نشست تخصصی آرشیو مطبوعات در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست تخصصی آرشیو مطبوعات با بررسی روند تکامل روزنامه نگاری در خراسان با همکاری مشترک اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

رئیس کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) در این جلسه گفت: کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی مشهد با بیش از هجده هزار عضو فعال یکی از پویا ترین کتابخانه های عمومی کشور با بالاترین میزان امانت است.

زهرا باقرزاده ادامه داد: کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد دارای بخش آرشیو مطبوعات و نشریات است که نشریات صحافی شده موجود در آن به سال ۱۳۰۰ باز می گردد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بخش مطبوعات، مهجور مانده، سعی در ترویج این بخش بین مراکز علمی و نخبگان را داشتیم و می بایست با سازمان هایی که قدمت بیشتری داشتند در این خصوص وارد تعاملاتی می شدیم. بنابراین وارد مذاکره با آستان قدس رضوی شدیم و با انعقاد تفاهم نامه اقدامات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

باقرزاده افزود: با تعامل کتابخانه مرکزی و سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اقداماتی به منظور تهیه نسخه دیجیتال از کتب خطی و چاپ سنگی موجود در کتابخانه و همچنین فعالیت های جانبی از جمله برپایی نمایشگاه مطبوعات از دوره قاجار تاکنون، برگزاری نشست های تخصصی و ... رخ داده است که امیدواریم این همکاری ها کماکان ادامه داشته باشد.

وی هدف از برگزاری این نشست را به روز شدن اطلاعات علمی همکارانی دانست که به نوعی با بحث روزنامه نگاری در ارتباط هستند.

حسین الهی، عضو هیأت علمی بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد در این جلسه گفت: روزنامه نگاری در خراسان، سیر تکامل وارونه دارد .
وی تأکید کرد: کار خبرنگاری، تنها ارائه گزارش نیست و خبرنگار باید با توجه به شرایط جامعه، گزارش ها را بررسی و استدلال کرده و از هرگونه خرافه دوری کند.

به گفته وی، دوران روزنامه نگاری در ایران به سه دوره عصر قاجار، پهلوی اول و دوم و دوران بعد از انقلاب تقسیم می شود.

حسین الهی، تأکید کرد: کار روزنامه نگار بیان واقعیت است و وظیفه او، ایجاد شرایطی برای شناخت صحیح است؛ هیچ جامعه ای بدون شناخت، تکامل پیدا نمی کند.

یوسف متولی حقیقی، عضو هیأت علمی دانشگاه و مشهد شناس نیز در این نشست با بیان اینکه تا به امروز ۱۱۹ سال از آغاز روزنامه نگاری در مشهد می گذرد، گفت: از سال ۱۲۷۹ که اولین روزنامه مشهد با عنوان «ادب» منتشر شد تا سال ۱۳۵۷ در خراسان ۲۴۰ روزنامه، نشریه و مجله به چاپ رسیده که متأسفانه از این تعداد از ۱۰۰ مورد تنها عنوان موجود است و نسخه ای در دست نیست.

شایان ذکر است، در حاشیه این نشست از نمایشگاه روند تکاملی روزنامه نگاری خراسان در گالری کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) بازدید شد.