کد خبر: 30638
تاریخ انتشار: شنبه, 01 مهر 1396 - 16:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «چشمان یعقوب» در نظرآباد البرز برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی و نقد کتاب «چشمان یعقوب» در عصر روز چهارشنبه 29شهریور در فرهنگسرای هنر شهرستان نظرآباد برگزار شد
آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «چشمان یعقوب»  در نظرآباد البرز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز؛ مراسم رونمایی و نقد کتاب «چشمان یعقوب» در عصر روز چهارشنبه 29شهریور در فرهنگسرای هنر شهرستان نظرآباد برگزار شد. در ابتدا حجت ‌الاسلام‌ شمس الله فلاح مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن خوش آمد گویی به حاضرین گفت: برای زنده نگاه‌ داشتن یاد شهدا باید به کتاب و قلم متوسل شویم.

در ادامه شهلا پناهی نویسنده کتاب برای سخنرانی دعوت شد. وی شهیدکارگر برزی را فردی کتابخوان و کتاب دوست معرفی کرد و گفت: در نوشتن کتاب قلم را به خود شهید سپردم. نبوغ شهید و علاقه شهید به کتاب و کتابخوانی آنقدر زیاد بود که شهید  از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می کرد.

پناهی انتخاب اسم کتاب را بخاطر چشمان اشک آلود پدر شهید دانست و گفت: در طی یک سال ونیمی که درگیر نوشتن کتاب بودم، هر موقع پدر شهید را می دیدم حلقه های اشک را در چشمان ایشان می دیدم به همین خاطر اسم کتاب را «چشمان یعقوب» گذاشتم.

دکترحسین عسگری دیگر مهمان برنامه بود که برای نقد و بررسی به جایگاه دعوت شد. عسگری گفت: در حدود یک هفته ای  است که چندین با کتاب را خواندم و تصمیم گرفتم آنچه نویسنده به آن نپرداخته، یعنی چهارچوب های نظری را  در این مراسم مطرح کنم. وی ادامه داد؛ نویسنده موقع نوشتن چهارچوب ها را در ذهن داشته ولی در کتاب نیاورده است. علوم انسانی معاصر مرگ را نمی تواند تبیین کند. علوم انسانی موجود چون نگاه پوزیتیوسیتی و تجربه گرا دارد شهادت را نمی تواند تبیین کند. مجبوریم یک

عسگری با اشاره به ضرورت  تحول علوم انسانی گفت: تحول در علوم انسانی یکی از خرمشهرهای ماست که نیازمند عملیات فتح المبین است تا از علوم انسانی غربی آزاد شود. تا علوم انسانی مدرن حاکم است قربانی خواهیم داد. این علوم انسانی نیازهای انقلاب اسلامی را جواب نمی دهد.

وی در ادامه گفت: روایت مبتنی بر علوم اسلامی سه مبنا دارد: 1)مرگ آگاهی، 2)گناه آگاهی و 3) شرم اگاهی. مرگ آگاهی، به معنای مردن نیست. مرگ آگاهی یعنی کسی که رو به معاد و قیامت دارد. مرگ مخصوص انسان است نه حیوان.

 عسگری افزود: استاد فردید مبدع مکتب انسی می گوید در آخرالزمان انسان نمیمیرد بلکه سقط میشود. این یعنی مرگ آگاهی وجود ندارد.هر فردی مرگ آگاهتر انسان تر است. این نگاه در جای جای کتاب چشمان یعقوب هست. در این کتاب شهادت اوج مرگ آگاهی است. اگر کسی به نهایت مرگ آگاهی برسد به شهادت می رسد. شهید به مرگ اگاهی که دارد خود را مهمان این دنیا  می بیند، خود را مهاجر می بیند. گناه آگاهی یعنی کسی که احساس می کند که اموری هستند که ممنوعه هستند ونباید به سمتشان رفت. انسان هرچه گناه آگاه تر، معصوم تر است. بعد از توبه احساس سبکی و عصمت می کنیم. این گناه آگاهی در کتاب به خوبی قابل  دریافت است. انسان مدرن گناه آگاه نیست. شرم آگاهی سومین خصلت انسان است. شرم با عقل نسبت دارد. حیوانات شرم ندارند. حجاب بخاطر نسبت با شرم تعریف می شود. تمدن غرب بی حیاترین تمدن است. بی حیایی و بی شرمی با قساوت دو روی یک سکه اند. صنعت پورنوگرافی در غرب بی حیایی و قساوت را ترویج می دهد. این سه موضوع (مرگ آگاهی، گناه آگاهی و شرم آگاهی) در کتاب به خوبی دیده می شود. یکی از ویژگی های کتاب این است که شهید را انسانی زمینی و نه موجودی آسمانی و اثیری معرفی می کند. شهید رضا کارگربرزی دارای تمام وجوه بشری است. شیطنت های خودش را دارد . تمام مواردی که در کتاب اشاره میشود کاملاً انسانی و بشری است.

او در پایان سخنانش گفت: این کتاب یک سبک زندگی اسلامی-ایرانی را نشان می دهد.

 

در پایان مراسم، آیین رونمایی و تقدیم هدایای به خانواده شهید برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: