کد خبر: 12080
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 ارديبهشت 1392 - 11:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

سخن چون برابر شود با خرد

دکتر یزدان منصوریان

 

لیزنا (گاهی دور / گاهی نزدیک 47)، دکتر یزدان منصوریان، دانشیار دانشگاه خوارزمی: بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی خردمند است. حکیم گرانقدری که توانایی را محصول دانایی می‌داند و از پیشگامان خرد و خردورزی در فرهنگ این سرزمین کهن است. همه می‌دانیم که فردوسی یکی از معماران بنای شکوهمند ادبیات فارسی نیز هست؛ و شاهنامهء ارزشمند او یکی از ستون‌های اصلی این بناست. ستون سترگ و پایداری که از باد و باران نبیند گزند و بنیاد آن بر خردورزی استوار است. هرچند مفاهیم درخشان این اثر بسیارند - و از آن جمله می‌توان به نیکی، آزادگی، برابری، راستی، توانایی و شادی اشاره کرد – اما جایگاه خرد در این میان بسیار ممتاز است. گویی خرد مرکز و کانون درخشانی است که بسیاری از این ارزش‌ها ریشه در آن دارند و از آن چشمه می‌جوشند.

 

شاید روز بزرگداشت فردوسی فرصت خوبی باشد، تا به این پرسش بپردازیم که او خرد را چگونه تعریف می‌کند و از نگاه او خردمند واقعی چه ویژگی‌هایی دارد. در پاسخ به این پرسش به نظرم باید ابتدا به تفاوت بین خرد و خردورزی توجه کنیم. زیرا یکی از جنس فراورده و دیگری از جنس فرایند است. خرد محصول گرانقدر و دستاورد ارزشمند خردورزی است. خرد همچون بافته‌ای است که تار و پود آن دانش و دانایی است و کار خردمند تبدیل این مواد اولیه به محصولی کاربردی است. به بیانی دیگر، خرد بازتاب دانشی است که در زمان، مکان و موقعیتی مناسب به نحوی کار گرفته شود تا در خدمت ارزش‌های والای انسانی باشد. البته ارائه تعریفی جامع و مانع از خرد کمی دشوار است و فردوسی نیز به این دشواری اشاره می‌کند:

 

خرد را و جان را که یارد ستود          وگر من ستایم که یارد شنود

 

فردوسی در شاهنامه جایگاه بسیار رفیعی برای اهمیت خرد ترسیم می‌کند، به نحوی که رسیدن به سعادت را حول محور خرد و خردورزی می‌جوید. او گسستن از این گوهر گرانقدر را با  اسارت برابر می‌داند؛ اسارتی جانکاه و پرهزینه در بند ناخوشایند نادانی.

 

خرد بهتر از هر چه ایزد بداد                        ستایش خرد را به از راه داد

خرد رهنمای و خرد دلگشای                       خرد دست گیرد به هر دو سرای

ازو شادمانی وزویت غمیست                      وزویت فزونی وزویت کمیست

ازویی به هر دو سرای ارجمند                     گسسته خرد پای دارد به بند

 

فردوسی آفتاب دانایی را که در خرد متجلی می‌شود، بهترین سرمایه و تاریکی نادانی را - که خود را در بی‌خردی نمایان می‌سازد - بزرگترین خسارتی می‌داند که می‌تواند منشاء بسیاری از کاستی‌ها و کژی‌ها باشد. اما اینکه خرد چگونه حاصل می‌شود و دستاوردهای آن چیست در بسیاری از ابیات شاهنامه آمده است، که هر یک به وجهی از وجوه این مفهوم چند بعدی اشاره دارد. مثلاً در بیتی پیوند میان وجه شناختی دانش و تاثیر روشنگرانهء آن بر قلب آدمی تبیین شده، که اگر محقق شود، دستاوردهای فراوان دارد؛ که از آن جمله استقرار صلح و دوستی همراه با گسترش راستی و پرهیز از دروغ و ریاکاری است.

 

دلی کز خرد گردد آراسته                             یکی گنج گردد پر از خواسته

شکیبایی و هوش و رای و خرد                       هژبر از بیابان به دام آورد

ز دانش بود جان و دل را فروغ                      نگر تا نگردی به گرد دروغ

ستوده‌تر آنکس بود در جهان                       که نیکش بود آشکار و نهان

 

به نظرم یکی دیگر از ویژگی‌های شاهنامه ماهیت شبکه‌ای و پیوند منسجم میان معانی ابیات آن است. شبکه‌ای از معانی به هم پیوسته که ماهرانه در کنار هم قرار گرفته و خواننده به خوبی می‌تواند ارتباط منطقی و معنایی میان آن‌ها را ببیند. در نتیجه بجای آنکه مفاهیم بنیادین شاهنامه پراکنده و از هم گسسته باشد، شبکه‌ای از معنا میان آن‌ها برقرار است. مثلاً در بیت زیر بازتاب خردورزی در رفتار مسالمت‌آمیز فرد از یک سو و پیوند آن با دانش از سویی دیگر برقرار است. به بیانی ساده‌تر آنچه خرد را می‌سازد، دانش است و آنچه از خرد می‌جوشد و می‌تراود خود را در رفتارهایی همچون مدارا و شکیبایی نشان می‌دهد.

مدارا خرد را برابر (برادر) بود                        خرد بر سر دانش افسر بود

در ابیاتی دیگر – که در بسیاری از بخش‌های شاهنامه دیده می‌شود - فردوسی همچنان جایگاه خرد را برجسته می‌سازد تا زمانی که حتی مرگ را به حیاتی که روشن از نور خرد نباشد، ترجیح می‌دهد. او می‌خواهد خوانندهء شاهنامه را به کمی تامل و درنگ در این زمینه فرا ‌خواند تا خود نتیجه‌گیری کند. زیرا او روشنایی جان را در پرتو نور خرد می‌بیند و از تاریکی نادانی گریزان است.

 

نباشد خرد جان نباشد رواست                    خرد جان پاکست و ایزد گواست

 

ویژگی دیگر این ابیات شفافیت و ایجاز شگفت‌آوری است که در بیان فردوسی نمایان است. تقریباً هیچ ابهامی در آن دیده نمی‌شود و کاملاً روشن و شفاف است. بر خلاف بزرگانی چون حافظ که بخشی از زیبایی کلامشان بر اثر ایهام‌های زیرکانه حاصل می‌شود؛ فردوسی این زیبایی را در شفافیت جستجو می‌کند. مثلاً پندهای ارزشمندی همچون چهار بیتی که در ادامه می‌خوانیم، تاکیدی آشکار بر تامل در کلام، تلاش بی‌وقفه در دانشوری، پرهیز از ریاکاری و در نهایت دادگری است. اگر بخواهیم از منظر هرمنوتیکی به اشعار فردوسی بنگریم، فاصلهء میان تفسیرهای مولف‌محور و مفسر‌محور چندان زیاد نخواهد بود و شفافیتی که در کلام اوست کمترین سوء تفاهم را به همراه خواهد داشت.

 

سخن بشنو و بهترین یادگیر                           نگر تا کدام آیدت دلپذیر

بیارای دل را به دانش که ارز                       به دانش بود تا توانی بورز

خنک آنکه آباد دارد جهان                             بود آشکارای او چون نهان

جز از نیکنامی و فرهنگ و داد                      ز کردار گیتی مگیرید یاد

 

ویژگی دیگر شاهنامه ردپای تفکر سقراطی در آن است. سقراط که می‌گفت آنچه می‌دانم این است که هیچ نمی‌دانم و همین اقرار و اعتراف به نادانی خود نخستین گام برای کسب دانایی است. سقراط که ما را به گفتگو دعوت می‌کند و بر این باور است که فقط از مسیر گفتگوی مسالمت‌آمیز امکان شناخت آنچه می‌دانیم و آنچه نمی‌دانیم فراهم می‌شود. گفتگویی که از جنس جدل نیست و فقط شناخت بیشتر هدف آن است؛ نه اثبات درستی یا نادرستی ایده‌ای مشخص. معیار داوری در گفتگوی سقراطی نیز حقیقتی است که هر دو طرف گفتگو با کمک پرسش‌های روشنگرانه تلاش می‌کنند به آن نزدیک‌ شوند.

 

هرآنگه که گویی که دانا شدم                     به هر دانشی بر توانا شدم

چنان دان که نادان‌تری آن زمان                 مشو بر تن خویش بر بد گمان

سخن را بباید شنید از نخست                     چو دانا شود پاسخ آید درست

 

وجه استدلالی شعر فردوسی نیز می‌تواند زمینهء بحث و بررسی فراوان باشد و نمونه‌های متعدد از این شیوهء تفکر منطقی در ابیات شاهنامه موج می‌زند. سپس او بر اساس همین استدلال‌ها پند و اندرزهایی در اختیار خواننده قرار می‌دهد. پندهایی که پشتوانهء استدلالی دارد و در عین حال بیش از آنکه انتزاعی باشد، کاملاً عینی و کاربردی است. مثلاً در ابیات زیر فردوسی به پایداری اثر نیکی در جهان ناپایدار اشاره می‌کند و شنونده را از دل بستن به جهان فانی برحذر می‌دارد. در عین حال توصیه می‌کند که یکی از یادگارهای ما در این دنیا گفتارمان است که باید در انتخاب آنچه می‌گوییم و می‌نویسیم بسیار هشیار و دقیق باشیم.

 

که نیکی است اندر جهان یادگار                  نماند به کس جاودان روزگار

که گیتی نماند همی بر کسی                        نباید بدو شاد بودن بسی

سخن ماند از تو همی یادگار                      سخن را چنین خوار مایه مدار

 

پندهای فردوسی در توصیه به آموختن دانش و به کار بستن آن نیز بسیارند. اما هر پند و اندرز را با ارائه شاهد و گواهی که متناسب با آن است، همراه می‌سازد. در ادامه نیز بازتاب‌های نادیده گرفتن دانش و خرد را نیز به روشنی یادآوری می‌کند.

 

به رنج اندر آری تنت را رواست                 که خود رنج بردن به دانش سزاست

چنان دان که هرکس که دارد خرد                به دانش روان را همی پرورد

کسی کو خرد جوید و ایمنی                       نیازد سوی کیش اهریمنی

کنون ای خردمند بیدار دل                        مشو در گمان، پای درکش ز گل

همان بی‌خرد کو ندارد خرد                      پشیمان شود هم ز گفتار بد

تنومند را کو خرد یار نیست                   به گیتی کس او را خریدار نیست

 

در پایان باید یادآور شوم که خوشبختانه استقلال بسیاری از ابیات شاهنامه فرصت ارزشمندی است که می‌توان در تک تک بیت‌های آن تامل کرد. گاه یک بیت یا حتی یک مصراع به تنهایی می‌تواند مبنای بحثی مفصل باشد. آنچه در این نوشتهء مختصر آمد، گزیده‌ای کوچک از تصویر بزرگی بود که فردوسی از جایگاه خرد در شاهنامه ترسیم کرده است. اگر شما هم مایل هستید مطلبی به این فهرست اضافه کنید، لطفاً در بخش نظرخواهی سایت بیت‌های دیگری از شاهنامه که دربارهء خرد است، یادداشت کنید. ضمناً اگر فراغتی داشتید نظرتان را دربارهء آن ابیات نیز بنویسید. ضمن آنکه پیوند این خردورزی و دانش‌دوستی فردوسی به آنچه ما کتابداران در گردآوری، سازماندهی و اشاعه دانش انجام می‌دهیم نیز بحث مفصل دیگری است که می‌توانید در نظرات خود به آن نیز اشاره کنید.

برچسب ها :
رضا متقیانی
|
iran
|
1399/09/12 - 22:15
0
1
شاید بررسی تطور استعاره های خرد از دینکرد ششم تا به امروز در فرهنگ ایرانی ما را در برون رفت از بحرانهای همه جانبه ای که اساس تمدن ما را هدف گرفته یاری رساند
محمد رسولی
|
Russia
|
1397/09/21 - 20:01
3
1
لطفا مقاله ی اینجانب راجع به خرد را در مجله ی خواندنی ببینید
Jr
|
Iran
|
1396/07/28 - 23:37
1
14
ب یزدان ک گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم؟
احمد
|
Iran
|
1394/07/29 - 23:14
0
10
خرد گر سخن بر گزیند همی همان را گزیند که بیند همی
کیمیای این روز های مردم جهان خرد است
خرد بهترین جهان بینی است
سروش
|
Iran
|
1394/07/11 - 17:25
1
6
دمت گرم استاد
پاسخ ها
حسن
| Iran |
1395/01/22 - 19:22
عالی
و. رمضاني
|
Iran
|
1392/03/04 - 11:18
1
6
روان را با خرد درهم سرشتم

وز آن تخمی که حاصل بود کشتم

فرحبخشی در این ترکیب پیداست

که نغز شعر و مغز جان اجزاست

بیا وز نکهت این طیب امید

مشام جان معطر ساز جاوید
سعید طولابی
|
Iran
|
1392/03/01 - 08:25
1
5
استاد گرانمایه
جناب آقای دکتر منظوریان. از اینکه اندیشمندان ایران زمین مجددآ به خرد ورزی روی آورده بسیار خوشحالم. در ادبیات غنی ما از این معانی بسیار است و قابل تامل. مفهوم خرد قرنها پیش در ادبیات ما جایگاه رفیعی داشته و جالب است یادآور شوم در سالهای اخیر روانشناسان بزرگی مثل استرنبرگ در مورد مفهوم خرد(WISDOM) کتاب ها و مقالات بسیاری متتشر کرده اند که دستمایه تحقیقات زیادی در سراسر جهان شده. لذا جا دارد بیش از پیش به این گونه مفاهیم توجه شود.
چند بیت دیگر از فردوسی عزیز در مورد خرد چنین است:

خرد افسر شهریاران بود خرد زیور نامداران بود
خرد زنده جاودانی شناس خرد مایه زندگانی شناس
هرآنکو ندارد خرد را زپیش دلش گردد از کردار خویش ریش


به امید خردمندی و خردورزی.
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1392/02/31 - 13:20
2
4
با سلام به یزدان خراسانی همولایتی فردوسی بزرگ . بسیار لذت بردم از انتخاب هوشمندانه و ارزشمندی که این روز ها بسیار به آنها نیازمندیم . حقا که باید خردمندانه اندیشید و خردمندانه سخن گفت و خردمندانه عمل کرد . باز هم متشکرم .
Mohd Haidar Yaqubi
|
Iran
|
1392/02/30 - 12:10
1
6
با سلام خدمت استاد گرامي
بسيار زيبا بود و استفاده كرديم.
صفایی
|
Iran
|
1392/02/30 - 08:10
1
5
حضور استاد ارزشمندم
ویژگی های ابیات فردوسی به خوبی بیان شده بود. ممنون از قلم شیوای شما
رحمنی
|
Iran
|
1392/02/29 - 21:37
3
2
با سلام و خسته نباشی استاد
مطلب جالبی بود
...
جز از نیکنامی و فرهنگ و داد ز کردار گیتی مگیرید یاد

باتشکر فراوان استاد از مطالبتون.
صمیمی نژاد
|
Iran
|
1392/02/29 - 09:09
1
4
درود بر استاد گرامی، چقدر زیباست که یک تحصیلکرده در فرنگ، دانش ماوراء بحار خود را با ریشه خود در هم آمیخته و هویتی نو در نوشته هایش پدید می آورد.
من ابیات ذیل را از شاهنامه برگزیدم که به گونه ای ناظر بر یکی از اهداف غایی سواد اطلاعاتی یعنی یادگیری مادام العمر (همان که فرنگی ها life-long learning ش می خوانند)است:
میاسای زآموختن یک زمان زدانش میفکن دل اندر گمان
چو گویی که وام خرد توختم همه عمر هرچه بایستم آموختم
یکی نغز بازی کند روزگار که بنشاندت پیش آموزگار
ندانی چوگویی که دانا شدم به هر آرزو بر توانا شدم
چنان دان که نادان ترین کس تویی چو گفتار دانندگان نشنوی
استاد، شما برای ما چراغی هستید.
سهيلا جليل نژاد
|
Iran
|
1392/02/29 - 08:26
2
5
با سلام به شما دكتر منصوريان باز هم مثل هميشه دكترمطلب تازه اي به آموخته هاي ما اضافه كرديد. اميدوارم ايران و ايراني با وجود شاعران و نام آوراني چون فردوسي هميشه اين بزرگان را در سرلوحه برنامه زندگي خود قرار دهد . چرا كه با وجود اين عزيزان و نام آوران بايد پر تلاش تر فكر كرد و و به افكار مان عمل داد خصوصا" ما كتابداران كه پايه هاي اصلي دانش ما بر آگاهي و خرد است
Moharram Aghazadeh
|
Iran
|
1392/02/29 - 08:22
2
3
به یزدانی یزدان قسم جز نکویی در نامه ات نیامد به چشم

با احترام و درودهای فراوان، دکتر آقازاده
یک دوست
|
Iran
|
1392/02/29 - 00:14
4
3
استاد دو بیت اول را جا گذاشتید.


کنون ای خردمند وصف خرد

بدین جایگه گفتن اندرخورد

کنون تا چه داری بیار از خرد

که گوش نیوشنده زو برخورد
نارنج
|
Iran
|
1392/02/29 - 00:02
6
2
در نوشته زیبای شما و سندیت گفته های شما که شکی نیست. ولی باز هم بعضی چیزا توی شاهنامه ادمو ازار میده. فردوسی هم ویژگیهای خاص خودشو داره. ادبیاته دیگه. زیاد حرجی بهش نیست.
farzadnia2009@gmail
|
Iran
|
1392/02/28 - 22:08
2
3
با سلام
متشکرم آقای دکتر مطلب زیبا و قابل تاملی بود.به امید افروختن چراغ خرد در همه ابعاد زندگیمان
کیانی
|
Iran
|
1392/02/28 - 20:09
2
7
جناب آقای دکتر منصوریان
با سلام و سپاس از نوشتن و نوشته زیبایتان.

تو چيزي مدان كز خرد برتر است
خرد بر همه نيكويها سر است

موفق باشید
مرتضي نژاد
|
Iran
|
1392/02/28 - 19:55
0
6
درود بر شما
مثل هميشه تأمل برانگيز بود با نگاهي تازه و زيبا.
محرابی
|
Iran
|
1392/02/28 - 12:35
0
5
مثل همیشه به دل نشست ممنون از شما
لیلا
|
Iran
|
1392/02/28 - 08:56
1
5
پذیرندهٔ هوش و رای و خرد

مر او را دد و دام فرمان برد

ز راه خرد بنگری اندکی

که مردم به معنی چه باشد یکی
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1392/02/26 - 20:13
1
6
مهمترین بیتی که یکی از شاهکارهای شاهنامه به شمار می‌آید همین مصرع آغازین شاهنامه است که با نام خدا خرد شروع می کند:
به نام خداوند جان و خرد
در مابقی بیتهای این قطعه هم به خرد توجه داشته و یکی از اشعاری را که حکم ضرب المثل در بین مردم یافته را هم در این قطعه می گوید:
توانا بود هر که دانا بود

ز دانش دل پیر برنا بود
رحمت الله فتاحی
|
Iran
|
1392/02/25 - 17:11
0
5
درود بر یزدان
براستی که حق مطلب را در باره حکیم فرزانه توس ادا کرده ای

جالب است که اشاره کنم در مراسم تقدیر از 4 تن از پیشکسوتان کتابداری (دکتر حری، دکتر آزاد، دکتر دیانی و دکتر صدیق بهزادی) اوایل دهه 1380 در سالن علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، من از خانم رضایی، کارشناس ارشد کتابداری و فرزند رضا کرم رضایی هنرپیشه فقید، خواستم که این اشعار فردوسی را در ستایش خرد و خردورزی دکلمه کند که مورد توجه حاضران قرار گرفت
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: