کارگاه روش تحقیق عملی ویژه دانش آموزان برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه روش تحقیق ویژه دانش اموزان روز چهارشنبه 4 دی ماه در کتابخانه ثقلین کوزه کنان شهرستان شبستر برگزار شد. در این کارگاه گام های یک پژوهش متناسب با نیاز دانش اموزان به حاضرین اموزش داده شد. مدرس کارگاه مریم مقدمی دانشجوی دکتری مدیریت دانش دانشگاه تهران ضمن پرداختن به موضوع اهمیت پژوهش و نگاه پژوهش مدار به دروس اموزشی گام های مختلف یک تحقیق را در طی یک اموزش کاربردی به کودکان شرح داد.

مریم مقدمی  گفت: انتخاب موضوع، نحوه نوشتن مقدمه، داشتن فرضیه، یادداشت برداری، اماده کردن پیش نویس و تهیه کتابشناسی از سرفصل های اموزشی در این کارگاه بود. نمونه هایی از شیوه های پژوهش دانش آموزی  نیز در این کارگاه اموزش داده شد. در انتها کودکان با مبحث کتابشناسی و اهمیت آن در گزارش نویسی آشنا شدند. این کارگاه با ارائه نمونه های عملی توسط دانش اموزان در جلسه به اتمام رسید.

وی ادامه داد:  عمومی کردن پرسشگری و تقویت روحیه پژوهشی از مهمترین اقدامات، جهت ساختن جامعه علمی به شمار می آید. اگر یکی از اهداف تعلیم و تربیت را آماده کردن دانش آموزان برای مواجهه با مسائل آینده و نو آوری بدانیم، باید علاقه به مطالعه و پژوهش علمی آنان در کانون توجه قرار گیرد و تقویت شود.  کتابخانه های عمومی با داشتن پتانسیل های قوی نیاز امروز جامعه علمی هستند. گفتنی است پرداختن به موضوع پژوهش در کتابخانه های یکی از کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی و داشتن راهبرد پژوهش مدار در کتابخانه هاست. داشتن نیروهای متخصص اموزش دیده، وجود منابع مفید، زیرساختهای فنی و الکترونیکی از ملزومات این رویکرد است.