کد خبر: 10440
تاریخ انتشار: جمعه, 19 آبان 1391 - 16:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

چی بود اسمِ اون کتاب؟ جایگاه حافظه در نزد ما

  علیرضا عبودیت

 

لیزنا (گاهی دور/گاهی نزدیک: 22)، علیرضا عبودیت، دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علامه طباطبایی: معمولاً زمانی که می‏خواهند توانایی‏های ذهنی یک فرد را ستایش کنند دو جمله می گویند: یکی اینکه فلان شخص باهوش است و دیگری اینکه فلان شخص حافظه ای قوی دارد. در واقع هوش و حافظه دو مورد از عمومی ترین ویژگی های شناختی هستند که افراد نابغه با آنها شناخته می شوند. دارا بودن هر کدام از این دو نیروی خدادادی قطعاً موهبتی است که صاحبش را به رستگاری می رساند. اطلاع رسانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در سال‏های اخیر مقالات و پایان نامه‏هایی در زمینه بررسی هوش هیجانی اطلاع رسانان نگاشته شده است که خوشبختانه نشان دهنده وقوف جامعه پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی به اهمیت این موضوع است. اما به نظر می آید در بین این پژوهش ها جایگاهی برای حافظه در نظر گرفته نشده است.

علاوه بر هوش، یکی از عوامل مهم در پیشرفت بشریت حافظه است و کارکرد اصلی آن هم از ابتدای زندگی انسان، نگهداری از تجربه های بشری در یک مکان امن – مغز - و سپس انتقال آنها به نسل های بعدی بوده است. دایره المعارف بریتانیکا حافظه را با یک نگاه روانشناسانه، فرایند رمزگردانی، نگهداری، و بازیابی تجربیات گذشته در ذهن انسان تعریف می کند. در ادامه این تعریف آمده است که حافظه هم منتج از ادراک، توجه و یادگیری و هم موثر بر آن است.

شاید یکی از دلایل کم توجهی به حافظه در علم اطلاعات و دانش شناسی ماهیت ذاتاً پیچیده آن باشد. علومی همچون  روانشناسی، عصب شناسی، علوم شناختی و روان عصب شناسی همگی داعیه پژوهش درباره حافظه را دارند و دانشمندان هر کدام از این علوم از دریچه نگاه خود به این مفهوم نگریسته اند. بنابراین شاید بعید به نظر برسد که یک پژوهشگر علم اطلاعات و دانش شناسی به این موضوع بپردازد. اما حتی اگر به پژوهش درباره نقش حافظه در علم اطلاعات به مفهوم کلی نپردازیم، در حوزه حرفه به آن نیاز خواهیم داشت. منظور از حرفه در اینجا بازار کار رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و کارجویان این رشته است.

بر اساس نتایج یک مطالعه، در گذشته حافظه یکی از مهم ترین خصیصه ها برای شغل اطلاع رسانی انگاشته می شده است. اما گذشت زمان آن را به جایگاه پایین تری از ویژگی هایی مثل حوصله، سرعت و ... سوق داده است. هم چنین سیری در ادبیات خدمات مرجع نشان می دهد که اکثر ارزیابی هایی که از این خدمات انجام گرفته در رابطه با بررسی رضایت کاربر، محتوای مجموعه و دقت پاسخگویی بوده است و آنهایی که شخص کتابدار مرجع را از لحاظ ویژگی های روانی و رفتاری مورد مطالعه قرار داده باشند انگشت شمار هستند.

به هر روی، بهره مندی از حافظه حداقل مناسب برای یک اطلاع رسان مخصوصاً کسی که در بخش خدمات عمومی کتابخانه فعالیت می کند به نظر شخصِ من ضروری است. ممکن است اکنون شما فریاد اعتراض را بلند کنید که در این اوضاع نابسامان شغلی، اضافه کردن یک شرط دیگر به شرایط استخدامی موجود تنها ظلم به کارجویان این حرفه است. اما باید به زنجیره ای از عوامل ناشی از نبود این شرط استخدامی هم بیاندیشید. زمانی که اطلاع رسان حافظه چندان مناسبی نداشته باشد یا حداقل برای تقویت آن نکوشد در ارائه خدمات دچار ضعف می گردد. سپس کاربرِ ناراضی یا به غلط راضی از این خدمت، از کتابخانه خارج می شود و حاصل اندیشه اش را در یک اثر اشتباه یا ناکارآمد به جامعه ارائه می دهد. در نتیجه، جامعه از کاربست اثر مفروض چیزی عایدش نمی شود و احتمالاً این سیر تسلسل هر روز تکرار خواهد شد.

بنابراین بد نیست اگر در هنگام استخدام یک اطلاع رسان به جای خیلی از ویژگی‏های بعضاً بیهوده یک مورد را اضافه کنیم که آن هم داشتن حافظه مناسب است و به جای آزمون های استخدامیِ بعضاً بی فایده مواردی همچون هوش هیجانی و حافظه را در کارجویان بسنجیم و آنهایی را انتخاب کنیم که بتوانند به هدف اصلی شکل گیری کتابخانه یعنی خدمت به خلق جامه عمل بپوشانند.

برچسب ها :
فاطمه علیزاده
|
Iran
|
1391/09/15 - 18:51
0
0
ضمن تشکر از آقای عبودیت به خاطر پرداختن به چنین موضوعی، به نظر بنده هم حافظه، حظور ذهن و تمرکز فکری بالا می تواند نقش موثری در بهبود کیفیت ارائه خدمات اطلاع رسانان ایفا کند. کارکردهای حافظه برای اطلاع رسانان و میزان تاثیر آن در بهبود ارائه خدمات در مقایسه با سایر عوامل تاثیر گذار نیازمند بررسی دقیق و پژوهشی جامع می باشد تا در راستای آن در صورت لزوم چنین عاملی در آزمون های استخدامی در نظرگرفته شود.
يوسف
|
Iran
|
1391/08/22 - 09:47
0
0
سلام عليرضا جان،

از تلاش شما در راستاي توجيه و تشديد و تثبيت حافظه محوري (در مقابل فهميدن) سپاسگزارم.

وجدانا خودت يك بار ديگر استدلالت را نگاه كن:
حافظه مهم است، اما چون پيچيده است كتابداران به آن نپرداخته اند. در اثر اين بي توجهي "جامعه از کاربست اثر مفروض چیزی عایدش نمی شود و احتمالاً این سیر تسلسل هر روز تکرار خواهد شد". پس در آزمون هاي استخدامي، حافظه كتابداران را بسنجيم؟!؟

به خدا قبل از انتشار يك مطلب، كمي فكر كردن گناه ندارد.
مهرناز
|
Iran
|
1391/08/20 - 13:46
0
0
به نظر من تكيه بر حافظه شخصي چندان هم مستند نيست عوامل متعدد رواني و اجتماعي به آن خلل وارد ميكند يك فرد هميشه نميتواند به حافظه شخصي خودوابسته باشد از طرفي سيستم هم نميتواند اطلاعات خود را وابسته به حافظه يك شخص نمايدو استفاده از نطامهاي هوشمند براي نگهداري اطلاعات امن تر هستند.در كتابخانه هاي آموزشگاهي و عمومي كه آموزش كاربران در اولويت قرار دارد كتابدار حتي اگر مطلبي را در حافظه دارد بهتر است جواب كاربر را از منابع مستند چاپي و يا غير چاپي به او ارايه نمايد. آزمونهاي بررسي ميزان حافظه هم قابل آموزش هستند .به نظر من كتابدار اگر داراي سواد اطلاعاتي پيشرفته و حس همدلي و مسيوليت پذيري باشد براي شروع كافي است حتي اگر هميشه يك دفترچه يادداشت به همراه داشته باشد.
حسین ناصری
|
Iran
|
1391/08/20 - 10:39
0
0
تمام ویژگی های روانشناختی آدمی از جایگاهی مغزی برخوردارند و در صورتیکه این جایگاه ها از فعالیت کافی برخوردار نباشند دقیقا مثل عضله ای که به کار گرفته نشود تحلیل خواهند رفت.حافظه نیز تابع این اصل است در جامعه ای که مطالعه به عنوان یک ورزش ذهنی حداقل جایگاه را داراست بدیهی است که بتدریج دچار ضعف حافظه و متعاقبا پیامدهای ناشی از آن گردد.
سلطانی
|
Iran
|
1391/08/19 - 20:21
0
0
به نکته ای بسیار مهمی اشاره کردید. نکته ای که این روزها ذهن من و بسیاری از همکاران را به خود مشغول ساخته میزان اهمیت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت است. این دو به نظر ماهیت تفاوت های دارند که به نظر می‌رسد در حرفه ما حافظه بلند مدت از اهمیت بیشتری برخوردار است . نکته دیگر تمرین‌های است که می‌توان در افزایش حافظه موثر باشد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: