کد خبر: 13476
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 آبان 1392 - 19:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

همایش «مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی» برگزار شد

دوشنبه 13 آبان 1392 همایش «مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی» در دانشگاه پیام نور استان قم برگزار شد.
همایش «مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، در این همایش یک روزه رضا رفیعی، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور استان قم؛ دکتر سید جواد قاضی میرسعید، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی؛ دکتر زهره میرحسینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال؛ دکتر  حسن کیانی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س)؛ دکتر مهدی محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، دکتر یعقوب نوروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم و سایر کتابداران، استادان و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی حضور داشتند.

 

در ابتدای این همایش دکتر سید جواد قاضی میرسعید، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سخنانی با اشاره به تاریخچه مدیریت دانش و اهمیت این حوزه مطالعاتی در ایران، افزود: اشاعه اطلاعات باید همراه با اخلاق حرفه ای باشد تا موجب توسعه دانش گردد تا از سرقت ادبی جلوگیری، و اخلاق مداری حرفه ای در کشور نهادینه شود.

 

دکتر زهره میر حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، سخنرانی خود را با ارائه تعاریفی از مدیریت دانش واهمیت آن آغاز و گفت: مدیریت دانش مجموعه ای از فعالیت های سازمانی برای خلق، کسب و توزیع دانسته ها و ارتقای به اشتراک گذاری دانش است.

 

وی ادامه داد: ما باید از اطلاعات دیگران استفاده کرده و نیز اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهیم و به این موضوع به دیده فضیلت بنگریم. وی به معرفی سایتهایی که در کشورهای اروپایی پرداخت که در آن، افراد اسلایدهای خود را برای استفاده همگانی در آن قرار می دهند و اینگونه به اشاعه دانش کمک می کند.

 

بعد از اتمام سخنرانی وی پذیرایی و به دنبال آن دکتر حسن کیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س)، سخنرانی خود را با توجه به تعاریف مدیریت دانش، لازمه و بنیان مدیریت دانش را زیر ساخت های آن دانست که به سه قسمت تقسیم می شود:1-تبدیل دانش نهان به دانش آشکار یا به عبارتی دیگر تبدیل دانش ضمنی به دانش مکتوب می باشد؛ 2-عوامل زیر ساختی که عبارتند از راهبردهای سازمانی،فرایند سازمانی،وظیفه گرایی،منابع انسانی و تخصص گرایی و اخلاق حرفه ای؛ 3- استراتژی سازمانی.

 

وی در پایان یادآور شد: برای اینکه سارق ادبی نشویم باید اخلاق حرفه ای را رعایت و در بسط آن بکوشیم.

 

پس از وی ملیحه مرزبان عباس آبادی با ارائه مقاله ای با عنوان نقش فناوری نانو در مدیریت دانش به این موضوع پرداخت که فناوری نانو علی رغم ناشناخته بودن در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می تواند در آینده کمک شایانی را به اشاعه دانش نماید. فناوری نانو این امکان را به افراد خواهد داد تا در هر زمانی و با هر امکاناتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند و به عبارت دیگر جایگزین فناوری های امروزی خواهد شد. وی افزود: فناوری نانو ازطریق حسگرهای هوشمند وجاسازی درشبکیه چشم انسان ویا درمغز انسان وبی سیم انسانی منجر به ایجاد ارتباطات جدید خواهد شد که نیازی به این سخت افزارها ونرم افزارهای پیجیده وگران درحال حاضر نیست.

 

در ادامه دکتر مهدی محمدی، رئیس انجمن کتابداری استان قم، گزارشی از فعالیتهای انجمن در سطح استان ارائه داده و بر لزوم همکاری انجمنهای در دانشگاههای مختلف تاکید نمود.

 

در پایان مراسم دکتر سعید غفاری، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان قم به عنوان دبیر همایش به شرح فرایند یکساله کمیتۀ همایش پرداخت و در ادامه مباحث خود از استادان و دانشجویان رشته کتابداری که حضورشان باعث دلگرمی و خرسندی بود تشکر و قدردانی کرد.

 

سپس با تقدیم هدایا از سخنرانان قدردانی شد و زهرا اسمعیلی، دبیر کمیته تبلیغات و انتشارات همایش  از عوامل و دست اندرکارانی که از ماه ها پیش در برپایی این همایش همیاری نمودند، تشکر و سپاسگزاری کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش: سعید محمدی، عبدالواحد اورازی

عکس: زهرا اسمعیلی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: