کد خبر: 16164
تاریخ انتشار: شنبه, 11 مرداد 1393 - 10:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

جوابيه كتابخانه ملي به خبرگزاری فارس در زمينه تعطيلي شيفت شب

    سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به مطلب خبرگزاری فارس  در زمينه تعطيلي شيفت شب کتابخانه ملی جوابیه ای منتشر کرده است.
جوابيه كتابخانه ملي به خبرگزاری فارس در زمينه تعطيلي شيفت شب

 

 به گزارش لیزنا، خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «نگذارید چراغ روشن شب‌های کتابخانه ملی به خاطر کمبود منابع مالی خاموش شود» که هفته گذشته منتشر کرد، عنوان کرد: بیش از 500 نفر از اعضای کتابخانه ملی ایران طی نامه‌‌ ای خطاب به رئیس جمهور دولت یازدهم خواستار عدم خاموشی چراغ روشن شب‌های کتابخانه ملی ایران به خاطر کمبود منابع مالی شدند.

 

بر این اساس، روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران جوابیه ای در پاسخ به مطلب خبرگزاری فارس منتشر کرده است.

 

متن کامل جوابیه به شرح زیر است:

 

"مدیر مسئول محترم خبرگزاری فارس

با سلام

    عطف به درج مطلبي تحت عنوان " نگذارید چراغ روشن شب‌ های کتابخانه ملی به خاطر کمبود منابع مالی خاموش شود " در تاريخ 4/5/1393، در بخش كتاب و ادبيات آن خبرگزاري  جوابيه ذيل را به اطلاع مي­ رساند. خواهشمند است عين جوابيه را وفق قانون مطبوعات در صفحه مورد نظر درج فرمايند.

 

1. اجرا و راه ­اندازي شيفت دوم شب كتابخانه ملي كه طي سال­هاي اخير صورت گرفته و پيش از آن سابقه نداشت، به دور از معيارهاي حرفه­ اي و وظايف ماهوي يك كتابخانه ملي بود. چه با يك بررسي ساده در زمينه وظايف اصلي كتابخانه ملي در مي­ يابيم كه وظيفه مصوب و اصلي سازمان اسناد و كتابخانه ملي بنا بر اساسنامه تصويب شده اين سازمان توسط مجلس محترم شوراي اسلامي، گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غيرمكتوب است، بنابراين داشتن نگاه قرائت­خانه ­اي نسبت به اين كتابخانه معظم كه مادر كتابخانه­ هاي كشور تلقي مي­شود و توقع فراهم آوردن خدمات فقط در سطح سالن مطالعه، نشانه فقدان آگاهي از وظايف ماهوي اين مركز بزرگ فرهنگي كشور است.

 

2. متأسفانه طي سال­هاي اخير و با توجه به كاستي­ هاي موجود چه از حيث محتواي منابع و يا از نظر فيزيك ساختمان و استانداردهاي لازم براي يك ايجاد يك كتابخانه معتبر، نهادهاي متولي دچار كم كاري و عقب ماندگي شديد شدند و اين مسئله متأسفانه باعث سرازيرشدن مخاطبان كتابخانه ­هاي ديگر به سمت كتابخانه ملي شده است. بنابراين آنچه كه مي­ بايست هدف نقد و شماتت منتقدان قرار گيرد كم كاري ساير كتابخانه ­هاي كشور در حيطه استاندارد­سازي كتابخانه ­ها و مراكز مطالعاتي و افزايش دايره خدمات خود به منظور ايجاد توازن و تعادل در جذب مخاطب و مراجعه كننده است.

 

3. سازمان اسناد و كتابخانه ملي همان­گونه كه اشاره رفت داراي وظايف مهم­تري غير از ارائه خدمات قرائت­خانه ­اي است. تدوين استانداردهاي كتابخانه­ هاي كشور به عنوان مادر كتابخانه­ ها، گوياي وظايف خطير اين سازمان در عرصه فرهنگي و ديني، حفاظت از ميراث بزرگ مكتوب و معنوي كشور، تعامل و تبادل با ساير كتابخانه­ ها و مراكز آرشيوي جهان، استانداردسازي، تدوين دانشنامه­ هاي جامع و تأليف كتب مرجع براي بهره­ مندي اساتيد و دانشجویان اين حوزه و در سطح كلان كتابخانه ملي به عنوان يك نماد پويا و فعال فرهنگي برگزاري نشست­هاي علمي و فرهنگي، نقد و رونمايي كتب و ... را به عهده دارد و بر اساس قوانين و ضوابط جاري در سطح كشور وظيفه سرويس ­دهي به نيازهاي مخاطبان ( قرائت­خانه ) بر عهده شهرداري و كتابخانه­ هاي عمومي مي ­باشد اما در عين حال اين سازمان همكاري و همراهي با كليه عزيزان و دانشجويان را وظيفه خود مي­داند و در كل ايام سال ( به جز عاشورا، 21 رمضان و اول فروردين ) به همه متقاضيان سرويس­ دهي به صورت دو شفيته ( 8 صبح الي 10 شب ) را انجام مي­­دهد. بنابراين تقليل دادن وظايف اين كتابخانه در حد يك سرويس دهنده شيفت شب آن قطعاً جفا در حق همكاران ساعي و فرهيخته اين كتابخانه است.

 

4.با عنايت به تحقيقات ميداني صورت گرفته و مشاهدات مسئولين محترم كتابخانه ملي، متأسفانه متوسط استقبال از تالارهاي شبانه اين كتابخانه، 5 نفر طي شيفت دوم شب بوده است و اين تعداد مراجعه كننده در مقابل تعداد كل اعضاء كتابخانه ملي كه بالغ بر 150 هزار نفر هستند، توجيه حرفه اي ندارد. چه آن­ كه صرف هزينه براي روشن نگاه داشتن تأسيسات، روشنايي، خدمات در جهت تضييع حقوق بيت­المال خواهد بود.

 

5. هم اكنون شيفت اول شب كتابخانه ملي از ساعت 16 تا 22 شب كماكان داير است و اعضاء محترم مي­توانند از اين خدمت كه فقط در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ارائه مي­شود، بهره ­مند باشند.

 

6. با تمام احوالات بيان شده همان­گونه كه قبلاً اعلام گرديد جهت اطلاع به علاقه ­مندان شيفت دوم شب خاطر نشان مي­شود، بر طبق برنامه­ر يزي انجام شده قرار بر تجهيز ساختمان كتابخانه ملي در خيابان 30 تير به عنوان تالار مطالعه عمومي و شيفت شب است. بنابراين نگراني اين دوستان با افتتاح  تالار مذكور انشاالله حل خواهد شد.

 

7. متأسفانه آن خبرگزاري بدون هيچ­گونه تحقيق و بررسي از دلايل اين تصميم و عدم پرسش از مسئولان ذيربط اقدام به انتشار خبر كذب مي­ نمايد. مزيد اطلاع اكثريت قريب به اتفاق امضاءكنندگان طومار از چند سال گذشته تاكنون حتي يك بار در شيفت شب كتابخانه حضور نداشته ­اند.

 

شايسته است آن خبرگزاري گزارش اقدامات و برنامه ­هاي گسترده سازمان طي ماه­هاي اخير را به اطلاع مردم عزيز و فهيم و علاقه­ مندان حوزه فرهنگ برساند كه با كمال تأسف عينك سياسي و تخريب مانع از انعكاس خدمات دولت خدمتگزار مي­ گردد.

 

روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي

جمهوري اسلامي ايران"

 

 

 

 

برچسب ها :
هاشمي
|
Iran
|
1393/05/20 - 08:22
0
1
به نظر من بدون هيچگونه جانبداري وقضاوت نادرست ميتوان گفت جوابيه كامل با اقتدار و سرشار از صداقت بود،در اسلام تاكيد هاي فرواني شده كه در مستحبات هم افراط نكنيد،اين هزينه گزافي كه به كتاخانه ملي تحميل شده بود غير كارشناسي بوده و هيچگونه توجيهي در پي نداشته.
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/15 - 13:11
0
3
ممنون از جواب جامع و کاملتون، دلم برای کتابخانه ملی میسوزه که بدون در نظر گرفتن جایگاه و وظایفی که بر عهده داره به واسطه نادانی افراد هر بار باید پاسخگوی عده ای باشد، چندوقت پیش نهاد کتابخانه هاو بحث ادغامش با کتابخانه ملی و ...الانم...
مهديون
|
Iran
|
1393/05/15 - 11:40
0
1
جواب خوبي بود. احتمالا روابط عمومي كتابخانه ملي از روزنامه نگاران خوبي برخوردار است. اميدوارم نهاد هم همينطور شود!
نسترن طباطبایی
|
Iran
|
1393/05/14 - 14:40
0
2
امیدوارم با بازگشایی ساختمان سی تیر ، این مکان خاطره انگیز، هم مشکل کمبود فضای مطالعه حل گردد و صدای گام های مراجعان باعث احیای آن شود.
majid
|
Iran
|
1393/05/14 - 12:43
0
4
متاسفانه به دلیل قرار نداشتن افرادمتخصص در جایگاه واقعی خود دچار این مشکلات می شویم بند 1 در رابطه اشاعه اگر افراد متخصص!بیشتر کار بکنند متوجه می شونه یکی از وظایف هر کتابخانه ای ارائه فضای جهت مطالعه می باشد. به دلیا کم رنگ بودن و یا غیر فعال بودن دیگر کار کرد های کتابخانه در ایران یاد گرفتیم صورت مسئله را پاک کنیم.
از ماست که بر ماست.
کتابدار
|
Iran
|
1393/05/13 - 08:41
1
10
آقا دم شما گرم.خدایی منطق تون کتابدارانه بود، حالم خوب شد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: