کد خبر: 21985
تاریخ انتشار: دوشنبه, 02 آذر 1394 - 16:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پیام دبیرکل نهاد به نخستین همایش ملی خواندن

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با صدور پیامی از دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی خواندن قدردانی کرد.
پیام دبیرکل نهاد به نخستین همایش ملی خواندن


به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، با تأکید بر موضوع "خواندن" به عنوان محور اصلی فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی خواندن به میزبانی کردستان تقدیر کرد. وی کسب شناخت علمی را لازمه طراحی خدمات مناسب دانست و تصریح کرد: برای پرداختن به مسائل واقعی و آشتی بیشتر و بهتر مردم با کتاب، بابد به جسارت علمی و درایت عملی که از یک فرآیند پژوهشی مساله محور بدست می‏آید، مجهز شویم. 



متن کامل پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه آمده است:


بسم الله الرحمن الرحیم


از وجود ارزشمند حضار گرامی و نیز از تلاش‌های مسئولان، اساتید و دانشجویان در تشکیل این محفل علمی به جد قدردانم و از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیق روزافزون در خدمت به مردم و ایجاد ملتی اهل مطالعه را دارم.



همانطور که استحضار دارید و مدتی پیش نیز اعلام شد، تمام فعالیت‌های اصلی خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1395 حول محور «خواندن» خواهد بود.



برگزاری صدها نشست کتاب‌خوان در سال جاری، تربیت مروجان خواندن از میان کتابداران نخبه نهاد (در مدرسه تابستانی خواندن) و آموزش فراگیر کتابداران سراسر کشور برای تسهیل و ترویج خواندن (از طریق مدرسه اینترنتی خواندن)، استفاده از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای (در قالب نشست‌های به تماشای کتاب، جشنواره کارتون کتاب و...) بخشی از فعالیت‌های جاری نهاد با تمرکز بر موضوع «خواندن» و مطالعه است؛ قطعا حمایت از همایش ملی خواندن نیز در همین جهت است. 



طراحی خدمات مناسب و اجرای مناسب خدمات مستلزم بهره‌مندی از شناخت است. «پژوهش محور بودن» برنامه‌های سال خواندن که مقدمه کسب شناخت علمی است، کارایی آن را تضمین کرده، اثربخشی برنامه‌ها برای نیل به اهداف را افزون می‌سازد. لذا از اساتید و متخصصان همایش ملی خواندن انتظار می‌رود با رویکردی پژوهشی، مسیری که باید بپوییم تا ایران عزیز پرچمدار کتابخوانی شود را روشن کنند.



همه ما با این ادعا روبرو شده‏ایم که «برای پاره‌ای از مردم، مطالعه کاری غیرممکن است. زیرا آنان حتی برای لحظه‌ای قادر نیستند فکر خویش را کاملاً متوجه محتویات کتاب کنند. اینان ولو آن که جسماً تنها باشند، افکارشان به سوی این و آن در پرواز است. هرگاه مجبور شوند توجه خویش را به نکته‌ای معطوف دارند، آنچنان خستگی عصبی به آن‌ها دست می‌دهد که از یک فعالیت عضلانی خشن خسته کننده‏تر خواهد بود.». 



برای مواجهه با این نظریه‌ها و گزاره‏های ادعایی که دشواری‌های راه خطیر ما را نشان می‌دهد و هم‏چنین برای پرداختن به مسائل واقعی که برای آشتی بیشتر و بهتر مردم با کتاب پیش‌رو داریم، بابد به جسارت علمی و درایت عملی که از یک فرآیند پژوهشی مسأله محور بدست می‏آید، مجهز شویم. 



اکنون که خانواده بزرگ کتابداران و کتابخوانان با اشتیاق و دلسوزی کمر همت به طی این طریق بسته‌اند، از شما فرهیختگان و دانش‏پژوهان انتظار است که بواسطه پژوهش برای ما حل مسأله کنید؛ وگرنه تکرار ادعاهای ملال‌آور در باب کتابخوان یا کتاب نخوان بودن جامعه، کارکردی صوری و بی‌اثر یافته است. 



به امید روزی که دغدغه‌داران حوزه مطالعه و خواندن در هر نهاد و دستگاهی از دستاوردهای علمی این همایش بهره عملی برده و قدمی در مسیر تعمیق و توسعه مطالعه برداشته شود؛ ان شاءالله.



                                                                                   و من الله التوفیق
                                                                                    علیرضا مختارپور
                                                                       دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: