کتابخانه عمومی خاتم النبیین روستای تدرویه بستک افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح و بهره برداری از کتابخانه عمومی خاتم النبیین روستای تدرویه بستک با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ سیدشمس الدین حسینی قتالی، فرماندار بستک؛ حجت الاسلام و المسلمین یونس قائدی، امام جمعه بستک؛ سید عبدالله هاشمی، رئیس مجمع خیرین کتابخانه ساز استان هرمزگان؛ امیرحسین حیدری، سرپرست معاونت کتابخانه های عمومی استان هرمزگان؛ شهاب الدین بادروج، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بستک و عضو شورای شهر بستک؛ محمد امین عبادی، خیر کتابخانه ساز؛ محبوب زارعی، رئیس شورای بخش مرکزی بستک؛ سید حبیب شیدایی، بخشدار مرکزی بستک؛ شیخ عبدالله انصاری، مشاور فرماندار در امور شهدا و ایثارگران؛ اعضای شورای اسلامی روستای تدرویه، کتابداران، خیرین، اصحاب رسانه و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

کتابخانه‌های عمومی بدون مرز هستند

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری، پیشرفت و توسعه یک جامعه را مستلزم ۴ رکن اساسی اقتصاد، سیاست، امنیت و فرهنگ دانست و بیان کرد: برای پیشرفت یک جامعه، این عناصر باید به صورت همزمان و توأمان وجود داشته باشند و هیچ جامعه ای بدون این عناصر رشد نخواهد کرد.

وی عنصر فرهنگ را از عناصر دیگر با اهمیت تر دانست و افزود: اگر جامعه ای از فرهنگ بی نصیب یاشد، اقتصاد، سیاست و امنیت آن کشور به خطر خواهد افتاد و اگر بخواهیم جامعه ای را اصلاح کنیم، ابتدا باید فرهنگ آن جامعه را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان ادامه داد: اگر در اقتصاد، سیاست و امنیت جامعه مشکل وجود داشته باشد به علت در حاشیه قرار دادن فرهنگ است و تا زمانی که فرهنگ جایگاه ویژه و واقعی خود را در کشورها پیدا نکند وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد.

وی کتاب را مهم ترین عنصر فرهنگ دانست و افزود: جامعه‌ای به فرزانگی و سعادت خواهد رسید که کتاب و مطالعه از نیازهای ضروری و دست اول مردم باشد و اگر می‌خواهید رفتار، نگرش، اخلاق و ... در شما تغییر کند باید کتاب بخوانید.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری، آگاهی بخشی را مهم ترین کارکرد کتابخانه‌های عمومی دانست و افزود: کتابخانه‌های عمومی با داشتن انواع کتاب ها با موضوعات مختلف، منبع اصلی و واقعی آگاهی بخشی هستند.

وی ضمن اشاره به کارکرد فرهنگی کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: رویکرد فراآفرینی یا نشاط آفرینی، با اجرای فعالیت های فرهنگی مختلف در کتابخانه، شادابی اعضای کتابخانه را به دنبال خواهد داشت. برگزاری کلاس های اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی، ابزاری برای توانمندسازی و بازآفرینی کودکان و نوجوانان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ادامه داد: کتابخانه عمومی خاتم النبیین به عنوان مهمترین پایگاه فرهنگی روستا، خدمات ارزنده‌ای را ارائه خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری، کتابخانه های عمومی را بی حد و مرز خواند و ادامه داد: کتابخانه ها مرز ندارند و همه افراد بدون در نظر گرفتن مذهب، زبان، نژاد، جنسیت، تحصیلات و شغل می‌توانند در آن حضور داشته باشند و از آن بهره مند شوند.

ایجاد زیرساخت های ترویج کتاب و کتابخوانی، سعادتی بزرگ می‌خواهد

امام جمعه بستک با حضور در این آیین، کتابخانه سازی را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط خاص کمبود بودجه و منابع دولتی که در کشور ما حکمفرما است، باید خیرانی دلسوز و همراه به همنوعان خود کمک کنند و با حضور مؤثر خود موجبات رفاه و آرامش را برای آنان فراهم کنند.

وی ادامه داد: کتابخانه سازی کار بسیار ارزشمندی است. کار خیر فقط شامل ساخت مسجد نیست بلکه هر نوع کاری که باعث پیشرفت جامعه و مردم شود، جایگاه بالایی دارد و خیری که به سمت علم و دانش و ایجاد زیرساخت های ترویج کتابخوانی گام برمی‌دارد، سعادت عظیمی نصیب وی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قائدی تصریح کرد: اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام به اندازه ای است که معجزه حضرت محمد (ص) کتاب است و خداوند به قلم و آنچه با قلم نوشته می‌شود، قسم یاد کرده است و از کتاب در قرآن بارها به عنوان کتاب شرایع دین، کتاب ثبت اعمال بندگان و کتاب ثبت قوانین هستی یاد کرده است.

امام جمعه بستک افزود: جایگاه کتاب در نزد خداوند آنقدر رفیع و مقدس است که جامعه را به دو دسته جوامع دارای کتاب و جوامع بدون کتاب تقسیم کرده است. در قرآن و روایات اسلامی، کتاب و کتابخوانی به عنوان وسیله‌ای برای حفظ، سازماندهی و انتقال ذخایر فکری و فرهنگی و اندیشه های علمی به نسل های آینده ذکر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قائدی ادامه داد: نزد پروردگار، عالمان بر عابدان برتری دارند؛ چرا که عابدان برای خود عبادت می‌کنند و پاداش کار به خودشان می رسد اما نفع کار عالمان هم به خود عالم و هم به افراد جامعه خواهد رسید.

امام جمعه بستک تصریح کرد: واژه کتاب ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، واژه قلم، ۲ بار و واژه خواندن، ۳ مرتبه در قران ذکر شده است و این امر نشان  می دهد که فعالیت های فرهنگی همچون ساخت کتابخانه و تألیف کتاب در جامعه جایگاه ویژه ای دارد.

خیرین سفیران گمنامی هستند که برای گسترش دانش در بین عمومی مردم پیشقدم هستند

فرماندار بستک ضمن ابراز خرسندی از افتتاح کتابخانه در روستای تدرویه، بیان کرد: در شرایط کنونی که با کمبود اعتبار در بخش های مختلف مواجه هستیم، خیرین و نیکوکاران به عنوان سفیران گمنام پای کار آمده و با کمک های خود، دولت را در زمینه توسعه هر چه بیشتر بخش های مختلف یاری می دهند.

خیرین بستکی در طول سالیان متمادی با ورود خود به بسیاری از عرصه ها به ویژه مدرسه سازی و بهداشت و درمان، تحولات عظیمی را در مناطق مختلف ایجاده کرده و کاستی های موجود در این عرصه ها را تا حدود زیادی کاهش داده اند. کتابخانه سازی، یکی از حوزه هایی که چند سالی است خیرین به آن ورود پیدا کرده اند.

حسینی قتالی تصریح کرد: با توجه به وجود نوجوانانی مستعد و موفق در روستای تدرویه و نیاز آنان به تحقیقات و پژوهش های علمی، ساخت کتابخانه در این روستا بسیار لازم بود و نبود کتابخانه بیش از هر زمان دیگری احساس می شد که به لطف محمدامین عبادی زاده، امروز شاهد بهره برداری از این کتابخانه هستیم.

تجربه ساخت کتابخانه، شیرین ترین لذت را نصیب من کرد

محمدامین عبادی، خیر کتابخانه ساز و سازنده کتابخانه عمومی خاتم النبیین، بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد افتتاح و بهره برداری این مکان مقدس به عنوان یکی از زیباترین کتابخانه‌های عمومی روستایی بودم. با وجود انجام کارهای خیر بسیار، طعم شیرین ساخت کتابخانه، بزرگ ترین و دلنشین‌ترین تجربه ام در کارهای خیر بود.

وی ادامه داد: اهمیت کتاب و کتابخوانی در پیشرفت جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و کتاب به عنوان بهترین دوست، موجب تقویت فکر و اندیشه انسان خواهد بود. عدم دسترسی مردم روستای تدرویه به کتاب و کتابخانه یکی از دغدغه‌های بزرگ من بود که به حمدالله امروز شاهد حضور دانش آموزان و مردم در این کتابخانه بودم و امیدوارم مردم روستا قدر این مکان فرهنگی را بدانند و به بهترین شکل برای موفقیت خود و جامعه از آن سود ببرند.

گفتنی است، سازنده کتابخانه عمومی خاتم النبیین تدرویه، ساخت مدرسه ۶ کلاسه شهید بستکی زاده تدرویه، سالن ورزشی نبی اکرم (ص) تدرویه، دارالقرآن نبی اکرم (ص) دهتل، پیش دبستانی نبی اکرم (ص)تدرویه، زمین چمن مصنوعی تدرویه، توسعه فضای بیمارستان فارابی بستک، ساخت و توسعه شبکه های آبرسانی به روستاهای بستک، ساخت خانه ایتام در بندر خمیر و .... را در کارنامه خود دارد.

کتابخانه عمومی خاتم النبیین در زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع با زیربنای ۲۰۰ مترمربع در دو طبقه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال ساخته شده است و دارای بخش های مخزن، سالن مطالعه خواهران، سالن مطالعه برادران، بخش کودک و کلاس های آموزشی است و به جمعیت ۲۰۰۰ نفری تدرویه خدمات ارائه می‌دهد.