کد خبر: 8020
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 فروردين 1391 - 12:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

موزه مردم‌شناسی شهر اوز فارس افتتاح گردید

در آیین ویژه سنتی و با حضور مردم و مسؤلان موزه مردم‌شناسی شهر اوز فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

به گزارش لیزنا به نقل از فارس، در یک آیین سنتی نمادین مراسم عروسی، جشن و شادی و با تشکیل غرفه‌های نمایشگاهی صنایع دستی، غذاهای محلی، پوشاک محلی و موزه مردم شناسی اوز در حمام قدیمی حاج رئیس به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم جمشید جعفرپور، معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شهر اوز و منطقه لارستان سرشار از آثار فرهنگی و تاریخی است که اگر به آنها توجه نشود به زودی تخریب و به فراموشی سپرده می‌شوند.

جمشید جعفرپور افزود: موزه مردم شناسی اوز نماد فرهنگ والای سخاوت و همت این شهر کهن است. نماینده منتخب مردم لارستان در مجلس نهم اضافه کرد: نقش موزه در جامعه انسانی نقشی پررنگ، بدیع و ماندگار است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: شهر اوز در استان فارس سرشار از خرده فرهنگ‌های ارزشمندی که محدود مراکز فرهنگی هستند و می‌توانند فرهنگ و آداب گذشته را به نسل آینده انتقال دهند.

عبدالمجید ارفعی، تنها مترجم و متخصص زبان‌های میخی عیلامی و اکدی در دنیا، که در اصل اهل اوز است نیز گفت: موزه مردم شناسی شهر نگین استان فارس و لارستان (اوز) نمایشگاهی از آثار به جای مانده از مردم صبور و محیط زندگی‌شان است.

وی اضافه کرد: این موزه انتقال دهنده فرهنگ و رفتار پیشینیان به نسل کنونی است.

شریف بازرگان، موسس موزه مردم شناسی اوز، نیز گفت: مجوز تاسیس موزه مردم شناسی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده است.

شریف بازرگان اظهار داشت: به منظور پایداری و توسعه فرهنگ غنی و پویای شهر اوز و معرفی آن به نسل جوان مجوز این موزه طی شماره 5882/ 132/ 902 در بیست و دوم آبان ماه سال گذشته صادر شده و امروز نیز به بهره‌برداری رسیده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: