کد خبر: 10728
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 آذر 1391 - 09:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

انگیزه‌ها و رفتارهای استنادی

  دکتر یزدان منصوریان

 

لیزنا، دکتر یزدان منصوریان، دانشیار دانشگاه خوارزمی: دکتر نایجل هاروود (Nigel Harwood)، مدرس گروه زبان و زبان‌شناسی دانشگاه اسکس انگلستان، در مقاله‌ای مفصل به بررسی و تحلیل انگیزه‌ها و رفتارهای استنادی گروهی از محققان پرداخته است. او در این مقاله - که در شماره سوم از دوره 43 مجله‌ء «ژورنال آو پراگماتیکس» (Journal of Pragmatics) منتشر شده - انگیزه‌های استنادی را در 11 مقوله اصلی معرفی و دسته‌بندی کرده است، که مرور آنها می‌تواند برای متخصصان علم‌سنجی و تحلیل استنادی بسیار مفید باشد.

یادداشت حاضر ضمن معرفی این مقوله‌ها پیشنهادهایی برای انجام پژوهش‌های تکمیلی در این زمینه دارد، که امیدوارم برای دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی سودمند باشد. علاوه بر این، روشی که هاروود در بررسی خود به کار گرفته، نقطهء عطفی در مطالعات تحلیل استنادی است. زیرا - همانطور که او در مقدمهء این مقاله اشاره می‌کند - مطالعات این عرصه بیشتر بر بنیاد کارکردهای استنادی (Citation Function) و انگیزه‌های مستندسازان (Citer Motivation) استوار است، و در آن معمولاً روش‌های تحلیل بافت و محتوا (Content/Context Analysis) نقشی محوری دارد. با این حال، جای پژوهش‌های کیفی و ترکیبی در این زمینه که بر اساس دیدگاه‌ها و تجربه‌های نویسندگان باشد خالی است. بر این اساس، هاروود در تحقیق خود کوشیده است ضمن مصاحبه با گروهی از متخصصان کامپیوتر و جامعه‌شناسی، تحلیلی ترکیبی (کیفی و کمّی) از تجربه‌های استنادی آنان ارائه کند.

او در این پژوهش از مصاحبه‌شوندگان خواسته تا یکی از مقالات- یا فصلی از کتاب‌های خود - را انتخاب کنند و دلایل و انگیزه‌های تمام استنادها در این اثر برگزیده را به تفصیل توضیح دهند. البته هاروود نیز مقاله مورد نظر را قبل از مصاحبه به دقت می‌خوانده، تا زمینه لازم برای بحث و گفتگوی بیشتر دربارهء هر یک از استنادها فراهم آید. به این ترتیب مصاحبه‌های انجام شده بسیار مفصل و عمیق بوده، و در نتیجه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش فقط به 12 نفر از دو گروه آموزشی کامپیوتر و جامعه‌شناسی محدود شده است. سپس هاروود متن مصاحبه‌ها را با کمک تحلیل محتوای کیفی کدگذاری کرده که حاصل آن شناسایی 11 مقوله اصلی به شرح زیر است:

  1. جهت‌بخشی و هدایت (Signposting): معمولاً نخستین انگیزهء نویسندگان از استناد، راهنمایی و هدایت خوانندگان به آثار مرتبط است. بویژه خوانندگان مبتدی که به مطالعهء منابع مقدماتی در زمینه مورد نظر نیاز دارند. بر این اساس، نویسنده بجای آنکه با یادآوری جزئیات و مقدماتی - که ممکن است برای خوانندگان متخصص چندان تازگی نداشته باشد- به سرعت از این مباحث اولیه عبور می‌کند و با چند استناد مفید خوانندگان علاقه‌مند را به آثار مرتبط هدایت خواهد کرد.
  2. کسب حمایت (Supporting): اغلب نویسندگان با کمک استناد به منابع معتبر حداقل در سه زمینهء اصلی به این آثار تکیه می‌کنند: توجیه اهمیت موضوع مورد بررسی، اثبات درستی و تناسب روش تحقیق انتخاب شده و سرانجام تاکید بر روایی و پایایی ابزاری که برای گردآوری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. آنان با برشمردن شباهت‌های روش‌شناختی پژوهشی که انجام می‌دهند، با روش‌های موفق در مطالعات پیشین درصدد اثبات وثوق و اعتبار تحقیق خود هستند. گاهی نیز با استناد به توصیه‌های سایر محققان در پرداختن به موضوعی مشخص، تلاش می‌کنند توجیه مناسبی برای ضرورت تحقیق خود ارائه دهند.
  3. اعتباربخشی (Credit): معمولاً نویسندگان با استناد به آثار معتبر و برقراری پیوند با آنها، به اثر خود اعتبار می‌بخشند. این اعتباربخشی ممکن است به شکل ادای احترام به نویسندگان پیشکسوت یا کمک گرفتن از یافته‌های آنان در توصیف و تبیین نتایج تحقیقشان متبلور شود.
  4. تبیین جایگاه (Position): استناد به آثار مرتبطِ موجود ابزاری مفید برای ترسیم تصویری جامع از یک حوزه موضوعی است، که در آن دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف با هم مقایسه خواهند شد. به این شکل، نویسنده می‌تواند در خلال این توصیف و مقایسه جایگاه پژوهش خود را بهتر و دقیق‌تر معرفی کند.
  5. تعامل و پیوندسازی (Engaging): استناد به منابع موجود فرصتی برای نقد و بررسی این آثار است که می‌تواند به شکل‌های مختلف ظاهر شود. گاهی نویسنده‌ای با استناد به برخی منابع ضمن تحسین پدیدآورندگان این آثار به کاستی‌های احتمالی آنها اشاره می‌کند تا زمینه‌ای برای تبیین اهمیت تحقیق خود فراهم آورد. اما گاهی در این انتقاد گامی فراتر می‌نهد و نادرستی برخی از ادعاها را آشکار می‌سازد. در هر دو شکل، استنادهایی که به این درجه از تعامل با مجموعه‌ء دانش موجود می‌رسند جایگاهی انتقادی دارند، که اگر این انتقادها منصفانه و عالمانه باشند بسیار سازنده و روشنگر خواهند بود.
  6. ساخت و توسعه (Building): گاه هدف از استناد افزودن بر مجموعه‌ای از آثار موجود است که یا نویسنده در ساخت و توسعه آن از قبل نقش مشخصی داشته، یا از میانه راه به سازندگان این مجموعه پیوسته است. مثلاً وقتی نویسنده‌ای در مقاله‌ای تازه به برخی از مقالات یا کتابهای خود استناد می‌کند (Self Citation) هدفش توسعه و گسترش مطالبی است که قبلاً منتشر ساخته است. گاهی نیز این توسعه بر بنیادهایی استوار است که سایر محققان بنا نهاده‌اند، و اکنون نویسنده در این زمینه قصد دارد در گسترش دانش موجود سهیم باشد.
  7. همدلی و همراهی (Tying): وجود برخی از استنادها در یک اثر، در واقع نشانی از همراهی مولف آن با نویسندگانی است که به نحوی با او هم سو و هم‌جهتند. این همسویی ممکن است ناشی از همسانی در استفاده از روش تحقیق مشترکی باشد، که در هر دو مطالعه به کار گرفته شده است. در شکلی دیگر، این همراهی ریشه در باورهای مشابه آنان نسبت به رویکردی خاص دارد. مثلاً محققی که از رویکرد کیفی در تحقیق خود استفاده می‌کند، با استناد به مطالعات کیفی، به نوعی همراهی خود را با محققان علاقه‌مند به این رویکرد نشان می‌دهد، حتی اگر موضوع تحقیق آنان چندان مشابه نباشد.
  8. تبلیغات (Advertising): برخی از استنادها بیشتر کارکردی تبلیغی دارند. به این معنا که نویسنده با استناد به بعضی از آثار، در صدد برجسته کردن اهمیتی است که به گمان او تاکنون مغفول مانده است. بنابراین، هرچند ممکن است پیوند موضوعی یا روش‌شناختی مشخصی با این آثار وجود نداشته باشد، نویسنده تلاش می‌کند با استناد به آنها فقط توجه خوانندگان را به وجود چنین آثاری جلب کند.
  9. زمینه‌سازی برای مطالعات آتی (Future): گروهی از استنادها بیش از آنکه گذشته‌نگر باشند، به نوعی آینده‌نگرند. به این معنا که هدف نویسنده از چنین استنادهایی تعیین جهتی تازه برای مطالعات آتی است، که یا خود قصد پرداختن به آن را دارد، یا از دیگران برای پرداختن به آن دعوت می‌کند.
  10. گواهی بر توانمندی نویسنده (Competence): معمولاً پژوهشگران با استناد به آثار برجسته و شناخته شده در یک حوزه موضوعی تلاش می‌کنند احاطه و اشراف خود را در آن زمینه نشان دهند. به این شکل آنان به خوانندگان اطمینان می‌دهند که صلاحیت لازم را برای پرداختن به مبحث مورد بررسی دارند و ارائه این استنادها گواهی بر این توانمندی است.
  11. استنادهای موضوعی (Topical): استناد به شبکه‌ای از آثار مرتبط، فرصتی برای ترسیم وضعیت فعلی در هر زمینه موضوعی است که به شناخت روندها و رویه‌ها حاکم بر آن کمک می‌کند. مثلاً استناد به چندین اثر وابسته که در فاصله‌های زمانی مختلف - اما با اهدافی مشابه - منتشر شده‌اند، راهکاری برای یافتن رشته‌هایی نامرئی است که این آثار را به یکدیگر پیوند می‌دهد. در نتیجه، نویسنده می‌تواند ادعا کند به رغم گذشت این زمان، موضوع مورد بررسی هنوز زنده است و چرخه حیات آن به حرکت تکاملی خود به خوبی ادامه می‌دهد.

در مجموع مقالهء هاروود یکی از مطالعات موفقی است که با توصیف و تحلیل تجربه‌های واقعی نمونه‌ای کوچک از محققان به یافته‌های ارزشمندی منجر شده است. یافته‌هایی که می‌تواند مبنایی برای مطالعات تکمیلی باشد. مثلاً دانشجویان علاقه‌مند به مبحث تحلیل استنادی می‌توانند در پژوهشی مستقل انگیزه‌ها و کارکردهای استنادی را از نگاه گروهی دیگر از محققان بررسی کنند. انجام چنین پروژه‌ای ضمن آنکه بر دانش موجود در این حوزه خواهد افزود، فرصت مغتنمی برای مقایسه یافته‌های تازه با نتایج مقالهء هاروود فراهم می‌آورد. نکته مهم در مطالعات استنادی مبتنی بر نگاه نویسندگان، شناخت الگوهای استنادی معتبری است که ریشه در تجربه‌های عینی و واقعی آنان دارد. به نظر شما مهمترین امتیاز چنین تحقیقاتی نسبت به تحلیل‌های استنادی معمول و مرسوم چیست؟

منابع:

Harwood, N. (2009) An interview-based study of the functions of citations in academic writing across two disciplines. Journal of Pragmatics, Vol. 41, No. 3, pp. 497-518.

 

منصوریان، یزدان. «انگیزه‌ها و رفتارهای استنادی». سخن هفته شماره 108. 20 آذر 1391.

برچسب ها :
فرهادی
|
Iran
|
1391/09/26 - 11:25
0
2
با سلام و سپاس از استاد گرامی جناب آقای دکتر منصوریان به دلیل پرداختن به مباحث مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و سپاس بخاطر روحیه اشتراک گذاری دانش. بنظرم استناد دهی نیز همچون بسیاری از رفتارهای ما دستخوش افراط و تفریط است در برخی مقاله ها برای یک جمله ساده 5 حرفی 2 سطر منبع معرفی می شود و یا برخی مجلات وسواس بیش از حدی در زمینه استناد دهی دارند مثلا یکی از مجلات برای مقدمه مقاله ای که بنده برایشان ارسال کرده بودم بدنبال استناد بود. در حالیکه من حداقل 10 سال در زمینه موضوع مقاله سابقه تحقیق ، تالیف و تدریس داشتم و حالا اجازه نداشتم حتی مقدمه را از نگاه خودم بنویسم!
فرزادنیا
|
Iran
|
1391/09/23 - 18:35
0
1
سلام و سپاس از شما آقای دکتر.من هم با نظر دکتر نویدی موافقم که مطالعاتی از این دست به محقق کمک می کند که هدفمند دست به استناد زده. به خصوص محققان ایرانی باید به این نکته توجه کنند زیرا در بسیاری از موارد به نظر میرسد استناد های آنان بیشتر جنبه تبلیغی دارد. موفق باشید
یزدان منصوریان
|
Iran
|
1391/09/22 - 14:05
0
0
در پاسخ به پرسشی که درباره رشته ها مطرح شده، باید عرض کنم که دامنه این نوع بررسی کاملاْ گسترده و متنوع است. اما در مجموع انتخاب رشته یا رشته ها به پرسشهای اصلی و اهداف تحقیق بستگی دارد. مثلاْ‌ اگر پژوهشگری قصد دارد انگیزه ها و رفتارهای استنادی محققان علوم انسانی را بررسی کند،‌ بدیهی است که باید رشته های این حوزه را انتخاب کند. البته فراموش نکنیم که رشته فقط یکی از متغیرها در این میان است و چه بسا بررسی های آتی نشان دهد که شباهتهای انگیزه ها و رفتارهای استنادی در حوزه های مختلف بیش از تفاوتهای آنها باشد. نکته دیگر که به محدودیت دسترسی به منابع اشاره دارد، نیز در این زمینه بی تاثیر نیست. زیرا اساساْ ما نمی توانیم به اثری که ندیده ایم استناد کنیم. فقط زمانی که عملاْ هیچ راهی برای یافتن اثری مشخص در دسترس نباشد، و مطلب مشخصی در آن اثر خاص برای تحقیق ما اهمیت حیاتی داشته باشد، آنگاه استناد با واسطه بلامانع است. اما حتماْ باید منبع واسطه نیز معرفی شود تا خوانندگان از مسیر دسترسی به آن اثر آگاهی یابند. در مورد نکته آخر که مربوط به مهارتهای پژوهشی است، بی تردید تمرین و ممارست نقش کلیدی در بهبود این مهارتها دارد. به نظرم بجای نگرانی از شکست، ابتدا بهتر است توان خود را با انجام چند مطالعه موردی و در سطحی خرد تقویت کنیم. زیرا مهارت در پژوهش مثل هر مهارت دیگر نیاز به تمرین دارد و امیدوارم همه علاقه مندان در این عرصه موفق و پیروز باشند. ضمناً به خاطر داشته باشیم که پژوهش فرایندی مکانیکی نیست. یادداشت دیگری در لیزنا به نشانی زیر به همین موضوع پرداخته است:
http://www.lisna.ir/note/1391-04-04-17-54-19
آزاد پاکنژاد
|
Iran
|
1391/09/21 - 22:10
0
0
درود بر دکتر منصوریان

استناد در صورتی که با اخلاق استناددهی همراه نباشد، علم و کلیه حیطه های سنجشی تحلیل استنادی را دچار آشفتگی خواهد کرد. در این صورت است که متون را دچار اعتباری وارونه خواهد کرد.
ghafari
|
United States
|
1391/09/21 - 20:44
0
0
مطالب جالبی بود و درک آن باعث کاربردی شدن مطالب فوق میشود.
مهرناز
|
Iran
|
1391/09/21 - 11:35
0
0
سلام استاد
از اينكه مطالعات خود را با ما به اشتراك ميگذاريدبسيار ممنونم
استاد آيا انتخاب رشته هاي موضوعي بنا به سليقه محقق است و براي انتخاب آن احتياج به معيار خاصي نيست؟يعني حوزه هاي انتخاب شده در اين نوع بررسي ميتواند گوناگون باشد؟آيا ميزان دسترسي به منابع موجود ميتواند از محدوديت هاباشد؟ چه سا پژوهشگري دچار تحريم بوده باشد؟از طرفي جنبه هاي سوگيري در اين شيوه كه تكيه بر مصاحبه دارد را چگونه كنترل كنيم؟به نظرتان مادانشجويان مبتدي كه سابقه پژوهش به غير از پايان نامه هامان نداريم از عهده انجام اين دست كارها كه تركيب دو نوع روش تحقيق است برمياييم؟
محمدی
|
Iran
|
1391/09/20 - 22:53
0
0
یادداشت جالبی بود و می تواند کمک کند به آنانکه در کارهایشان استناد می دهند با نگاهی عمیق به نحوه و علت استناد خود بیندیشند.
با سپاس
عمرانی
|
Iran
|
1391/09/20 - 21:24
0
0
با سپاس فراوان. خیلی خوب بود ولی یک سوال بزرگ ایجاد کرد که یکی باید پاسخ ان را بنویسید: "انگیزه های استناد ندادن"
و یک تحقیق دیگر هم می تواند این باشد: "به کدامیک از نویسندگان مقالات نباید استناد بدهیم"
ببخشید که من صاف رفتم سراغ نیمه خالی لیوان ، ولی واقعا برخی لیوانها نصفشان خالیست.
باز هم از یادداشت زیبایتان تشکر می کنم
اشرف کریمی
|
Iran
|
1391/09/20 - 20:00
0
0
استاد، این مطلب برای من بسیار تازه و جالب بود. جداً هیچ وقت به انگیزه های پنهان در استناد نیندیشیده بودم. کار محقق یعنی جناب «هاروود» قابل تأمل و جالب توجه بود. دقت نظر جنابعالی در نشر آن نیز درخور ستایش است. مستدام باشید.
دكتر احد نويدي
|
Iran
|
1391/09/20 - 17:21
0
0
اين مطلب در مورد كاركردهاي استناد بسيار مفيد است. از نويسنده محترم تشكر و به همه دانشجويان و نويسندگان توصيه مي‌شود كه مطلب را با دقت مطالعه و در نوشتن گزارش‌ تحقيق و مقاله به صورت هدفمند عمل كنند و از رديف كردن مراجع به صورت كوركورانه پرهيز كنند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: