کد خبر: 15715
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 تیر 1393 - 22:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

هر خانواده‌ای کتابدارش

        شهرزاد مقصودی نسب

 

لیزنا (گاهی دور / گاهی نزدیک: 85): شهرزاد مقصودی نسب، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی: گاهی در حالی ‌که نشسته‌ایم، دراز کشیده‌ایم، یا حتی ایستاده‌ایم غرق می‌شویم! برای غرق شدن وجود آب ضروری نیست! گاهی می‌شود غرق در خواندن، گوش دادن، دیدن، اینترنت و ...شد. وجه مشترک غرق شدن در آب، در خواندن و .... تنهایی است. انگار در یک لحظه هیچ چیزی به جز آب، کتاب، موسیقی و ... وجود ندارد و حس نمی‌شود.

 

آدم‌ها در تنهایی هم غرق می‌شوند. لحظه‌هایی که به جز خودشان هیچ چیزی وجود ندارد و با وجود اینکه گاهی در جمع هستند اما انگار هیچ کس نیست تا با او همراه شوند. شاید گاهی ‌بشود با یک کتاب، یک قطعه موسیقی، یا یک فیلم خوب در تنهایی غرق شد و بعد از این تنهایی لازم است که دوباره به جمع برگشت و این بار زمان به اشتراک گذاشتن خاطرات یک سفر است! سفری که از غرق شدن داشتیم.

 

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که همه چیز یک راهنما و دستور عمل دارد! یاد گرفته‌ایم برای انجام هر کاری گوگل کنیم و یک شیوه‌نامه چند خطی پیدا کنیم و کارمان را به سرانجام برسانیم، اما فراموش کرده‌ایم که گاهی اوقات باید صبور بود و بعضی کارها را نمی‌شود با سرعت پیش برد.

 

پر کردن تنهایی آدم‌ها نیاز به دقت دارد. باید از آن‌ها اجازه بگیریم و وارد خلوتشان شویم. لازم نیست فرم مصاحبه مرجع پیشمان باشد، فقط کافی است کمی گوش شنوا داشته باشیم. بگذاریم دوستمان، قوم و خویشمان، عضوی از خانواده‌یمان و .... از علایقه‌اش بگوید و بعد ما کمکش کنیم! فرقی نمی‌کند تعبیرمان از ضمیر «ما» کتابدار است یا دانش‌شناس، مهم این است که ما در همان ترم اول دانشگاه با اصول رانگاناتان آشنا شدیم و تقریبا یکی از سوال‌های آزمون تحصیلات تکمیلی به این اصل اختصاص داشته است و می‌دانیم که منظور از «هر خواننده‌ای کتابش» چیست اما انگار فقط برای روز امتحان آن را یاد گرفته‌ایم.

 

شاید ما «خودمان» را فراموش کرده‌ایم! ما به سبب رشته تحصیلی و حرفه‌ای که انتخاب کرده‌ایم باید با زمینه‌های موضوعی مختلف آشنا باشیم اما شاید لذت بردن از کتاب‌خواندن، گوش دادن به موسیقی، دیدن فیلم و.... را از خود دریغ کرده‌ایم، و در نتیجه نمی‌توانیم به اطرافیانمان هم کمکی کنیم. شاید ما یادمان رفته که باید خوب ببینیم و خوب بشنویم و بعد از میان خوب‌ها برای دیدن، خواندن و شنیدن انتخاب کنیم.

 

بیایید برای یک لحظه فکر کردن به کتابخانه‌های دیجیتال، مقاله ISI، استانداردها و مدل‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات، شرکت در کنفرانس‌های خارجی و داخلی و.... را فراموش کنیم و ببنیم تا به حال کمکی به پر کردن تنهایی یکی از اعضای خانواده خود کرده‌ایم؟ تا به حال سعی کرده‌ایم علایق موضوعی آن‌ها را بشناسیم و کمک کنیم تا بهترین‌ها را برای خودشان انتخاب کنند (نه آنچه ما فکر می‌کنیم بهترین است)؟

 

گاهی وقت‌ها لازم است به جامعه هم توجه کنیم. باید به خانواده خودمان توجه کنیم و یک کتابدار خوب برای آن‌ها باشیم. شاید این روزها هر خانواده‌ای هم نیاز به یک کتابدار داشته باشد. کتابداری که تنهایی اعضا را ببیند. کمک کند تا یک همراه خوب پیدا کنند و غرق در لذت یک تجربه خوب از خواندن، دیدن، یا شنیدن شوند و بعد همه با هم به اشتراک گذاشتن تجربه‌هایشان بنشینند. برای هم کتاب بخوانند، با هم فیلم ببینند، به یک کنسرت موسیقی بروند، غرق در شادی همدیگر شوند و هر روز تجربه‌ای تازه برای همدیگر داشته باشند.

 

و چه خوب که ما بانی و شاهد این زیبایی باشیم: تجربه‌های فردی و گروهی و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و لذت بردن از با هم بودن و با خود بودن. شاید فقط لازم است که کمی دقت کنیم. از گفتگوهای روزمره علایق خانواده‌یمان را تشخیص دهیم و همراهشان شویم.

 

بعد از خانواده خودمان نوبت خانواده....

 

 

 

 

برچسب ها :
سارا-کتابدار
|
Iran
|
1393/04/15 - 12:47
0
0
واقعا "در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که همه چیز یک راهنما و دستور عمل دارد!"...به نظر من که اینجا جنگله...مثلا من دوست دارم نمایه ساز بشم و استعداد و علمش رو هم دارم، میشه بگید چه جوری؟از کجا شروع کنم؟
احمد
|
Iran
|
1393/04/09 - 13:15
0
2
به کتابدارای عزیز خواندن یه رمان خیلی جالب، جهانی و مختصر رو پیشنهاد می دهم:
"تنهایی پرهیاهو" اثر بهومیل هرابال
کتاب درمورد مردی است که کارش خمیر کردن کاغذ است و در عین حال شیفته کتاب و در نتیجه گرفتار تناقض هولناکی است.
بهرام
|
Iran
|
1393/04/08 - 12:37
0
4
سلام خانم مقصودی سالهای ساله شغلم کتابداریه . تموم این نوشته ها رو که امروز خوندم انگار تو تمام این سالها می خوستم به زبون بیارم اما نمی دونستم چجوری . به هر حال جانا سخن از زبان ما می گویی . کتابداری شغل ظریفیه که واسطه ای شده برا شریک شدن با مردم برا دیدن زیبا ییهای زندگی .
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/03 - 12:07
2
3
خیلی زیباست . وقتی کتاب زیبایی می خوانم و کم کم به مراجعین مشتاق کتاب معرفیش می کنم ناگاه بر زبانها می افتد و تا مدتها به امانت می رود .
مرضیه
|
Iran
|
1393/04/03 - 11:01
4
1
از این تفکرات رانگاناتانی خسته نشدیم. جای ایده آل نگری قدری رئال فکر کنیم احساسات زیباست اما جا دارد کار حرفه ای فکر حرفه ای بدون احساس می خواهد.
با احترام
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/17 - 10:29
من با این خانم مرضیه موافقم این هم یک نگاه است بهتر نیست که قدری حرفه ای بیندیشیم
با احترام به موافقان و مخالفان
کتابدار
| Iran |
1393/04/09 - 09:12
بله به قول استادمون تا وقتی رانگاناتان زنده بود مردم هند اهمیتی بهش ندادند!
او در آمریکا رانگاناتان شد.
مایکل گورمن قوانین کتابداری را اینگونه بیان می کند:

۱. کتابخانه در خدمت بشریت

۲. دسترسی آزاد به اطلاعات

۳. استفاده هوشمندانه از فناوری برای ارتقای سطح خدمات

۴. احترام به همه اشکال انتقال دانش

۵. احترام به گذشته و آفرینش آینده
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1393/04/02 - 13:28
4
3
سلام ودرود

مطالب شما واقعیت جامعه و دیدگاه درست شما ست .

سپاسگزارم
مهشید- کتابدار
|
Iran
|
1393/04/02 - 12:38
4
6
با سلام . در این نوشته نکته جالبی بود. هیچ وقت از این زاویه به رشته و شغلم نگاه نکرده بودم واقعا باید همه جا یک کتابدار باشیم و خودمان رامحدود نکنیم که در یک جا و برای گروه خاصی به شناخت نیاز و جستجو و اطلاع رسانی بپردازیم.با تشکر به خاطر این نوشته زیبا.
سهيلا- كتابدار
|
Iran
|
1393/04/02 - 08:11
6
5
با سلام به خانم مقصودي نسب اميدوارم هميشه سلامت باشيدافتخار آشنايي با شما در شركت پارس آذرخش داشتم كاملاً درست كفتيد . من دريك كتابخانه تخصصي كار ميكنم اما تصميم گرفتم از ارائه مطالب خشك تخصصي بيرون بيايم و براي همكاران در خصوص مطالعه و جنيه هاي دستيافتي و ساده آن مطلب بفرستم . اين طور احساس كردم اين طريق همه با من و گفته هاي من آشنا مي شوند نه فقط صرفاً يك گروه خاص تخصصيي اميد وارم كه اين مطالب مفيد باشد .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: