و مشکلات زیرساختی این بنای قدیمی، رفته رفته باعث اخلال در فعالیت‌های این کتابخانه شد؛ موضوعی که طی سال‌های اخیر همواره مورد اعتراض اعضا و مراجعه کنندگان کتابخانه عمومی پارک‌شهر بود.

علی نیکنام، با اشاره به ضرورت بازسازی این کتابخانه گفت: طبیعتا طی پنج دهه‌ای که از عمر این بنا می‌گذشت، تمام زیرساخت‌های بنای کتابخانه عمومی پارک‌شهر اعم از لوله‌کشی آب، فاضلاب، گاز، سیم‌کشی برق، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، به شدت صدمه دیده بود؛ به خصوص قرار گرفتن این بنار در محوطه رطوبت‌زای پارک‌شهر باعث تشدید این آسیب‌ها به بنای کتابخانه شده بود. به طوری که علاوه بر قطعی گاه و بی‌گاه برق، ترکیدگی لوله آب، مشکلات فاضلاب و نداشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، امکان وقوع آتش سوزی در کتابخانه وجود داشت.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران یادآور شد: از سال ۱۳۸۳ که کتابخانه عمومی پارک‌شهر زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفت، بحث ضرورت بازسازی و تعمیر بنای قدیمی این کتابخانه همواره مطرح بوده، اما از یک سو عدم تأمین اعتبارات لازم و از سوی دیگر ملاحظات سازمان میراث فرهنگی که این بنا را دارای ارزش میراثی می‌دانست، باعث به تعویق افتادن تعمیرات اساسی در این بنای ۵۰ ساله شده بود.

نیکنام ادامه داد: با گشایش گشایش اعتباری که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از محل دریافت نیم‌درصد شهرداری‌ها ایجاد کرد بنا شد بعد از ۵۰ سال تعمیرات اساسی با حفظ اصالت و ارزش تاریخی بر روی بنای کتابخانه انجام شود. بر این اساس طی مکاتبه با سازمان میراث فرهنگی و اخذ مجوز مرمت و بازسازی بنای کتابخانه عمومی پارک‌شهر طراحی‌های لازم در بحث مقاوم‌سازی برای میزبانی شایسته از مردم و مراجعه کنندگان به این کتابخانه، توسط کارشناسان اداره کل عمرانی نهاد صورت گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت پس از واگذاری این طرح به پیمانکار و طی مراحل بازسازی، کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران در ایام هفته دولت سال جاری بازگشایی خواهد شد.

علی نیکنام درباره بخش‌ها و تجهیزات جدید اضافه شده به کتابخانه پس از عملیات عمرانی نیز گفت: از آنجا که امکان گسترش و افزایش بنا با توجه به ملاحظات سازمان میراث فرهنگی وجود نداشت، در طراحی صورت گرفته سعی شد بیشترین بهره‌برداری از فضای موجود صورت گرفته و تمام بخش‌های آن بر اساس استانداردهای کتابخانه‌ای طراحی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران افزود: از این رو پس از عملیات عمرانی، برخی از بخش‌های کتابخانه از حیث کمیت و کیفیت تجهیزات و ارائه خدمات دستخوش تغییر شد که بر این اساس در طبقه منفی یک این کتابخانه سالن‌های مطالعه بانوان و آقایان با طراحی و تجهیزات جدید قرار گرفته که به ترتیب ۲۴۷ و ۳۱۵ مترمربع افزایش یافته است. در حالی که تا پیش از عملیات عمرانی این مساحت به ترتیب ۲۰۱ و ۴۸۲ مترمربع بود.

وی ادامه داد: همچنین دو نمازخانه برای بانوان و آقایان، سرویس‌های بهداشتی بانوان، آقایان و معلولین، نصب و اجرای آسانسور ارتباط‌دهنده بین طبقه منفی یک و همکف و همچنین تعبیه تأسیسات موتورخانه‌ای در فضایی با متراژ ۱۲۲ مترمربع از دیگر بخش‌های جدید این کتابخانه است.

نیکنام درباره بخش‌ها و تجهیزات اضافه شده در طبقه همکف کتابخانه مرکزی پارک‌شهر نیز توضیح داد: در طبقه همکف نیز بخش‌ها و امکاناتی چون گیت و کانتر پذیرش و اطلاعات در قسمت ورودی اصلی، بخش جدید پیش ثبت نام به منظور جلوگیری از ایجاد ازدحام، تکریم مراجعین و مکانیزه کردن ثبت نام و بخش جدید جستجو و امانت منابع اطلاعاتی و با طراحی کانتر خاص به منظور ارائه خدمات مناسب و درخور مراجعان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مخزن مرجع و کتاب‌های غیرفارسی (عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی) با انتقال از طبقه منفی یک به طبقه همکف و با افزایش متراژ به ۳۵۵ مترمربع، و نیز تعبیه تعداد ۱۸۰ قفسه کتاب با طراحی منحصر به فرد و با ظرفیت بالغ بر ۷۲ هزار نسخه کتاب، بخش جدید محققین فردی با متراژ ۴۸ مترمربع، برای استفاده پژوهشگران در قالب اتاق‌های انفرادی مطالعه با خدمات ویژه از قبیل فضای انحصاری، اینترنت پر سرعت بی‌سیم و... از دیگر امکانات ایجاد شده در این طبقه است.

نیکنام همچنین بخش مستقل و جدید پایگاه‌های اطلاعاتی، با امکان برقراری دسترسی به پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و جستجو و بازیابی متن کامل مقالات و اطلاع‌یابی از جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی برای پژوهشگران، بخش جدید نشریات در مجاورت بخش پایگاه‌های اطلاعاتی با امکان دسترسی مراجعان به محتوای دیجیتال نشریات، بخش مستقل کودک و بخش مستقل نابینایان را از دیگر بخش‌های ایجاد شده در این کتابخانه عنوان کرد.