کد خبر: 14398
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 اسفند 1392 - 08:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

از اصطلاحنامه MeSH در نرم افزار کتابخانه دیجیتال «آذرخش» بهره‌برداری شد

اصطلاحنامه MeSH که در نرم افزار دیجیتال آذرخش پیاده سازی شده است، با604000 سرعنوان موضوعی و 56000 توصیفگر و 84 تقسیم فرعی یا توضیحگر می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای فهرستنویسی موضوعی منابع پزشکی و ابزاری برای نمایه‌سازی مقالات پزشکی به کار رود.
از اصطلاحنامه MeSH در نرم افزار کتابخانه دیجیتال «آذرخش» بهره‌برداری شد

 

 

حسن باقری، مدیر عامل شرکت پارس آذرخش، با اعلام این خبر به لیزنا گفت: اصطلاحنامه‌های تخصصی با اتکا به ساختار سلسله مراتبی و روابط معنایی خود، به عنوان مهمترین ابزار در ذخیره و بازیابی اطلاعات و منابع، مورد استفاده دست‌اندرکاران کتابداری و اطلاع رسانی قرار می‌گیرد. رشد روزافزون منابع و همچنین ظهور اصطلاحات تخصصی جدید نقش کلیدی اصطلاحنامه‌ها را بسیار پررنگ کرده است.

 

وی درباره اصطلاحنامه MeSH بیان کرد: این اصطلاحنامه با 604000 سرعنوان موضوعی و 56000توصیفگر و 84 تقسیم فرعی یا توضیحگر می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای فهرستنویسی موضوعی منابع پزشکی و ابزاری برای نمایه‌سازی مقالات پزشکی به کار رود.

 

حسن باقری گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته این اصطلاحنامه، به روزآوری آن، متناسب با پیشرفت‌های حوزه علوم پزشکی است. استفاده بهینه از این ابزار در جستجو و بازیابی اطلاعات و پیمایش ساختار درختی اصطلاحنامه، مستلزم یکپارچگی آن با نرم افزار کاربردی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است. در غیر اینصورت تنها به عنوان یک مرجع، از اصطلاحات آن بدون بهره‌برداری از روابط و ساختار سلسله مراتبی آنها می‌توان استفاده کرد.

 

وی تاکید کرد: بدیهی است یکپارچگی این اصطلاحنامه‌ها در نرم افزارهای کاربردی مستلزم طراحی و پیاده‌سازی نرم‌‌فزارها مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی است.

 

مدیر عامل شرکت پارس آذرخش در ادامه گفت: زیرساخت بین المللی و استاندارد نرم افزار کتابخانه دیجیتال "آذرخش" این امکان را برای شرکت پارس آذرخش فراهم آورد تا با تبدیل اطلاعات اصطاحنامه تخصصی پزشکی MeSH از استاندارد USMARC به IRANMARC، امکان بهره‌برداری از این اصطلاحنامه مرجع در فرآیندهای ذخیره‌سازی، جستجو و بازیابی اطلاعات در نرم افزار کتابخانه دیجیتال "آذرخش" در اختیار دست‌اندرکاران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: "آذرخش" اولین نرم افزاری است که امکان بهره برداری از چندین اصطلاحنامه بطور همزمان و بصورت یکپارچه را فراهم نموده است. بدین صورت که ضمن بهره برداری از موضوع های تخصصی در مستندسازی منابع مربوطه می‌توان از طریق مرور درختواره یک اصطلاحنامه خاص به منابع مورد نظر دست پیدا نمود. علاوه بر این امکان توسعه و به روز رسانی اصطلاحنامه با توجه به نیاز کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در نرم افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش فراهم شده است.

 

باقری گفت: از این رو کاربران اعم از دانشجویان و دانش‌پژوهان می‌توانند منابع موجود در نرم افزار کتابخانه دیجیتال "آذرخش" را بر اساس ساختار سلسله مراتبی مبتنی بر اصطلاحنامه تخصصی پزشکی MeSH به صورت درختی پیمایش نمایند. بدین صورت که بدون جستجو با حرکت بر روی درختواره موضوعی پزشکی، حوزه و اصطلاح مورد نظر خود را یافته و منابع مرتبط با آن را از طریق درخت MeSH مشاهده نمایند.

وی یادآوری کرد: شرکت پارس آذرخش تبدیل و انتقال اطلاعات اصطلاحنامه MeSH به نرم افزار کتابخانه دیجیتال "آذرخش" را از نسخه 2013آن آغاز کرده و در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی مجهز به کتابخانه دیجیتال آذرخش، از نسخه 2014 سرعنوان‌های موضوعی پزشکی MeSH استفاده می‌ کنند.

 

مدیر عامل شرکت پارس آذرخش در پایان گفت: برنامه آتی این شرکت فعالیت در زمینه بهره‌برداری بهینه و تخصصی از اصطلاحنامه‌ها در حوزه‌های مختلف علوم، به ویژه نسخه فارسی آنها در سطح کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: