کد خبر: 12539
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 تیر 1392 - 17:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه دو روزه «نقش کتابدار در معماری اطلاعات پورتال کتابخانه» برگزار شد

کارگاه دو روزه «نقش کتابدار در معماری اطلاعات پورتال کتابخانه» 17 و 18 تیر 1392 در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کارگاه دو روزه «نقش کتابدار در معماری اطلاعات پورتال کتابخانه» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، مهندس محمد هرندی پور، مدیر توسعه و برنامه ریزی شرکت پارس آذرخش، مدرس کارگاه دو روزه «نقش کتابدار در معماری اطلاعات پورتال کتابخانه» بود.

 

وی در اولین روز از برگزاری این کارگاه پس از تعریف و تبیین مفهوم پورتال، درخصوص پورتال کتابخانه ای گفت: پورتال­هاي كتابخانه­اي مجموعه­هايي هستند كه امكانات لازم براي تهيه، سازماندهي، دسترسي، جستجو، استخراج، تفسير، انتقال، نگهداري و انسجام منابع اطلاعاتي را فراهم می­آورند، به نحوي كه اين منابع با وجود سطوح دسترسي به سادگي در دسترس باشند. پورتال کتابخانه، نقشی كليدي در توسعه كتابخانه دارد و از همه منابع كتابخانه­اي به شكل چاپي، ميكرو (فيلم و غيره) و الكترونيكي (هم ديجيتالي خالص و هم برگردانده شده به شكل ديجيتالي) تشکیل شده است.

 

 

وی تصریح کرد: پورتال کتابخانه­ ای يك نقش اساسي در هماهنگي و تحرك در ديجيتالي كردن فعاليت­ها در كتابخانه­ ها و مراكز اسناد و آرشيو را خواهد داشت.

 

هرندی پور پس از ارائه ویژگی های پورتال کتابخانه ای، درباره نقش کتابدار در توسعه پورتال کتابخانه ای گفت: در ساختار پورتال‌های کتابخانه دیجیتالی‌، چندرسانه‌ای و هوش مصنوعی نقش زیادی ایفا می‌کنند‌. طبیعت چند رسانه‌ای پورتال‌ها کتابداران دیجیتالی را طلب می‌نماید که بتوانند اطلاعات مناسب و کارآمد و موثر را بیابند و آنرا در یک تنوع زیاد منتشر کنند و قالب‌های سیستم اطلاعاتی دیجیتال را گسترش دهند‌. پیشرفت پورتال کتابخانه دیجیتال  باعث ازدیاد چالش‌ها و مجال‌هایی برای کتابدار دیجیتال می‌گردد. کتابداران دیجیتال می‌توانند پورتال‎های کتابخانه دیجیتالی را بسازند که به حال کاربران سودمند باشد‌. یک کتابدار دیجیتال به عنوان یک متخصص در حرفه اطلاع‌رسانی می‌تواند پورتال کتابخانه دیجیتالی را مدیریت و سازماندهی کند.

 

تفاوت های اساسی پورتال و وب سایت، کارکردهای پورتال، دلایل نیاز به پورتال، معماری اطلاعات، نقش کتابدار در معماری اطلاعات، روش های شناسایی نیازهای کتابخانه از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه مطرح شد.

 

هرندی پور در ادامه درباره طراحی پورتال کتابخانه به سه عامل فرایند تولید، فن آوری و هزینه اشاره کرد. و موفقیت در طراحی پورتال کتابخانه ای وابسته به چهار عامل معماری اطلاعات، رابط کاربر، متنو فن آوری مورد نیازدانست.

 

ارزیابی وب سایت کتابخانه ای و تبیین طراحی پورتال کتابخانه و تیم پروژه آن، نیازهای خاص پورتال کتابخانه ها، نیازهای خاص وب سایت کتابخانه ها از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه به تفصیل به آن پرداخته شد.

 

سپس مهندس هرندی پور به تفصیل و با ارائه نمونه های عملی به معرفی بهترین پورتال های کتابخانه ای ایران و جهان و تبیین کارکرد گوگل آنالیز و SEO) Search Engine Optimization) و نیز رتبه بندی وب سایت ها پرداخت.

 

در روز دوم از برگزاری کارگاه، مدرس کارگاه به صورت عملی و در فضای کارگاهی یک نمونه از سیستم مدیریت محتوا (CMS) را برای کتابداران تبیین و معرفی نمود و به شیوه عملی و کاربردی به کتابداران توضیح داد.

 

گفتنی است، دومین دوره کارگاه آموزشی «نقش کتابدار در معماری اطلاعات پورتال کتابخانه» برای گروه دوم از کتابداران دانشگاه شهید بهشتی هفته آینده برگزار خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، این کارگاه اولین دوره از مجموعه کارگاههای آموزشی است که کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری، در راستای اهمیت آموزش مداوم و ضمن خدمت کتابداران دانشگاه، برگزار کرد.

 

 

برچسب ها :
کتابداردانشگاه بهشتی
|
Iran
|
1392/04/27 - 14:54
0
2
امیدواریم این کارگاه تداوم یابد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: