در شیراز
کارگاه آموزشی «داستان نویسی و قصه خوانی» ویژه ناشنوایان برگزار شد

 به گزارش لیزنا، همزمان با روز جهانی ناشنوایان کارگاه آموزش داستان نویسی و قصه خوانی ویژه ناشنوایان و کم شنوایان با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، کتابداران فعال حوزه ناشنوایان کتابخانه های عمومی، مدیران و معلمان مدارس استثنایی شیراز، فعالان انجمن ناشنوایان و کانون خانواده ناشنوایان و اعضای ناشنوا در شیراز برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این برنامه ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان، عنوان کرد: ارائه خدمات به اقشار خاص، از وظایف کتابخانه های عمومی است. فعالیت در حوزه ناشنوایان از دو سال گذشته در حوزه ناشنوایان در فارس زیرنظر میثم جوانبخت، رئیس اداره کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل انجام شده است.

منوچهری با تصریح اینکه کتابخانه های عمومی فارس به صورت پایلوت در کشور در حوزه ناشنوایان فعالیت می کند، افزود: برنامه های کتابخوانی برای ناشنوایان در هفت شهرستان ارائه می شود و این شامل مناسب سازی کتاب و اجرای برنامه های ترویجی و آموزشی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از عدم همکاری سازمان های دیگر در حوزه ناشنوایان انتقاد کرد و گفت: برای تهیه کتاب ویژه ناشنوایان برای کتابخانه های عمومی پیگیری کردیم ولی همکاری از سمت سازمان های دیگر انجام نشد.

وی از عضویت رایگان ناشنوایان در کتابخانه عمومی رایگان خبر داد و گفت: برگزاری نشست های هم اندیشی مناسب سازی کتاب های نانشوایان، تهیه و تولید منابع ناشنوایان، برگزاری کارگاه آموزشی، نشست های کتاب خوان و معرفی کتاب و قصه گویی به زبان اشاره، نشست های آشنایی با مشاهیر و دوره های زبان اشاره از جمله برنامه هایی است که در کتابخانه های عمومی استان انجام شده است.

منوچهری اضافه کرد: برای اولین بار در استان در کتابخانه بهمن بیگی شیراز بخش وی‍ژه ناشنوایان راه اندازی شده و روزهای سه شنبه هر هفته، برنامه ویژه بزرگسالان، کودکان و خردسال در این بخش برگزار می شود.

 

ناشنوایان ارتباط با کتابخانه های عمومی را دنبال کنند

محسن بهشتی پور، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در این نشست با قدردانی از فعالیت های کتابخانه های عمومی در حوزه ناشنوایان گفت: در حوزه آموزش اقشار خاص همیشه نگاه به آموزش و پرورش استثنایی است؛ در حالی که اگر یک فرد کم توان و معلول بخواهد مهارت های زندگی را یاد بگیرد، باید در کنار آموزش و پرورش، خانواده ها، مساجد، کتابخانه ها و دیگر نهادهای اجتماعی و فرهنگی کمک کنند.

محسن بهشتی پور با تأکید بر اینکه جای خوشحالی است که کتابخانه های عمومی از دو سال پیش فعالیت در حوزه ناشنوایان را آغاز کرده اند، گفت: این اقدام نتایج بسیار خوبی داشته است که حاصل آن گردهمایی هر روز ناشنوایان در کتابخانه عمومی بهمن بیگی شیراز و چند شهرستان دیگر است. جامعه ناشنوایان باید این ارتباط را دنبال کنند. ناشنوایان باید هر روز به کتابخانه های عمومی سر بزنند. برنامه هایی که در کتابخانه ها برگزار می شود، تأثیر باورنکردنی بر آینده آن ها دارد؛ علاوه بر تقویت گفتار، روحیه و اعتماد به نفس و مهارت های زندگی را در آن ها پرورش می دهد.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: سال گذشته به تمامی مدارس بخشنامه و اطلاع رسانی کردیم که زمینه حضور دانش آموزان، والدین و معلمان در کتابخانه ها آماده شود. امسال نیز این بخشنامه برای مدارس ارسال می شود، همچنین مدیران مدارس شیراز می توانند یکبار در سال، شورای آموزگاران را در یکی از کتابخانه ها تشکیل دهند.

 

داستان پل ارتباطی دنیای ناشنوایان است

زهره عارفی، مدرس این کارگاه در جمع ناشنوایان و فعالان حوزه ناشنوایی در شیراز، گفت: کتاب و داستان پل ارتباطی دنیای ناشنوایان است و ما در تلاشیم با استفاده از داستان و قصه مهارت ارتباطی ناشنوایان را تقویت کنیم.

وی با اشاره به نیاز ناشنوایان به کتاب، گفت: باید ارتباط ناشنوایان با کتابخانه زیاد باشد و کتابخانه ها و مدارس استثنایی کارهای خود را در یک راستا پیش ببرند. خوشبختانه این اتفاق در فارس رقم خورده است.

این مدرس داستان نویسی با تصریح اینکه ایده آموزش داستان نویسی به ناشنوایان از چند سال گذشته آغاز شد، گفت: با حضور در جمع ناشنوایان متوجه شدم اگر این افراد، داستان بخوانند و داستان بنویسند، می توانند بهتر صحبت کنند. امروز در کشور قریب به پانصد ناشنوا در نه شهر داستان نویسی و قصه خوانی را آموزش دیده اند که حاصل آن برگزاری «جشنواره صدای سکوت» بود. زهره پوربابکان بانوی کم شنوای شیرازی با داستان «خش خش کفش های من» برگزیده نخستین جشنواره صدای سکوت شد. برترین آثار رسیده به جشنواره در قالب کتابی با نام «خش خش کفش های من» منتشر شده است.

عارفی در ادامه به اهمیت این کارگاه اشاره و با بیان اینکه هدف این دوره آشنا کردن ناشنوایان با کتاب به یک روش ساده است، گفت: داستان نویسی ذهن ناشنوایان را پرورش می دهد تا با استفاده از تجربه های خود در زندگی یک قصه خلق کنند و به این طریق علاوه بر یادگیری حرف زدن و نوشتن، مفاهیم انتزاعی را درک کنند.

دبیر جشنواره ملی صدای سکوت اضافه کرد: در حوزه داستان، ناشنوا علاوه بر آموزش نوشتن، باید تصویرسازی کند تا داستان دارای مفهوم شود؛ یعنی از حس بینایی خود استفاده می کند که به ایجاد تفکر مفهومی می انجامد. به عبارت دیگر داستان با خلاقیت خود، دو نیم کره مغز را به هم ربط می دهد؛ تصور در ذهن ناشنوایان به تفکر مفهومی تبدیل می شود و این مفهوم در بطن داستان دوباره به تصویر تبدیل می شود.

به گفته وی استفاده از ضرب المثل، کنایه، عبارت، استعاره، تشبیه و... در داستان نیز  کمک می کند که زبان ناشنوا به زبان شنوا نزدیک تر شود.