کد خبر: 40563
تاریخ انتشار: شنبه, 23 آذر 1398 - 08:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛

نشست کتاب خوان ویژه هفته پژوهش برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
   نشست کتاب خوان ویژه هفته پژوهش با معرفی 4 کتاب توسط اساتید دانشگاه و پژوهشگران استان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.
نشست کتاب خوان ویژه هفته پژوهش برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست کتاب خوان ویژه هفته پژوهش با معرفی 4 کتاب توسط اساتید و پژوهشگران استان در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

در ادامه ویژه برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی به مناسبت هفته پژوهش نشست کتاب خوان هفته پژوهش با معرفی کتاب توسط 4تن از  اساتید دانشگاه و مولفان کتاب در حوزه تحقیق و پژوهش و فناوری به میزبانی کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد با حضور مهری عاقبتی، معاون امورکتابخانه ها و مشارکتهای اداره کل کتابخانه های عمومی، کتابداران و جمعی از علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

در این نشست کتابهای ذیل معرفی شد:

«کتاب مقاله پژوهشی در علوم پایه از نگارش تا انتشار» تالیف و ارائه توسط منصور علی آبادیان(فوق دکتری ژنتیک جانوری)

منصور علی آبادیان، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، کتاب « مقاله پژوهشی در علوم پايه از نگارش تا انتشار» را با همکاری دکتر حسین رجائی در 7 فصل به رشته تحریر درآورد.

برخي از نويسندگان کم‌تجربه، تصور مي‌کنند که نویسندگان حرفه‌اي، نوعي نبوغ ذاتي دارند، نوعي ژن نويسندگي! و يا سال‌هاي درازي را در کشورهاي خارجي صرف گذراندن دوره‌هاي مختلف نويسندگي، زبان و گرامر انگليسي کرده‌اند. ولي پس از انتشار چند مقاله درمي‌يابند که اين تصور غيرواقعي است! هيچ پژوهشگري ژن دانشمندبودن يا نويسندگي ندارد. نوشتن فعاليتي دشوار و وقت‌گير است که نياز به صبر، ممارست و آموختن دارد. اين دشواري گريبان پرکارترين نويسندگــــــان و حتي کســـــــاني را که به زبـــان مادري مي‌نويسند نيز رها نمي‌کند. توانايي نوشتن مقاله نوعي مهارت است که همه مي‌توانند آن‌را بياموزند. شما نيز با داشتن موارد فوق و تمرين مستمر به‌زودي به نويسنده‌اي خوب تبديل خواهيد شد.

«خلق نظریه در مطالعات کیفی (رویکردی کاربردی به نظریه زمینه‌ای) » تالیف و ارائه توسط محسن نوغانی بهمن دخت (دکتری جامعه شناسی)

جامعه شناسی پژوهش محور است  و در این رشته نظریه پردازی و روش تحقیق زیربنای اصلی هستند. معمولا در کتابهایی که در روش تحقیق تالیف شده اند بر اساس رویکردهای کمی به مسئوله پرداخته شده است و کمتر روشهای کیفی و عملیاتی مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب همانگونه که از نام آن بر می آید سعی شده است به فهم جهان اجتماعی کمک کند و بسته ای از روشهای کیفی در پژوهش را ارائه کند.

این کتاب توسط دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1389 در 216 صفحه منتشر شده است.

«راهنمای سنجش روایی و پایایی در پژوهش های فرهنگی و اجتماعی» تالیف و ارائه توسط مجید حیدری چروده (جامعه شناس)     

«روایی و پایایی» دو ویژگی برای ارزشیابی و اندازه گیری آزمون های مختلف هستند. اصطلاح«روایی» به هدفی اشاره دارد که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده؛ و «پایانی» یک وسیله ی اندازه گیری، به دقت آن اشاره می کند. پژوهش در عرصه های فرهنگی اجتماعی به ابزارهای استاندارد نیازمند است؛ تا نتایج دقیق تری به دست آید. لذا در کتاب حاضر نکاتی برای سنجش روایی و پایانی ابزار در خصوص پژوهش های فرهنگی و اجتماعی بیان می شود. مؤلف با شرح اصطلاحات رایج این مبحث(تعریف اندازه گیری، خطای اندازه گیری، سطوح اندازه گیری متغیرها...)، تعاریفی از اصطلاحات«روایی» و «پایایی» ذکر می کند. توصیف انواع روایی و پایایی، بررسی رابطه آنها، بررسی شیوه های سنجش روایی و پایایی با نمونه های عملی از دیگر موضوعات کتاب هستند.   

«استاد راهنمای روش تحقیق و پایان نامه خود باشید»تالیف و ارائه توسط ایمان خاکی(دانشجوی دکتری مدیریت)

این کتاب با این دیدگاه نوشته شده است که دانشجویان زیادی برای مشاوره گرفتن و راهنمایی صرف می کنند و اساتید نیز به خاطر وقت و زمان کم کمتر می توانند به خوبی دانشجویان را راهنمایی کنندو این کتاب راهنمای کاربردی است که در کنار استاد راهنما می تواند به دانشجویان در نگارش سریعتر پایان نامه خود کمک کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: