کد خبر: 13067
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 شهریور 1392 - 13:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

ایفلای هفتاد و نهم

دکتر ميترا صميعي

 لیزنا (گاهی دور/ گاهی نزدیک: 57)،دکتر ميترا صميعي، مدير كل پردازش و سازماندهي اطلاعات مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران:

 

هفتاد و نهمین کنفرانس و مجمع عمومی فدراسیون بین المللی انجمن ها موسسات کتابداری (ایفلا)  ازهفدهم تا بیست و سوم آگوست 2013 برابر با بیست و ششم مرداد تا اول شهریور ماه 1392 ، با حضور بيش از 3000 شركت كننده از بيشتر كشورهاي جهان به ويژه سنگاپور، مالزي، اندونزي،  ژاپن و تايلند در مرکز بین‌المللی گردهمایی و نمایشگاه‌های [1] Suntec سنگاپور و با محوریت موضوعی «کتابخانه های آینده:امکانات نامحدود» برگزار شد.  مركز بين‌المللي گردهمايي و نمايشگاه‌هاي سانتك در بلوار رافلز ، شهر سانتك واقع شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 جمهوری سنگاپور  با مساحت 710،02 كيلومتر مربع ،کشوری در آسیای جنوب شرقی است. بیشتر جمعیت این کشور در منطقه شهر سنگاپور متمرکز هستند و بقیه خاک این جزیره را جنگل‌های بارانی استوایی پوشانده است و مهمترین فعالیت مردم در آن مناطق کشاورزی است. سنگاپور از قرن نوزدهم مستعمره انگلیس شد و طی جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۴۲ تا سال ۱۹۴۵ به دست ژاپن افتاد. پس از آن جزئی از مالزی شد و سرانجام در ۱۹۶۵ از مالزی اعلام استقلال کرد. سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن که به بخش خدمات، چینی، تولیدات الکترونیکی و صنایع دستی وابسته است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده است. جمعيت اين كشور حدود 5،076،700 نفر و زبان رسمي آن انگليسي و ماندارين تاميل مالايي است .پايتخت آن شهر سنگاپور است و واحد پول آن دلار سنگاپوري (SGD) است.

 

 

 

همايش امسال با مشاركت ايفلا، كتابخانه ملي سنگاپور و انجمن كتابداري سنگاپور و پشتيباني 26 موسسه و نهاد از جمله اُ.سي.ال.سي ، الزوير ، ابسكو ، دانشگاه ملي سنگاپور و....برگزارشد.

 

 

 

برنامه هاي همايش

روز اول و دوم برپايي همايش(15و16 اوت) به نشست كميته‌هاي حرفه‌اي و هيئت مديره اختصاص داشت. در روز سوم برپايي همايش (17 اوت) كميته‌هاي دائمي مرتبط با فعاليت‌هاي مختلف ايفلا در در 58 گروه كاري و گروه‌هاي مختلف ملي، منطقه‌اي و زباني حاضر در همايش از جمله بخش كتابخانه‌هاي پژوهشي؛كتابخانه‌هاي دانشگاهي؛كتابشناسي؛سواد و خواندن؛ خدمات مرجع و اطلاعاتي؛ مديريت و فناوري؛ استانداردها؛ حفاظت و نگهداري؛ كتابخانه‌هاي حقوقي؛ سواد اطلاعاتي و ... نشست‌هايي را ترتيب دادند. برنامه‌هاي عمومي از روز 18 اوت آغاز شد. اينجانب به همراه خانم دکتر تيمور‌خاني بعد از ظهرساعت 7:30  شنبه17 اوت (26 مرداد ) به وقت محلي سنگاپوروارد سنگاپور شدیم و مستقیم به هتل رویال کوین که از طرف سازمان رزرو شده بود رفتیم.

 

قبل از شروع افتتاحيه به همراه خانم دكتر تيموري خاني ثبت نام در ايفلا انجام گرفت و نشست افتتاحيه در 18 اوت در سالن نمايشگاه طبقه چهارم اتاق شماره 404-405 مركز سانتك ساعت 10:30 صبح آغاز شد. ابتدا سخنراني توسط سخنران كليدي و اصلي پروفسور چان هنگ چي[2] با عنوان «آيا كتابخانه‌ها براي تغيير بزرگ آماده هستند[3]؟» از وزارت امورخارجه سنگاپور انجام گرفت و سپس رئيس ايفلا اينگريت پرنت ضمن خوش‌آمد گويي به اهميت برگزاري ايفلاي امسال و حركت كتابخانه‌ها به استفاده از فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و تمركز ايفلاي امسال به بحث كتابخانه‌هاي ديجيتالي و استانداردهاي آن اشاره نمود. سپس برنامه‌هاي بومي و محلي كشور سنگاپور به نمايش در آمد. بعد از نشست افتتاحيه، برنامه هاي عمومي ايفلا آغاز شد.

 

اينجانب در جلسه كميته استانداردها شركت كردم. در ابتدای این جلسه رئيس اين كميته پاتريس لندري[4] درباره فعاليت‌هاي انجام شده در كميته استاندارد ايفلا گزارش داد. در اين جلسه اينجانب درباره كميته متناظر TC46 سازمان ملي استاندارد و نيز ارتباط با ايزو و همكاري سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با سازمان ملي استاندارد و نيز نويد تشكيل كميته استاندارد در سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران گزارشي ارائه دادم كه مورد استقبال حاضران قرار گرفت و قرار شد با اين كميته همكاري نزديك داشته باشيم.

 

سپس در جلسه سازمان ملي و ارتباطات بين‌المللي گروه‌هاي ويژه علاقه‌مند در سالن همايش‌ها در طبقه چهارم، شماره 406 با موضوع كليدي: خط مشي، راهبرد، حمايت شركت كردم.  در اين جلسه 5 مقاله ارائه شد. مقالات ارائه شده از كتابخانه‌هاي ملي فرانسه، نيوزيلند و چين و نيز انجمن كتابداري آلمان و انجمن كتابداري هلند بود و در خصوص همكاري كتابخانه‌هاي ملي و انجمن‌ها ، موسسات مرتبط موضوعي به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

در بعد از ظهر همان روز افتتاحيه نمايشگاه در سالن همايش در طبقه چهارم شماره 401-403 در ساعت 4 بعد ظهر برگزارشد . اين نمايشگاه با شركت حدود 120 موسسه و نهاد از جمله الزوير، بوكر، بريل، ابسكو، زتا، انتشارات ايفلا، اُ.سي.ال.سي، كتابخانه الكترونيكي، اينتك[5]، اسپرينگر، انتشارات سِیج[6]، امرالد[7]  و نظاير آن برگزار شد. در اين نمايشگاه، موسسات به ارئه تجهيزات كتابخانه اي، توليدات علمي، نرم‌افزارهاي كتابخانه‌اي ، ابزارهاي ديجيتال‌سازي ، انواع اسكنرها  و انتشارات كتابخانه‌اي پرداختند. اين نمايشگاه تا 21 اوت ادامه داشت .

 

 

 

در تاريخ 19 اوت صبح ساعت 8:30 تا 9:15 رئيس ايفلا خانم پارنت در سالن همايش شماره 404-405 گزارشي از 5 گرايش کلی را مطرح كرد :

 

  1. فن‌آوري‌هاي نوين، هم افزايش و هم محدوديت دستيابي به اطلاعات را در برخواهد داشت.
  2. آموزش آنلاين يا برخط آموزش سنتي را تغيير و قطع خواهد كرد؛
  3. بهره‌وري وداده‌ها و امور شخصي شكل تازه‌اي خواهد يافت؛
  4.  جوامع مبتني برارتباط هيبريد توجه خواهند شد و به گروه‌هاي جديد اختيار مي‌‎دهند.
  5. اقتصاد اطلاعات جهاني از طريق فناوري‌هاي نوين دگرگون مي‌شوند.

 

سپس از ساعت9:30 الي 11:30  در نشست كتابخانه ملي و خط مشي اطلاعاتي به عنوان ابتكاري براي كتابخانه‌هاي آينده در سالن نيكول 3 در طبقه سوم سانتك برگزار شد . در اين جلسه 4 مقاله ارائه شد. اولين مقاله در خصوص ادغام كتابخانه ملي و آرشيو ملي سنگاپور مطرح شد كه در اين جلسه تجربيات ادغام سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران مطرح گردید.

 

در كنار نمايشگاه در سالن 130پوسترهای پذيرفته شده در همايش در روزهاي 19 اوت الي21 اوت به نمايش در آمد. موضوع كلي پوسترها موضوع اصلي ايفلا يعني «كتابخانه‌هاي آينده: امكانات نامحدود» بود. در بخش پوستر،  ايرانيان حضور پررنگي داشتند. در اين بخش 4 پوستر از ايران شركت داشت. دكتراميرضا اصنافي و مريم پاكدامن از دانشگاه شهيد بهشتي و كتابخانه زلزله شناسي؛  محمد مهدي جهاني يكتا از پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران( ايرانداك)؛ حميدرضا مختاري از دانشگاه کرج و سيدعباس مرجاني از كتابخانه آستان قدس رضوي. نويسندگان پوسترها با حضور در كنار پوسترها توضيحات لازم را به بازديدكنندگان مي‌دادند.

 

عناوين پوسترهاي پذيرفته شده به ترتيب به شرح زير است:

 

1

Amir Reza Asnafi
& Maryam Pakdaman Naeini

A survey on Iranian archivists to produce prototype archival software for Iranian archival centers

2

Mohammad Mahdi Jahani Yekta

University Libraries: Mirrors of Dissertation Research Trends

3

Hamidreza Mokhtari Aski

Design and implement a digital reference in an agriculture library using TC technology

4

Seyyed Abbas Marjani

Comprehensive Analysis in Providing Research and Consulting Services from the Standpoints of Research Hall Members Located in Astan Quds Razavi Central Library

 

از ساعت 11:30 الي 12:45 در سالن همايش 401-403 به بازديد از پوسترهاي به نمايش در آمده پرداختيم و ملاقاتي با ايرانيان ارائه دهنده پوسترها داشتيم.

 

 

 

 

 

 

سپس اينجانب در همان سالن نمايشگاه در غرفه ايفلا براي پرداخت حق عضويت کتابخانه ملی در ايفلا كه به من ماموريت داده شده بود به بخش اداري ايفلا مراجعه كردم و حق عضويت را به مبلغ 542.50 يورو  پرداختم و در آنجا به من كارت قرمز راي براي شركت در  تصويب مصوبات ايفلا در جلسه عمومي داده شد.

 

از ساعت 12:45 الي 16 در  طبقه چهاردهم ساختمان كتابخانه ملي سنگاپور براي  نصب و ارائه پوستر سركار خانم تيمورخاني و اكبري داريان بوديم و پس از ان در تور بازديد كتابخانه ملي سنگاپور از ساعت 2:30 الي 3:30 بوديم . در كتابخانه ملي سنگاپور از بخش هاي مرجع ، تالارهاي عمومي و تخصصي ، كتابخانه ديجيتال ، كتابشناسي ملي آن بازديد كرديم.

 

 

 

 ساعت 16 الي 18 بعد ظهر در جلسه رده‌بندي و نمايه‌سازي در سالن همايش اتاق 404-405 در حضور يافتيم. موضوع جلسه: عقايد، ابتكارات، پيش‌بيني نكات جديد بود که با ارائه چهار سخنران از كشورهاي امريكا، آلمان، سري لانكا و هند برگزار شد. بيشتر مقالات حول موضوعاتي از قبيل: رده‌بندي منابع وب؛ رده‌بندي‌هاي جديد نظير تاكسونومي، فاكسونومي، آنتولوژي؛ سيستم‌هاي آنتولوژي؛ ابزار دستيابي موضوعي؛ سيستم رده‌بندي مدارك بودند.

 

در تاريخ 20 اوت در اجلاس روساي كتابخانه‌هاي ملي كشورها (CDNL) از ساعت 8:30 الي 17 بعد ظهر شركت داشتم که شرح این جلسات در ادامه ارائه می‌شود:

 

چهلمين كنفرانس روساي كتابخانه هاي ملي كشورها (CDNL) در تاريخ 20 اوت 2013 با شركت روساي كتابخانه‌هاي ملي 160 كشور جهان در هتل فولرتون سنگاپور برگزار شد. در اين اجلاس اينجانب به نيابت از رياست محترم سازمان، دكتر اسحق صلاحي شركت داشتم. ابتدا ثبت نام از شركت‌كنندگان در ساعت 8 صبح انجام گرفت و سپس جلسه به طور رسمي ساعت 8:30 صبح  در سالن 2 زير زمين هتل آغاز شد . ابتدا رئيس CDNL آقاي جان تسب [8]  به تمامي شركت‌كنندگان خوش‌آمد گفت و سپس شركت‌كنندگان خودشان را معرفي كردند. در ابتدا مصوبات سال گذشته مورد مشورت گذاشته و تصويب شد و سپس ساعت  8:50  رئيس CDNL گزارشي از فعاليت هاي اين اجلاس ارائه داد و پس از آن، ابتدا گزارشي از فعاليت‌هاي دیگر ايفلا به شرح زیر ارائه شد:

 

  1. گزارش از بخش كتابخانه‌هاي ملي ايفلا توسط رئيس بخش، آقاي مارتين ويد
  2. گزارش از فعاليت‌هاي كميته استانداردهاي ايفلا و نحوه همكاري و تعامل آن با سازمان جهاني ايزو و كميته فني TC46  ايزو توسط پاتريس لندري
  3. گزارش از كميته دسترسي آزاد به اطلاعات و آزادي بيان FAIFE  توسط كاي اكهولم
  4. گزارش از كميته آسيا و اقيانوسيه كه توسط ايان ياپ

 

سپس گزارشي از جلسات منطقه اي CDNL توسط روساي آنها ارائه شد:

  1. گزارش از نشست منطقه‌اي يك سازمان بين دولتي براي كتابخانه‌هاي ملي آيبرو و امريكا
  2. كنفرانس كتابداران ملي اروپا (CENL) توسط برنو راكين  رئيس كتابخانه ملي فرانسه
  3. كنفرانس مديران كتابخانه‌هاي ملي  درآسيا و اقيانوسيه توسط رئيس كتابخانه ملي مالزی.
  4. انجمن چيني نيوفاندلند و لابرادور(CANL) به دليل عدم شركت ريئس كتابخانه ملي افريقاي جنوبي ، رئيس CDNL اقاي جان تسب ارائه كردند.

 

در خلال اين اجلاس سخنراني دیگری توسط رئيس كتابخانه ملي سنگاپور اقاي جينه تان[9] با عنوان «كتابخانه هاي ملي آينده» و خدماتي كه در كتابخانه ملي سنگاپور در به كارگيري از فناوري‌هاي نوين به‌كار بردند،  ارائه شد.در خصوص كتابخانه ديجيتال و به‌كارگيري موبايل براي جستجوي كتابشناسي نیز سخناني ايراد نمودند.

 

سپس در ساعت 11 الي 11:30 در جلسه اشتراك اطلاعات، دو كتابخانه كتابخانه ملي مالزي و كتابخانه ملي ويتنام  در خصوص اشتراك اطلاعات و نيز فعاليت‌هاي انجام شده در كتابخانه‌هايشان گزارش دادند. وپس از آن سركار خانم نيآن ليك كه[10] از  هيات امناي كتابخانه ملي سنگاپور درباره به اشتراك‌گذاري نتايج مباحث ميزگرد در سنگاپور در مورد همكاري بين كتابخانه‌هاي ملي و آرشيو ملي به سخنراني پرداختند. عنوان سخنراني ايشان عبارت بود از «ادغام كتابخانه ها و آرشيو هاي ملي: چشم انداز» .در اين سخنراني ايشان نظرات چهار متخصص از جمله دكتر دانيل .جي كارون[11] از كتابخانه و آرشيو ملي كانادا ؛ هن جانسن[12] از كتابخانه ملي هلند ؛ بيل مكنات[13] از كتابخانه ملي نيوزيلند؛ و ماري چريستين[14] از كتابخانه ملي سوئيس در ميز گرد كتابخانه ها و آرشيوها كه در 28-30 جون 2013 در سنگاپور برگزارشده بود را ارئه كرد. نتيجه اين ميزگرد موارد زير بود :

 

-          متخصصان كتابداري و آرشيوي موضع تخصصي خود را براي شبكه سازي و تعامل به همكاران بين‌المللي حفظ كنند.

-          گردآوري مجموعه‌ها مانند نقشه‌ها ، نسخه‌هاي خطي، تصاوير و ساير قالب‌ها كه هر دو جنبه آرشيوي و كتابداري را دربر مي‌گيرد.

-          به كارگيري فرايندهاي ديجيتال سازی، حفاظت و نگهداري و احتمالا سازماندهي منابع

-     خدمات كاربر مي‌تواند حوزه‌اي را در برگيرد كه منافع آن براي كاربر ملموس‌تر باشد و كاربران به طور بالقوه هم در فرايندهاي كتابخانه‌اي و هم آرشيوي به شيوه منسجم به منابع دستيابي پيدا كنند.

-          مديريت تغيير در فرايند شناسايي همياري ممكن كه بايد به خوبي برنامه‌ريزي شود .

-          تغييرات براي اجرا در مشورت با مشاوران و كارمندان مرتبط بايد برنامه ريزي  و انجام گيرد.

 

سپس در اين جلسه  خانم انگريد پارنت رئيس ايفلا گزارشي از عملكرد ايفلا در دوسال مديريت خود بيان كرد و در خصوص حفاظت ميراث فرهنگي و همكاري متقابل ايفلا ، يونسكو و CDNL و همچنين پنج گرايش كليدي ايفلا در سال هاي آينده سخنانی ارائه كردند .

 

همچنين رئيس انتخابي جديد ايفلا خانم سينيكا سيپيلا[15] از كشور فنلاند براي سال هاي 2013-2015 به عنوان رئيس جديد و انتخابي ايفلا به حاضران جلسه معرفي شدند. وی که پیش‌تر رئيس انجمن کتابداران فنلاند و از سال 1997  در هیأت مدیره انجمن کتابداران فنلاند فعال بوده است. وی همچنین عضو هیأت مدیره ایفلا طی سالهای 2007 تا 2009 و 2009-2011 و عضو کمیته دائمی بخش انجمن های مدیریت کتابخانهMLAS) )طی سالهای 2003 تا 2011 و در سالهای 2007 تا 2009  رئیس این کمیته و نیز در سال 2012 معاون کمیته ملی برگزار کننده کنگره جهانی ایفلا بوده است. سپس خانم سيپيلا در خصوص شعار كليدي خود با عنوان «كتابخانه هاي قوي و جوامع قوي» و برنامه‌هاي آينده خود سخنراني نمودند.  پس از آن دبير ايفلا درباره فعاليت‌هاي انجام شده گزارشی ارائه كردند و گزارشي هم از گردش مالي ايفلا ارائه شد.

 

سپس پذيرايي ناهار انجام گرفت وقبل از آن عكس دسته جمعي از حاضران در اجلاس گرفته شد.

 

 

 

 

 

جلسات دیگری نیز از جمله گروه‌هاي مباحثهA,B,C   در تالارهاي مجزا در موضوعات مختلف براي بحث و اظهار نظر علمي انجام گرفت. گروه A   درباره  آينده كتابخانه هاي ملي با رياست جينه تان، رئيس كتابخانه ملي سنگاپور در تالار شماره 2 اداره و برگزار شد . گروه B درباره معاني ضمني و الزاماتي براي كتابخانه هاي ملي با رياست باس ساونيجه از كتابخانه ملي هلند در تالار شماره 1 زيرزمين هتل اداره وبرگزارشد . اینجانب در گروه رقمي كردن مجموعه‌هاي كتابخانه و حقوق  ديجيتال(گروه C) كه رئيس جلسه آن آقاي مارتين ويد، از كتابخانه ملي اسكاتلند بود ثبت نام و شركت كردم وگزارشي از وضعيت كتابخانه ملي در خصوص ديجيتال‌سازي منابع، تعداد منابع اسكن شده و تعداد اشياي ديجيتالي ارائه نمودم. همچنين در خصوص وضعيت حفاظت ديجتالي و امنيت اطلاعات در شبكه و كتابخانه ديجيتالي سازمان و نيز وضعيت انباره ديجيتالي و نرم‌افزار كتابخانه ديجيتالي، سازماندهي و پردازش منابع در سازمان، به كارگيري يوني مارك  و دابلين كور در كتابخانه ديجيتال و همچنين در خصوص اينكه در ايران در خصوص حق مولف ديجيتال اقداماتي شروع شده و كتابخانه ملي ايران مايل است با كتابخانه هاي ملي ديگر و ايفلا تعاملاتي  در خصوص اجرايي و عملياتي كردن حق مولف ديجيتال داشته باشند توضيحاتي ارائه كردم.

 

پس از اتمام جلسات مباحثه گزارشي از نتايج جلسات توسط روساي جلسات ارائه شد.در انتها پيشنهاداتي براي برنامه هاي آينده ايفلا ارائه شد و رئيس كتابخانه ملي فرانسه تمامي روساي كتابخانه هاي ملي كشورها را به شهر ليون فرانسه براي شركت در  جلسه CDNL   سال  2014 دعوت كرد . ودر انتها خانم الين ان جي[16] رئيس كميته ملي ايفلا2013 سنگاپور سخناني را ايراد نمودند . در جلسه CDNL   اينجانب با نماينده اعزامي از كتابخانه ملي قطر ، رئيس كتابخانه ملي فيليپين ، رئيس كتابخانه ملي نروژ ، مدير كل كتابخانه ملي پرتغال ، نماينده اعزامي كتابخانه ملي استوني ، رئيس كتابخانه ملي اندونزي ، رئيس كتابخانه ملي سنگاپور ،مدير كل مجموعه ها در كتابخانه بريتانيا ،رئيس كتابخانه ملي فرانسه، معاون كتابخانه ملي ويتنام، درباره مسائل مربوط به كتابداري به بحث و گفتگو پرداخته شد. سپس از هتل به كتابخانه ملي سنگاپور رفتند و پس از آن برنامه‌اي به نام شب فرهنگي در كلوپ ساحلي تانجونگ ترتيب داده شده بود كه هيات اعزامي  در اين ضيافت شام به دليل عدم رعايت موازين اسلامي شركت نكردند. در پایان این روز  برای گشت در جزیره سنتزوا  به همراه برخي از  شرکت کنندگان مسلمان ایفلا  نظير اندونزي، مالزي به همراه خانم تيموري خاني عازم آنجا شدیم.

 

در روز 21 اوت  در ساعت 8:30 الي 9:15 در جلسه عمومي در سالن همايش شماره 404-405درسخنراني با عنوان «كتابخانه‌هاي همه جا حاضر در محيط پيوندي» توسط دكتر پاراگ خانا[17] شركت كرديم. سپس در جلسه معدن طلا ! متن و داده كاوي در مجلات : كتابدارن ، ناشران و محققان پيايندها و ديگر منابع پيوسته با موضوع كليدي "خدمات و دستيابي موثر كاربران"  شركت كردم. در اين جلسه 4 مقاله از كشورهاي امريكا آذربايجان وانگلستان ارائه شد. مقاله دوم كه عنوان آن «داده‌كاوي در كتابخانه ها» بود و توسط هلن هنريچ از كتابخانه ايالتي كاليفرنيا ارائه شده بود به مقايسه داده‌كاوي در وب سايت هاي كشور ايران و آلمان پرداخته بود.

 

سپس  از ساعت 11:45 الي 13:45 در جلسه استانداردهاي آينده : امكانات محدود – كميته استانداردها   با موضوع كليدي «خط مشي ، راهبرد وابتكار» در سالن ساميت 2 طبقه سوم شركت كردم. در اين جلسه 5 مقاله ارائه شد .مقاله قابل توجه در اين جلسه كه مي تواند براي سازمان نيز مفيد باشد ، مقاله اي درباره استاندارد ديزي بود كه در بخش نابينايان مفيد است و استاندارد ALTO  كه در اداره كل منابع ديجيتال از نتايج آن مي تواند بهره ببرند.

 

سپس در جلسه حفظ ميراث فرهنگي در آسيا : نوآوري در همكاري – برنامه فعاليت هاي مركزي حفاظت و نگهداري (PAC)  با موضوع كليدي «دستيابي رايگان و منابع ديجيتالي» شركت كردم در این جلسه 4 مقاله ارائه شد و اينجانب از تجربيات كتابخانه ملي نيوزيلند، چين،كنگره امريكا، رئيس كميته منطقه اي PAC ايفلا و رئيس PAC ايفلا در خصوص حفاظت ديجيتالي، راهبردها، شيوه ها، چالش‌هاي همكاري، حفظ ميراث ديجيتالي، معرفي كتابخانه جهاني ديجيتالي در آسيا، بهره بسيار بردم. در پایان این روز جلسه رای گیری در سالن همايش شماره 404-405  برگزار شد. در این جلسه دو مسئله مهم مورد تصویب قرار گرفت. نخست تغییر زمان برگزاری ایفلا 2014  در فرانسه از اگوست به نوامبر و دیگری افزایش حق عضویت ایفلا بود.

 

 

 

 

 

 

در روز 22 اوت (31مرداد ) با معاون كتابخانه ملي ويتنام خانم كيوتوي نگا[18]  در حاشيه جلسه انتخابات رئيس  ملاقات داشتيم و  درباره كليات  متن تفاهم نامه همكاري كتابخانه ملي ويتنام و كتابخانه ملي ايران بايكديگر گفتگو كرديم و درباره فعاليت‌هاي دو كتابخانه  هر دوگزارش ارائه كرديم. ابتدا خانم كيوتوي نگا به گزارشي از تعداد منابع اسلامي و مجموعه‌هاي ديجيتالي موجود در كتابخانه ملي ويتنام پرداخت وسپس اینجانب گزارشي از فعاليت هاي سازمان اسنادوكتابخانه ملي ايران را ارئه کردم. ایشان بعد از مطالعه تفاهم نامه اظهار داشتند که با کلیات آن موافق هستند ولی برای امضای آن نیاز به مجوز وزارت فرهنگ کشورشان دارند.

 

 

 

 

سپس در جلسه  آموزش و پرورش براي كتابداران STEM ديدگاه بين المللي – كتابخانه هاي فناوري و علوم در سالن همايش  شماره 404-405 با 6 سخنراني برگزار شد.در اين نشست  در سخنراني يكي از ايرانيان به نام محمدرضا مختاری عسکری از مركز آموزش عالي كشاورزي امام خميني  شركت كرديم . در كنار اين نشست من در جلسه راهبردهاي مجموعه ديجيتال در كتاخانه هاي ملي: چالش‌ها و فرصت‌ها– كتابخانه‌هاي ملي با موضوع كليدي «دستيابي رايگان و منابع ديجيتالي» شركت كردم. پس از آن در جلسه توافقات بين‌المللي كه بر چارچوب سياست ملي استثنائات و محدوديت‌هاي كتابخانه‌ها تاثير مي‌گذارد، قانون كپي رايت و موضوعات حقوقي ديگر (CLM)  در اتاق 324/325 در طبق سوم سانتك شركت كردم و پس از ارائه مقاله دوم كه درباره همكاري ايفلا و سازمان WIPO بود بلافاصله به جلسه توسعه خدمات متاديتا مارك با اطلاعات آزاد مرتبط با فعاليت‌هاي مركزي يوني مارك برگشتم تا از مطالب مرتبط به مارك و يوني مارك و تجربيات جديد در اين استفاده کنم. در اين نشست مقالات بسيار خوبي از كتابخانه ملي فرانسه در خصوص از مارك به RDF و امريكا در خصوص  از يوني مارك به RDF  ارائه شد. در اين نشست 3 مقاله ارائه شد و متاسفانه به دليل عدم حضور خانم سعيده اسلامي در نشست و عدم هماهنگي با هيات اعزامي ايفلا، مقاله ايشان ارائه نشد. رياست جلسه با سركار خانم ماريا لنز كوردرييو از كتابخانه ملي پرتغال بود كه در گفتگويي كه با ایشان داشتم، از فعاليت‌هاي بخش پردازش سازمان به ويژه سرعنوان موضوعي فارسي و گسترش رده بندي و يوني‌مارك اطلاع داشتند. من هم نويد تدوين ويراست چهارم سرعنوان موضوعي را به ايشان دادم و خيلي خوشحال شدند. ايشان به خوبي سركار خانم سلطاني را مي شناختند و از من خواستند به ايشان سلام برسانم. در پايان نيز جلسه اختتاميه  با حضور كثيري از شركت‌كنندگان در بعد ظهر 22 اوت در سالن همايش شماره 404-405 برگزارشد. در اين جلسه رییس جدید ایفلا معرفی و از رییس قبلی تقدیر به عمل آمد و اعلام گردید که ایفلای سال 2015 درشهر كيپ تاون  کشور آفریقای جنوبی  برگزار خواهد شد . در اين جلسه موضوع سال آينده ايفلا و محل برگزاري آن درشهر ليون فرانسه اعلام شد و درباره تاريخچه و جاذبه‌هاي توريستي فرانسه مطالبي بيان گرديد و شركت‌كنندگان به شهر ليون فرانسه دعوت شدند. در اين جلسه شیهو سوزوکی، ارائه دهنده پوستر شماره 77 از میان 150 پوستر ارائه شده در کنگره جهانی ایفلا 2013، با عنوان «کتابداران فوکوشیما» برنده بهترین پوستر کنگره جهانی کتابداری و اطلاع رسانی 2013 شد.

 

 

 

 

 

 

هیأت داوران دلایل انتخاب این پوستر را در موارد زیر دانستند:

- بيان یک داستان قهرمانانه ؛

- نشان می‌دهد که کتابخانه ها می‌توانند بر جامعه تأثیر بگذارند و در ایجاد محیطی متفاوت برای عموم مردم اثرگذار باشند؛

- طراحی ساده و تصاویری که با دست کشیده شده‌اند؛

- تنظیم و جنبه هنری خوب.

بهترين و فعال‌ترين كميته ايفلا، كميته امريكاي لاتين و كارائيب انتخاب شد.

 

جلسات ماهواره‌اي

امسال دو جلسه ماهواره‌اي پيش از آغاز همايش در بنكوك تايلند و سنگاپور برگزار شد. در جلسه ماهوراه‌اي بانكوك تايلند امسال در حوزه «حمايت‌هاي نوين از ميراث فرهنگي: نوآوري در توليد مواد آموزشي براي كودكان و نوجوانان» دو مقاله از ايران از سازمان اسناد وكتابخانه ملي ايران پذيرش شده بود كه عناوين آن به ترتيب عبارتند از :

1.حق به کارگیری به ویژه اینترنت برای بازیابی و احیای هویت فرهنگی از دست رفته کودکان ایرانی/ از ميترا صميعي، كه به دليل عدم حضور در تايلند و حضور در سنگاپور ارائه نشد.

2. و ضعیت نرم‌افزارهای آموزشی کودکان از نظر ذخیره و بازیابی و معیارهای طراحی نرم‌افزارها در ایران یک تجربه ایرانی/ از فريبا هاشمي، كارشناس ارشد اداره كل پردازش و سازماندهي ارائه شد.

 

روز جمعه  23 اوت (اول شهریور) نشست های ایفلا به پایان رسید. برای دیدن باغ ارکیده راهی این مکان شدیم و بعد از ظهر برای خرید به بازار محلی رفتیم.

 

شنبه 24 اوت(2 شهریور) ساعت 3 صبح به فرودگاه اعزام شدیم که بعد از پرواز به کوالالامپور برای حدود 5 ساعت در فرودگاه کوالالامپور توقف داشتیم بعد از آن در ساعت 18 وارد فرودگاه امام خمینی شدیم.

 



[1] .Suntec Singapore International Convention & Exhibition Center

[2] .Chen Heng Chee

[3] .Are Libraries Ready for the Big Change?

[4] .Patrice Landry

[5] .INTECH

[6] SAGE

[7] .Emerald

[8] .John Tsebe

[9] .Gene Tan

[10] .Ngian Lek Choh

[11] .Dr.Daniel J. Caron

[12] .Han Jansen

[13] .Bill Macnaught

[14] .Marie-Christine

[15] Sinika Sipla

[16] .Elaine Ng

[17] .Dr Parag Khanna

[18] Kieu Thuy Nga

 

 

 

برچسب ها :
حمیدرضا مختاری اسکی
|
Iran
|
1392/06/20 - 16:47
4
3
سلام، از زحمت سرکار خانم دکتر صمیعی و همکار ایشان خانم تیمور خانی برای این گزارش کامل تشکر میکنم. همچنین ایشان زحمت شرکت در سخنرانی بنده و ثبت تصاویر آن را نیز کشیدند که بازهم جای قدردانی دارد.
مهتاب
|
Iran
|
1392/06/19 - 22:22
3
3
گزارش خوبی بود. از نماینده خوب کشورمان خانم صمیعی ممنونم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: