کد خبر: 40290
تاریخ انتشار: شنبه, 20 مهر 1398 - 11:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اولین کتابخانه عمومی مدرسه در گیلان افتتاح شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان
کتابخانه عمومی آیت طالقانی بندر انزلی به عنوان «نخستین کتابخانه عمومی مدرسه» گیلان در مدرسه زنده یاد محمد موثق شهر بندرانزلی افتتاح شد.
اولین کتابخانه عمومی مدرسه در گیلان افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، نخستین «کتابخانه عمومی مدرسه» در گیلان مزین به نام آیت الله طالقانی صبح روز پنجشنبه(۱۸مهر) با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ نادر جهان آرای، مدیرکل آموزش و پرورش استان؛ محمد حسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان و عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ حسن صفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بندر انزلی؛ نجمه فکوری سنگاچین، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان؛ مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ سید حسن دریابکی، رئیس آموزش و پرورش این شهرستان؛ روسای ادارات فرهنگ و ارشاد و انتقال خون بندر انزلی؛ رحیم موثق و سیمین موقر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بندر انزلی؛ اعضای شورای اسلامی این شهر، کتابداران کتابخانه های عمومی بندر انزلی، چهره های فرهنگی این شهرستان، دانش آموزان و اصحاب رسانه افتتاح شد.

کرمی: کتابخانه مدرسه زمینه ساز تعامل دانش آموزان با کتابداران است

پریسا کرمی در آیین افتتاح نخستین کتابخانه مدرسه گیلان که در سالن اجتماعات مدرسه زنده یاد محمد موثق شهر بندرانزلی برگزار شد، ضمن قدردانی از خانواده خیر اندیش رحیم موثق و همسر وی سیمین موقر و آموزش و پرورش استان در ایجاد کتابخانه عمومی در محل مدرسه با رویکرد استفاده عموم مردم از امکانات آن، کتابخانه مدرسه را فضایی نوین برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و اظهار داشت: کتابخانه های آموزشگاهی در کنار آموزشگاه ها قرار می گیرند و به ارائه خدمات و معرفی و تامین منابع کتابخانه ای می پردازند.

وی کودک و نوجوان را محور برنامه ریزی های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و افزود: استان گیلان ۸۲ باب کتابخانه عمومی نهادی دارد که همه این کتابخانه ها از بخش مستقل کودک و نوجوان برخوردار بوده و مجموعه همکاران ما نیز آماده ارائه خدمات آموزشی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان منابع موجود در کتابخانه های آموزشگاهی را متناسب با ذائقه مخاطبین دانست و تصریح کرد: سعی می کنیم لذت خوانش و تورق کتاب را به نسل کودک و نوجوان بچشانیم، زیرا اگر امروز کودک کتابخوان داشته باشیم دیگر نگران جامعه کتابخوان آینده نخواهیم بود.

کرمی از برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی در فضای کتابخانه ها خبر داد و عنوان کرد: کتابداران ما در کتابخانه مدرسه علاوه بر اینکه راهگشای درسی و تحصیلی دانش آموزان خواهند بود، می توانند با معرفی منابع علمی و تخصصی به رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان کمک کنند.

وی کتابخانه مدرسه را زمینه ساز تعامل دانش آموزان با کتابداران دانست و گفت: دانش آموزان نباید صرفا به مطالعه مباحث درسی بپردازند، بلکه باید دانش لازم را در حوزه های مرتبط کسب کنند و اطلاعات عمومی داشته باشند که این امکان در فضای کتابخانه فراهم می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان دانش آموزان را نیازمند سواد رسانه ای و دیجیتال دانست و یادآور شد: رسالت نهاد کتابخانه ها ایجاد امکان دسترسی آسان منابع کتابخانه ای برای مخاطبان است تا بتوانیم شاهد ارتقای سطح دانش و آگاهی اجتماعی باشیم لذا کتابخانه مدرسه انزلی اولین گام در این راستا است.

جهان آرای: احداث کتابخانه از مصادیق صدقه جاریه است

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز در آیین افتتاح نخستین کتابخانه مدرسه گیلان اظهار داشت: کتابخانه مدرسه یک فضای دو منظوره است، یعنی علاوه بر دانش آموزان، اهالی محله نیز می توانند از خدمات کتابخانه ای بهره مند شوند. احداث کتابخانه مدرسه یک اقدام منحصر به فرد فرهنگی است. آینده بهتر برای فرزندان ما در گرو افزایش دانش و آگاهی است که به وسیله کتاب و کتابخوانی محقق می شود.

نادر جهان آرای با اشاره به تاکید قرآن و متون دینی بر خواندن و نوشتن، تصریح کرد: خداوند ابتدا با امر به خواندن با پیامبرش سخن می گوید و قرآن کریم به قلم سوگند یاد می کند، لذا کتاب و کتابت دارای قداست است و احداث کتابخانه مدرسه اهمیت مضاعف دارد.

جهان آرای شهر بندرانزلی را شهر اولین های فرهنگی دانست و یادآور شد: کتابخانه های زیادی در استان گیلان وجود دارد، اما کتابخانه مدرسه انزلی یک ویژگی خاص دارد و می تواند الگویی برای برقراری ارتباط بین دانش آموزان و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان و حتی کشور باشد.

وی با بیان اینکه امروزه تاب آوری جامعه در حوزه مطالعه کم شده است، افزود: متاسفانه با کاهش سرانه مطالعه مواجه هستیم که بخش عمده ای از آن به افزایش استفاده از فضای مجازی و ابزارهای هوشمند بر می گردد. بی تردید جامعه در مسیر حرکت خود با تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه می شود و لذا متولیان جامعه باید تلاش کنند این تغییرات را به سمت بهبود هدایت کنند و یکی از راهکارها ایجاد فضای مطالعاتی و آموزشی و پژوهشی است.

فردای بهتر همه ما در گرو توجه به فرهنگ مطالعه است

وی با اشاره به رابطه انسان های فرهیخته و خوشنام تاریخ با مقوله کتاب و کتابخوانی، اضافه کرد: فردای بهتر همه ما در گرو توجه به فرهنگ مطالعه است و همین همنفسی افراد به ویژه دانش آموزان در فضای پاک و مقدس کتابخانه به نهادینه کردن فرهنگ مطالعه کمک می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان احداث کتابخانه را یکی از مصادیق خیرات دانست و عنوان کرد: برخی از خیرات اثرات کوتاه مدت و لحظه ای دارند، اما برخی از کارهای خیر دارای اثرات جاری هستند و تا ابد باقی می مانند. کمک به ایجاد کتابخانه و فضای مطالعه بسیار خیر است و صدقه جاریه محسوب می شود.

وی با تاکید بر لزوم تشویق خیران کتابخانه ساز به این امر، گفت: مدرسه و کتابخانه به واسطه ویژگی های ذاتی، پناهگاهی امن و بی خطر برای کودکان و نوجوانان هستند و همواره از سلامت و امنیت بالایی برخور دارند لذا باید فرزندانمان را برای حضور در این پناهگاه تشویق کنیم.

جهان آرای به شاخص بالای سالمندی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: باید فضاهای کتابخانه ای ویژه سالمندان نیز ایجاد کنیم.

وی درپایان با تشکر ویژه از مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان در پیگیری ایجاد نخستین کتابخانه مدرسه در گیلان از آمادگی خود جهت بهره برداری از ۳ باب کتابخانه عمومی دیگر در سراسر استان خبر داد.

عاقل منش: کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی را هشتمین کتابخانه خیر ساز گیلان می دانیم

مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به وجود ۷ باب کتابخانه عمومی خیرساز در سراسر استان گیلان، کتابخانه مدرسه آیت الله طالقانی را هشتمین کتابخانه خیرساز استان گیلان دانست که به دست خانواده موثق احداث و به مردم فرهیخته بندر انزلی هدیه شده است.

محمدحسن عاقل منش همچنین با اظهار امیدواری نسبت به ورود خیرین به امر کتابخانه سازی تصریح کرد: امروز کتابخانه سازی و ایجاد فضاهای مطالعه برای استفاده کودکان، جوانان و نوجوانان و همه اقشار مردم با توجه به عدم فضای کافی مطالعه در منازل به یک امر واجب تبدیل شده و امیدواریم این موضوع توسط افراد خیر با جدیت دنبال شود.

معاون فرماندار انزلی: ایجاد کتابخانه های عمومی زمینه ساز رشد و توسعه هر کشوری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بندر انزلی نیز ایجاد کتابخانه های عمومی را زمینه ساز رشد و توسعه هر کشوری دانست که با آگاهی های فردی مسیر پیشرفت را طی می کنند.

حسن صفری افتتاح کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی بندر انزلی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل کتابخانه های عمومی را سرآغاز فصلی نو در کتابخانه سازی در مدارس دانست.

خیر کتابخانه ساز: دست کسانی را که در مسیر توسعه کتابخوانی گام برمی دارند می فشاریم

سیمین موقر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بندر انزلی و متولی احداث مدرسه زنده یاد محمد موثق و کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی نیز در این مراسم با اظهار خرسندی از نامگذاری این کتابخانه عمومی به نام «آیت الله طالقانی» گفت: انسان های بزرگ اگرچه ممکن است از میان ما بروند اما نام و یادشان همواره در دل ها زنده می ماند.

این خیر کتابخانه ساز همچنین گفت: امیدوارم ایجاد کتابخانه عمومی در کنار مدرسه بتواند موجب خوشحالی دانش آموزان و مردم شهر بندر انزلی شود چون فرزند فقیدم عاشق کمک کردن به مردم بود و از انجام این دست اقدامات همواره خوشحال می شد.

وی همچنین از آمادگی خود برای کمک به توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سراسر استان گیلان خبرداد و گفت: همواره دست کسانی را که در این مسیر گام برمی دارند را می فشاریم.

گفتنی است، کتابخانه عمومی «آیت الله طالقانی» بندر انزلی با مساحتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع در محوطه مدرسه خیرساز زنده یاد محمد موثق توسط رحیم موثق و سیمین موقر از خیرین مدرسه ساز شهرستان بندر انزلی احداث شد و انعقاد تفاهم نامه همکاری میان اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس گیلان با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال از سوی مجموعه کتابخانه های عمومی استان تجهیز و در اختیار مردم این شهرستان قرار گرفت.

این کتابخانه عمومی شامل بخش های کودک، مرجع، بخش مطالعه، بخش امانت کتاب، بخش نشریات و جراید و همچنین بخش جستجوی کتاب در سامانه سامان(samanpl.ir) بوده و همه روزه در اختیار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: