برگزاری نشست علمی کتابخانه ها و خدمات به گروه های خاص

به گزارش لیزنا،  روز 12 آذر ماه و مصادف با روز جهانی معلولین مراسمی به عنوان "نشست علمی کتابخانه ها و خدمات به گروه های خاص" در تالار غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

مراسم با تلاوتی چند از آیات قران کریم توسط یکی از نابینایان عزیز آغاز شد. پس از پخش سرود کشور عزیزمان، دکتر مهدی محمدی عضو هیأت علمی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه قم به چند مورد از کمی ها و کاستی های خدمت به معلولین اشاره کرد و قول داد به عنوان یک کتابدار و اطلاع رسان در توسعه خدمت به معلولین و نابینایان تلاش بیشتری کنند. وی از آقای حسن عبدلی یاد کرد که مسبب توسعه ی کتابخانه ی ویژه ی نابینایان در استان قم شد.

در ادامه، سخنران ویژه ی مراسم استاد سید کاظم حافظیان رضوی با شعری از علی اکبر دودانگه یکی از نابینایان کشورمان، سخنان خود را آغاز کرد. وی با تبریک روز جهانی معلول در این روز به این اشاره کرد که افرادی که چشم و گوش و پا دارند و از آن غافلند معلول هستند نه آنان که از اینها بی بهره اند ولی به نحو احسنت و با مغز خود رو به جلو پیش میروند و تلاش بی وقفه دارند. وی اختراع خط بریل را مطابق با اختراع الفبا مهم و کارآمد انگاشت.

استاد سید کاظم حافظیان رضوی خواستار دل انگیز ساختن فضای کتابخانه شد و بهترین عامل این موضوع را " کتابدار" کتابخانه معرفی کرد و در پایان سخنرانی خود از اهمیت کتابخانه های عمومی کشور نام برد که مادر تمام کتابخانه ها و دانشگاه مردم است.

 پس از سخنرانی استاد حافظیان مستندی درباره زندگی آقای حسن عبدلی کتابدار روشن دل به نام "این خانه روشن است" به نمایش گذاشته شد و در پایان مراسم سه عنوان کتاب در زمینه معلولین رونمایی شد واز چند تن از معلولان فعال در این حوزه تقدیر و تشکر به عمل آمد.